X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפור היציאה מעבדות לחרות אותו אנחנו מספרים מדור לדור נפגם כאשר אנו מוסיפים משאלה להריגת כל גוי ש"שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ וּבְשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". קריאה שהיא בבחינת ניתוב דרך גם לעתיד, עתיד של נקם, עתיד של מעגלי דמים בלתי פוסקים
▪  ▪  ▪
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

הסבנו לשולחן הסדר. כעבור שבעה שבועות נציין את חג השבועות. זה הזמן להתייחס לשתי יצירות נפלאות, ששני המועדים האלו הורישו לנו: "הגדה של פסח" ו"מגילת רות" .
שבעה שבועות מפרידים בין התייחדות עם הטקסט של ההגדה ובין קריאת מגילת רות. ההגדה מנתבת אותנו בנתיבי חיים מעבדות לחרות. מגילת רות מנתבת אותנו בנתיבי חיים של חברה, הנאבקת עם קשיי קיום ופרנסה בארצה, התמודדות עם מכת רעב תוך פתיחת צוהר לגלריה ססגונית של דמויות, שכל אחת מהן נושאת מטען ייחודי ומאד אנושי.
במגילת רות אנחנו מתוודעים למערכת יחסים בין עם ישראל ועם שכן, מערכת יחסים שיש בה קריאת תגר נגד שנאה בין עמים, הכנסת אורחים יפה של בני מואב לפליטי רעב מארץ ישראל. מעל לכל מזדקרת דמות אלמנה מואבייה מסורה, המשמשת משענת לאישה עברייה שהחיים חבטו בה. מואב המקוללת והמנואצת לדראון בספר דברים פרק כ"ג פס' 4 - "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גָּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא", אותה מואב המנואצת מתגלית במלוא עוצמתה האנושית והמוסרית במגילת רות.
בהגדה, אותה אנו נוהגים לחזור ולספר שנה אחר שנה ביציאת מצרים. התורה מצווה על זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות - "וּשְׁמַרְתֶּם...לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם"(שמ' י"ב 24), עוד טרם התרחשות השחרור מכבלי העבדות.
עושר רוחני של עם ניזון גם מזיכרונות היסטוריים וממאורעות שפקדו אותו בעברו. כחברה אנחנו מעלים זיכרונות ומנתבים אותם כסוללי דרך ליעדים אליהם אנחנו נכספים גם כיום. יש לזכור את האירוע לא רק עקב הצו התורני "וּשְׁמַרְתֶּם לְחוֹק...עַד עוֹלָם", אלא מתוך בחירה לזכור ולהזכיר, ללמוד וללמד.
גם השנה נקרא את סיפור היציאה מעבדות לחרות כפי שעוצב במסורת דורות. אני מבקש ליחד את דברי לשני פסוקים בסיפור הנפלא, שמעכירים את רוחי בשולחן הסדר.
אנחנו משלבים בהגדה אמירה מספר תהילים ע"ט פס' ו' - "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ, וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בִּשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". אמירה המקבלת חיזוק לפיה "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עֲלֵינוּ לְכַלּוֹתֵינוּ". כל זה נאמר לאחר שמלאנו את הכוס של אליהו הנביא ופתיחת הדלת בתקווה שהישועה, לה אנו נכספים, תבוא ותכבד אותנו.
נשאלת השאלה האם תמיד הופיעה אמירה המייחלת לפגיעה בכל הגויים, שלא ידעו את אלוהינו. אם כן האמירה "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" הנהוגה בין כוס שלישית לרביעית לא נמצאת בנוסח הראשון של סדר פסח במשנה, סדר מועד, מסכת פסחים פרק י'. ששה סדרי המשנה נחתמו על-ידי רבן יהודה הנשיא בשנת מאתים לספירה.
במשנה אנחנו קוראים "מזגו לו כוס שלישי, בירך על מזונו, גומר עליו את הלל ואומר עליו ברכת השיר...". לאמירה "שפוך חמתך על הגויים" שנהוגה בימינו אין זכר (!!!) במשנה. בספרות האמוראים, שחותמת את התלמוד כבר במאה החמישית לספירה, לא נמצא את "שפוך חמתך" בגמרא. במסכת פסחים, פרק י' אין בקשה או דרישה לנקם בגויים.
בספרות הגאונים, בתקופת מסעי הצלב במאה ה-11, נמצא פעם ראשונה ביטויי קריאה לאלוהי ישראל שיעניש גויים, שלא ידעו אותו, אוכלים ומחריבים את נווה יעקוב.
הביקורת על שילובו של פסוק, הקורא להשמדת גויים בסיפור היציאה מעבדות לחרות, אינה באה מתוך התכחשות שלי לפורענות ולחורבן של קהילות ישראל במהלך ההיסטוריה. מסורת ישראל קבעה ימי אבל ותענית לציון אירועי חורבן. סיפור היציאה מעבדות לחרות אותו אנחנו מספרים מדור לדור נפגם כאשר אנו מוסיפים משאלה להריגת כל גוי ש"שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ וּבְשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". קריאה שהיא בבחינת ניתוב דרך גם לעתיד, עתיד של נקם, עתיד של מעגלי דמים בלתי פוסקים.
אני ממיר את הפסוק "שֶׁבְּחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים" בפסוק "בְּחַרְתָּנוּ עִם כָּל הָעַמִּים". אני פוסח על קריאת "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלא יְדָעוּךָ " וממירם בפסוקים המייחלים לשלום במשפחת העמים - ישעיהו פרק ב 1-4 "...לֹא יִשָּׁא גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב...", ישעיהו י"א 1-13 "...שׁוֹרֶשׁ יִשַּי עוֹמֵד לְנֵס עַמִּים..." והדוגמה שעומדת לנגד עיני זו הגדת וורמס מהמאה ה-16. במקום "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" כתוב שם "שְׁפוֹךְ אֲהָבָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר יְדָעוּךָ וְעַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ....פְּרוֹס עָלֵינוּ שְׁמֵי שָׁלוֹם".
נוח לי עם ההגדה של התנועה הרפורמית, שהמירה שפוך חמתך נוקם ונוטר בהתייחסות אל הגויים לא כאויבים, אלא כשותפים לחיי היצירה בעולם כולו.
כשנסב לשולחן הסדר ונספר את סיפור חרותנו, עלינו לזכור ולהזכיר, שיש עם פלשתיני ללא חרות לאומית, והוא כפוף לרצון עם אחר - עם ישראל. מדינת ישראל מגשימה חזון וחלום של העם היהודי לחרות לאומית. ישראל מגשימה את חלום החרות שלה, אבל באמצעות צבאה היא שוללת חרות של עם אחר. בשטחC, שני שלישים מיהודה ומשומרון, הפלשתיני נמצא תחת שלטון צבאי ישיר של ישראל, וביתר השטחים כולל עזה אנחנו שולטים בגורלם של הפלשתינים.
אנחנו נסב לשולחן הסדר וילדינו-חיילנו יהיו בתפקידי שיטור ברחבי ערים וכפרים פלשתינים, שיהיו בערב זה במצור.

תאריך:  10/04/2017   |   עודכן:  10/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שפוך חמתך" או "פרוס עלינו שמי שלום"
תגובות  [ 26 ] מוצגות  [ 26 ]  כתוב תגובה 
1
ילדים ישראל בתפקידי שיטור
חג הפסח.  |  10/04/17 11:39
2
קלינסקי המלאך איתן ההומניסט
ב,ל  |  10/04/17 13:47
 
- על השטויות של המגיב ב.ל
שפוך חמתך   |  10/04/17 17:25
3
עד שכולם יהיו בני חורין,
איתן, זה לא יעזור  |  10/04/17 16:55
 
- קלינסקי הקדוש
ב,ל  |  11/04/17 13:56
 
- זה המקום המושלם בשבילך.
ספינת השוטים,  |  11/04/17 15:10
 
- we shall over come ל"ת
we shall  |  12/04/17 09:14
4
פרוס שלום עלינו  ל"ת
פרוס שלום  |  10/04/17 22:36
5
we shaii over come
we skall  |  11/04/17 06:18
6
בסדר פסח יש לקרוא קץ לכיבוש ל"ת
קץ לכיבוש  |  11/04/17 15:57
7
let the sun rise
let the sun  |  12/04/17 15:09
8
so only sing a song for peace
so only   |  12/04/17 15:14
 
- תנו לדע"ש לעלות לג'יהאד להאיר
ב.ל  |  12/04/17 15:28
 
- אלו המילים של הטמבל ב.ל
אלו המילים   |  12/04/17 17:31
 
- מברכים את דעאש הישראלי
ב.ל והמגיב הוותיק  |  12/04/17 21:57
 
- תת רמה ל"ת
מגיב ותיק  |  12/04/17 23:05
 
- יודע המגיב להעיד על עצמו
המגיב הוותיק מעיד  |  13/04/17 05:24
9
do you bring me
do you  |  13/04/17 06:20
10
איתן הגזמת במעט.
אלעד ..  |  13/04/17 16:52
11
... ,,,, every secret ... ל"ת
tell me my birdie  |  14/04/17 06:05
12
יש הצדקה לזעם של שפוך חמתך
יוסי שפירא   |  14/04/17 10:35
13
איתן, תניח לכתיבה באתר הזה  ל"ת
רפי כהן   |  14/04/17 19:53
14
Lift yor eyes
Lift your eyes  |  15/04/17 05:47
15
Peace,,,Peace/,,,Peace ל"ת
Mahatma Gandi  |  15/04/17 14:36
16
אני מבינה ללבו של שפוך חמתך
נסיה ש  |  16/04/17 08:17
17
טעות היסטורית
יאיר4  |  16/04/17 16:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מירב ארד
36 מוזאונים ואתרים בכל רחבי הארץ יפתחו לציבור חינם בכל ימי חול המועד פסח, בחסות בנק הפועלים    משרד הביטחון קורא לציבור לנקוט במשנה זהירות באזורים הסמוכים לשדות מוקשים
איציק וולף
נשיא המדינה ערך בדיקת חמץ במעונו הרשמי יחד עם נכדו שי    בליל הסדר יסבו יחד עם הנשיא ועם משפחתו גם שני חיילים - סמלת ולריה קוגן המשרתת במג"ב לאחר שעלתה לבדה מרוסיה, וטוראי עומר אופנהיים שעלה לבדו לישראל מארצות הברית
שמחה סיאני
בחגים "הגדולים", כמו פסח וראש השנה, אנשים בודדים מרגישים בודדים יותר    הם מסתכלים בעיניים כלות על שכניהם/חבריהם העסוקים בהכנות לחג, בניקיונות, בנשיאת הסלים מהשוק השופעים כל טוב שיוכנו ויוגשו לשולחן החג
יוסי בלום הלוי
ליל הסדר כלל דגים שטוגנו קלות בציפוי של קמח מצות, שלאחריו הועברו הללו אחר כבוד לסיר בו טוגנו בשמן זית ירקות עלים, פלפל ירוק, גמבה, ופרחי כרובית בתיבול של שום צעיר, מיץ לימון כמון, ומעט פלפל חריף
הראלה ישי
באופן טבעי כאשר יש משהו שלא מספק לאדם שום טובת הנאה, ההתנהלות והמוטיבציה לעשות את המעשה נראים בהתאם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il