X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני משוכנע שתלמידי הישיבות המסרבים בכול תוקף לצאת לעבודה כדי להתפרנס, במקביל ללימוד התורה, לא קראו מימיהם את דברי הגותו של א"ד גורדון. אבל האם לא די להם בדברי הרמב"ם הנחשב לאחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות ושעליו נוהגים לומר "ממשה עד משה לא קם כמשה"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

רבבות תלמידי ישיבות המקפידים להצהיר השכם והערב, כי תורתם אומנותם וכי אין להטיל עליהם את העול המכביד של עבודה כדי לפרנס את משפחותיהם, כנראה לא טרחו להעמיק הגות ב"משנה תורה", יצירתו המונומנטלית של הרמב"ם. כי אילו למדו בעיון את כל ההלכות שריכז הרמב"ם ביצירת המופת הזו הנחשבת לגולת הכותרת של הגותו ההלכתית, היו לומדים לדעת את אמרתו: "כל אדם האומר שיעסוק אך ורק בתורה, לא יעבוד ויתפרנס מצדקה - הריהו בבחינת אחד שחילל את השם, ביזה את התורה, כיבה מאור הדת, גרם רעה לעצמו ונטל חייו מהעולם הבא". ויכול מאוד להיות כי אילו נהגו על-פי אמרה חכמה זו היו בני התורה האלה אצים למצוא לעצמם עבודה כדי לא לחלל שם שמים ולא לבזות את תורתם.
אך למה להרחיק לכת מאות שנים לאחור כדי ללמוד את חשיבות העבודה בשעה שבימינו נוהגת קהילת סאטמאר החרדית, הפועלת בעיקר בארה"ב והנחשבת לגדולה בעולם, לעודד את חסידיה לצאת מן הכוללים ולמצוא פרנסה לעצמם ולמשפחותיהם, במקום לימוד התורה הקבוע והבלעדי. זה אף זה: ראשי הקהילה הזו מדגישים את חשיבות מצוות החסד ותובעים במפורש מכלל החסידים בקהילתם לתת צדקה ככול יכולתם. ואכן חסידי סאטמאר ידועים בנדבנותם גם לגופים שמחוץ לקהילה.
דוגמה נוספת לחשיבות ערך העבודה הציג בעיני העולם הישראלי כבר בתקופת העלייה השנייה והשלישית, דווקא אדם מאמין. שמו היה אהרן דוד גורדון והוא כונה "הצדיק החילוני". חינוכו של גורדון התבסס ברוח הדת היהודית ובהשפעת חסידות חב"ד. גורדון ייסד תורת-מוסר שכונתה "דת העבודה". לשיטתו של גורדון "הפרזיטיות הגלותית והנתק מהעבודה היצרנית הינם הנגע העיקרי ושורש כל הרע שבעם היהודי". הוא ראה בעבודת האדמה ערך מקודש לא רק ליחיד אלא גם לכלל, והאמין שהיא תחבר את העם לארץ ותיתן לו את הצידוק לקיומו בה. הוא דגל באמרה: "ארץ ישראל נקנית בעבודה, ולא באש ולא בדם".
אני משוכנע שתלמידי הישיבות המסרבים בכול תוקף לצאת לעבודה כדי להתפרנס, במקביל ללימוד התורה, לא קראו מימיהם את דברי הגותו של א"ד גורדון. אבל האם לא די להם בדברי הרמב"ם הנחשב לאחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות ושעליו נוהגים לומר "ממשה עד משה לא קם כמשה."

תאריך:  18/04/2017   |   עודכן:  18/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מי שאינו עובד מחלל את השם ומבזה את התורה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר שטחי
שלמה_חיפה  |  19/04/17 08:15
2
עמי דור-און וגבשתו
ב_שמואל  |  20/04/17 08:54
3
כתוב משהו על הלכות שבת  ל"ת
תתקדם ברמב"ם  |  29/04/18 09:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
חאפלות מתוקשרות בחגים, באירועים פרטיים (ימי הולדת), אפשרות לקניות מוגברות בקנטינה, הקצבות כספיות בהתאם, טלפונים אל מחוץ לכלא בהקצבה נדיבה, ספורט, פעילות גופנית מגוונת, משחקי ספורט, חדרי כושר, ושעות טיול מרובות
מרדכי ליפמן
בסן רמו: עוד גושפנקה בינ"ל על הכרזת בלפור    האירועים הללו מקבלים היום משנה תוקף, לנוכח משאל העם הנוכחי
אורי שרגיל
במכללה לאינטליגנציה שימושית שבה למדתי בנעורי, אני, אמנון וכמעט כל בני ישראל בדורנו, היו שואלים: כיצד בעצם השתלטה הדת על המדיניות? ומה הייתה המדיניות בשעה שהדת השתלטה עליה?
רונן הופמן
אובמה, שהעדיף להתרכז יותר בענייניה הפנימיים של ארה"ב ופחות במדיניות החוץ שלה, השיג הישגים ספורים בלבד באזורנו - וגם אלו כבר נעלמו כלא היו
רפי לאופרט
הגיע הזמן להסדיר מחדש את השיח הציבורי    שיח ציבורי אפקטיבי מושתת בראש וראשונה על "חופש דיבור" אבל גם על תיחום ברור של חופש זה ועל כיבוד תיחום זה על-ידי כלל האזרחים וכלל המוסדות הציבוריים - חופש דיבור איננו חופש מעשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il