X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין חדש מתחת לשמש של המזרח התיכון. פעילות הזוועה שדאעש מבצע בימינו אלה כנגד המיעוטים הנרדפים במזה"ת אינן דבר חדש. המעשים כבר בוצעו כנגד מיעוטים אחרים בשנת 1915. זו ההיסטוריה שמעט בישראל מכירים אותה או שלא רוצים להכיר והכוונה לרצח העם הארמני שבוצע על-ידי העותומנים, הטורקים של ימינו
▪  ▪  ▪
הטבח בארמנים באלפו [צילום: AP]

לא רק את יום השואה אנו מציינים היום (24/4) אלא גם את רצח העם הארמני. ספק אם בישראל יודעים או שנעו על רצח העם הזה אשר התרחש בתחילת המאה ה-20 אך מחובתנו המוסרית כעם שסבל מרצח עם לציין ואף להכיר במה שהתרחש כאן במזה"ת לפני מאה שנה.
אין חדש מתחת לשמש של המזרח התיכון. פעילות הזוועה שדאעש מבצע בימינו אלה כנגד המיעוטים הנרדפים במזה"ת אינן דבר חדש. עריפת הראשים, מעשי האונס, שריפות בני אדם, טיהור אתני, הריסת כנסיות, כל המעשים הללו כבר בוצעו כנגד מיעוטים אחרים בשנת 1915. זו ההיסטוריה שמעט בישראל מכירים אותה או שלא רוצים להכיר והכוונה לרצח העם הארמני שבוצע על-ידי העותומנים, הטורקים של ימינו.
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הארמנים ביקשו לממש את שאיפותיהם הלאומיות ולהקים אוטונומיה ארמנית בתוך האימפריה אולם הם נתפסו כבוגדים וכמשתפי פעולה עם הרוסים. ל"טורקים הצעירים", המפלגה הלאומנית הטורקית, אשר הדיחה את הסולטן עבד אלחמיד השני היו תוכניות אחרות לגבי הארמנים שנמצאו בשטחה. המפלגה פעלה לטורקיפיזציה של השטחים שבשליטתה והמשמעות הייתה ביצוע טיהור אתני למיעוט הנוצרי. האחראים לרצח העם הארמני הם צמרת מפלגת הטורקים הצעירים, שר הפנים מחמד טלעת פאשא ושר המלחמה אסמאעלי אנור פאשא. בכירי המפלגה הללו הורו על הקמתו של ארגון סמי-צבאי, "הארגון המיוחד" Techkilat-i Mahsoussé, על-מנת לפתור את "הבעיה הארמנית". המשימה שהוטלה על הארגון הייתה לגרש ולהשמיד את הארמנים. לארגון זה גויסו פושעים ואסירים ששוחררו במיוחד מבתי הכלא על-מנת להוציא לפועל את התוכנית.
בלילה שבין ה-23 ל-24 באפריל 1915 הגיע הצבא הטורקי לבתיהם של בכירי העדה הארמנית והרג באכזריות מאות מבניה של העדה. לפיכך, ה-24 באפריל מסמל את תחילת רצח-העם הארמני ונקבע ליום הזיכרון הרשמי. החוקרים סבורים שבין השנים 1918-1914 נרצחו בשיטתיות ובאכזריות בין מיליון למיליון וחצי ארמנים גברים זקנים, ילדים ונשים. טורקיה עד היום מסרבת בכל תוקף להכיר במעורבותה ההיסטורית ברצח העם הארמני ואף משקיעה סכומי עתק בתעמולה שקרית על-מנת להכחיש את הטבח ולהתנער מאחריות. כיום אחרי שארדואן קבל עוד סמכויות ספק אם ההכרה ברצח העם שביצעו העותומאנים ייכנס לאג'נדה שלו במילים אחרות ההערכה היא שהטורקים לעולם לא יכירו ברצח העם הארמני.
על כל פנים אחד המסמכים מתוך ארכיון משפטי נירנברג מגלה כי האדישות של הקהילה הבינלאומית, השכחת הטבח הטורקי בארמנים בזמן מלחמת העולם הראשונה וחוסר התגובה המתאימה מהמעצמות דאז היו בין הגורמים שעודדו את אדולף היטלר לכבוש שטחים ולהשמיד את היהודים באירופה: " מי זוכר את הארמנים הללו" כך אמר היטלר כאשר כינס את ראשי המטה שלו והודיע להם על החלטתו לפלוש לפולין, היטלר הוסיף ואמר "אין לחשוש מתגובה בינלאומית והוכחה לכך מי זוכר את הטבח שנעשה בארמנים".
ישראל מעולם לא הכירה באופן רשמי ברצח העם הארמני. מדיניותו של משרד החוץ הייתה מאז ומתמיד "לא להרגיז" את הטורקים. בעבר רמזים עבים נשלחו לעיתונות לבל יפרסמו מאמרים בנושא זה, עורכים חששו ומנעו באופן מכוון במהלך שנים רבות מהציבור הישראלי את הזכות לדעת ולהכיר את הטרגדיה של הארמנים. חלקים רבים מהאוכלוסייה בישראל אינם מודעים לנושא זה למרות חשיבותו והשפעתו על ההיסטוריה היהודית.
לישראל בכלל ולעם היהודי בפרט חלה חובה מוסרית וערכית מן המעלה הראשונה להכיר ברצח העם הארמני. עם אשר איבד שליש מבניו בשואה אינו יוכל להתכחש ברצח עם אחר אשר איבד שני שלישים מבניו. כל ניסיון שנעשה במהלך השנים האחרונות להכיר ברצח העם הארמני נכשל ממניעים פוליטיים ומשיקולים זרים, בעיקר מחשש לתגובה טורקית או אזרית. קיימת הצדקה מוסרית, ערכית והיסטורית בהכרה ברצח העם הארמני.
יש ללמד בבתי הספר אודותיו ולהכניס תכנים בנושא זה לתוכניות הלימוד ובבתי הספר.

הכותב הוא מזרחן וחוקר מחבר הספר השואה בעיני מחמוד עבאס.
תאריך:  24/04/2017   |   עודכן:  24/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דווקא היום: להכיר ברצח העם הארמני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
השראה - תודה
ארי בוסל  |  25/04/17 15:26
2
חשוב ביותר
איתמר צור  |  30/04/17 15:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
אלה שלהם ולדת אין שום קשר מלבד מלחמה אנטי דתית יצאו לפתע פתאום להגנת הישארות התאריך המקורי של החג, רק כדי ש"חופשת הילדים" לא תשתנה, ומיום שבת יקפצו לעוד ים חופשי כיום ראשון ויוכלו לחלל טוב יותר את ה"שבת הארוכה"
חניאל פרבר
כפי שבקריעת ים-סוף היה עם ישראל נתון בלחץ בין הים לבין המצרים המבקשים לפגוע בו, כך בדיוק היה המצב בזמן הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בה' באייר תש"ח
יעקב שטרכר
תמיד יהיו מבקרי כל מהלך כלכלי, זאת מהעובדה שבכלכלה לכל החלטה יש מחיר אלטרנטיבי
אלברט שבות
אין משטרנו משטר דמוקרטי    המשטר שלנו מושתת על עקרון שלטון העם היהודי והכרעת הרוב היהודי; הצהרנו על זאת במגילת עצמאותנו באופן המפורש ביותר    לא עבדנו על-אף אחד ולא ניסינו להסתיר את כוונותנו
דרור אידר
עקרון העל של האמונה הוא הבחירה בה מרצון    בין שמבקשים להקפיד על כלל המצוות או רק על שמירת השבת - אין הכפייה משרתת איש    הכרעת בג"ץ בדבר היתר פתיחת עסקים בשבת בתל אביב - זכות במבחן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il