X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט נדרש להחליט האם השב"ס צדק כאשר העביר נאשם ברצח לבית מעצר המרוחק ממשרדי עורכי דינו ומביהמ"ש בו מתקיים משפטו. המהלך אושר, אם כי ביהמ"ש חידד את גבולות הביקורת השיפוטית עליו
▪  ▪  ▪
סכנה בבית המעצר קישון

האם נאשם שנעצר עד תום ההליכים, יכול לעלות דרישות לגבי מקום מעצרו? האם מדובר בזכות חוקתית או בפריבילגיה? סוגיה זו הונחה לפתחו של בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת עתירה מינהלית שהגיש נאשם ברצח.
הנאשם הוחזק בתחילה בבית המעצר קישון שבצפון הארץ. בית מעצר זה קרוב למקום מגוריו של העותר, למשרדי עורך דינו ולבית המשפט המחוזי בחיפה (בו מתנהל התיק). העתירה הוגשה משום שכשנה מאוחר יותר, העותר הועבר לבית מעצר בתל אביב.
בעתירה נטען, כי יש לבטל את המעבר מכיוון שהוא מקשה מאוד על ניהול ההגנה ועל קיום פגישות בין הנאשם לעורך דינו. שירות בתי הסוהר השיב, כי אין מנוס מהותרת המצב על-כנו. השב"ס טען, כי אין לעציר זכות קנויה לגבי קביעת מקום הכליאה שלו, והמעבר נעשה בעקבות עמדת גורמי מודיעין. בית המשפט נדרש לקבל הכרעה בעניין ולשם כך נחשף לחומר מודיעיני חסוי.
מקרה זה מעלה שוב את השאלה לגבי אמת המידה הראויה שלפיה יש לבחון את שיקול הדעת של השב"ס בעניין זכותם של נאשמים להביע דרישות אודות מקום כליאתם. מקל וחומר כאשר עציר, בניגוד לאסיר, הוא אדם שנהנה מחזקת החפות.
שירות בתי הסוהר טען, כי יש לבחון את החלטתו לפי אמת המידה של הסבירות המינהלית. אולם בית המשפט, למרות שדחה את העתירה, קבע, כי עמדת השב"ס לא עשתה חסד עם המורכבות של העניין. הודגש, כי שיקול הדעת הרחב שיש לשב"ס לגבי הצבת עצירים ואסירים יכול להצטמצם בהתאם לנסיבות.
בית המשפט ציין, כי העותר ביקש לעמוד על זכותו לקיום הליך הוגן. דהיינו, זוהי זכות שקשורה לזכויות אדם ולא מדובר בפריבילגיה. אין זה עניין של מה בכך, שכן כאשר החלטה של רשות נוגעת לזכויות אדם - יש להפעיל כלפיה ביקורת קפדנית (anxious scrutiny).
הזכות להליך הוגן כוללת גם את זכותו של נאשם לייצוג אפקטיבי של עורך דין. כאמור, כנגד העותר הוגש כתב אישום בגין רצח, משפטו מתנהל בבית המשפט בחיפה ושם מצוי משרדו של עורך הדין. קרי, העובדה שהוא עצור בתל אביב מקשה באופן משמעותי על ניהול ההגנה ויכולה להיות - כפועל יוצא מכך - פגיעה בזכותו להליך הוגן. על כן, בית המשפט קבע בהחלטתו, כי עילת הסבירות הכללית נסוגה בנסיבות העניין מפני עילת המידתיות, אשר היא זו שמתאימה לבחינת הנושא.
על-מנת להחליט בסוגיה, בית המשפט עיין כאמור בחומר המודיעיני. העיון הוביל למסקנה שההחלטה להעביר את העותר לתל אביב לא נבעה משיקולים כלליים אלא משיקולים כבדים יותר של הגנה על חייו. זאת, בשל מידע מודיעיני ברור לגבי סכנה לחייו בבית מעצר בצפון.
בית המשפט התרשם, כי המידע המודיעיני הוא עדכני והדברים הוגדרו כ"מידעים חמורים המבססים סכנה מוחשית וברורה לחייו של העותר". עם זאת, בית המשפט מצא לנכון ללכת לקראת הנאשם במידת האפשר. נאשמים הנמצאים במעצר עד תום ההליכים מוסעים לעתים ל"מעברים" לקיום דיונים במשפטם. בית המשפט קבע, כי השב"ס יאפשר לעותר להיפגש עם עורך דינו בזמן שהותו במעברים, ובכך הפגיעה בזכות החוקתית (להליך הוגן) תהיה מידתית יותר.

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין ומבקר רשמי בבתי הסוהר.
תאריך:  26/04/2017   |   עודכן:  26/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: יוסי הגוזמַאי    תורת החסד היא גם תורת השבת    התיקונאים באים    ולקינוח הליצן הוא אני
אלעזר לוין
ועדת המכרזים של רמ"י החליטה מי יקנה 25 מגרשים לכ-2,800 דירות, אבל מי שמודיע הוא דובר האוצר, שאין לו נגיעה לעסקה    רמ"י הצטוותה לשתוק ועובדיה כאילו נזרקו לפח    התוצאה: הודעה חובבנית, ללא שמות ומספרים
ארי בוסל
האם היה שם רצח עם? האם שואת העם הארמני מחייבת אותנו להכיר - באופן רשמי וללא היסוס - שכך היה? איזה יחסים בדיוק חשובים לנו יותר? טורקיה וארדואן, או האמת וההבנה שאותה הבטחה לא לשכוח כדי שדבר כזה לא ישנה מתחילה בכך שאסור לנו להתעלם מהעבר, לא רק שלנו, כי אם גם של אחרים
עמי דור-און
במחלוקת הדתית הקורעת כיום את המדינה כל הצדדים צודקים; צודקים החילונים הטוענים כי אנו מדינת חוק; צודקים גם הדתיים המבקשים לחיות לפי חוקי ההלכה. וזו הטרגדיה הישראלית בהתגלמותה
הראלה ישי
לראות את הנולד זו דרך חיים מיוחדת במינה - לחיות יום יום, שעה שעה, בחדר לידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il