X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חטאו של אדם המוציא שם רע על חברו, כה גדול עד שאפילו ביום הכיפורים, גם אם ביקש סליחה, אין לו מחילה! שהרי לא כל מי ששמע את הרע, ישמע שפייס וביקש סליחה (הרב מרדכי אליהו זצ"ל) כי מילים הן כמו חץ שלוח – מרגע שיצאו, אי-אפשר להשיבן!
▪  ▪  ▪
אין מחילה [צילום: אביר סולטן/פלאש 90]
תורת המצורע
זאת תורת המצורע – תורת המוציא שם רע - "זאת תורת המצורע" (ויקרא יד, א) "אמר ריש לקיש: מאי דכתיב: "זאת תהיה תורת המצורע" – זאת תהיה תורתו של מוציא שם רע" (ערכין טו, ע"ב).

שליחת חץ
יש האומרים: "אז אמר.. אלו רק מילים.." לא כך חושבת התורה.
מילים כוחן רב ופגיעתן קשה. כמו בשליחת חץ. גם אם התחרטת, לא תוכל להשיבו. הוא כבר יצא לדרכו, לפגיעתו הרעה..

מילים משפיעות על דעותינו, על יחסנו ועל הרגשתנו. לעיתים גם יותר ממראה עיניים. הן מחלחלות ומצלצלות באוזנינו ואנו מתפתים להאמין. וכשאדם מדבר רע על חברו אי-אפשר לבטל זאת ב"אמר, אז אמר..." מילים רעות פגיעתן קשה. האדם הולך, מילה נשארת. לנצח.
החפץ חיים הוציא ספר עבה מאוד ורב חשיבות בנושא שמירת הלשון. כי הלשון, הרי היא מתגלגלת לה בנחת... ויש להיזהר. ועל כך גם מלמדת פרשת "מצורע" - על הזהירות מהוצאת שם רע על חברו. כי המוציא שם רע על חברו חטאו כה גדול שמקביל לשפיכות דמים!
"אמר רבי יונתן: על שבעה דברים נגעים באין: על לשון הרע, ועל שפיכות דמים, ועל שבועת שווא, ועל גילוי עריות, ועל גסות הרוח, ועל הגזל, ועל צרות העין" (ערכין טז, ע"א).
ומהי הצרעת?
"הצרעת היא לפי השקפת המקרא הטומאה, של עצם או של דבר, הפורצת והפוגעת באותו עצם או דבר, וטומאה פרושה במקרא ערעור היחס שבין האלוקים ובין האדם" (מ. בובר, תורת הנביאים ע' 118). ועל מה נענש אדם בצרעת?
ובמדרש ויקרא רבה טז, א נאמר: – "זאת תהיה תורת המצורע" – הדא הוא דכתיב (משלי ו,טז) "שש הנה שנא ה' ושבע תועבת נפשו..." ואלו הן (שם יז-יט): "עיני רמות, לשון שקר, וידיים שופכות דם נקי, לב חורש מחשבות און, רגלים ממהרות לרוץ לרעה, יפיח כזבים עד שקר, ומשלח מדנים בין אחים", ואמר רבי יוחנן: וכולהו לקו בצרעת".
אבל בעיקר הדגישו חכמים במקומות רבים את חטא לשון הרע כמקור העיקרי לצרעת.
- סיפורו של משה רבינו שדיבר סרה בעם ישראל כשאמר לקב"ה: "והן לא יאמינו לי ולא ישמעו בקולי כי יאמרו לא נראה אליך ה'" (שמות ד, א). ועל דבריו אלו נענש בצרעת: "ויבא ידו בחיקו ויוציאה והנה ידו מצורעת כשלג" (שמות ד, ו).
ועל לשון הרע נענשה גם מרים הנביאה אחות משה. ומה אמרה ועם מי דיברה בסך-הכל? דיברה באחיה, האהוב עליה, דיברה עליו עם אהרון אחיהם ובכל זאת נענשה בצרעת: וזהו הסיפור: "ותדבר מרים ואהרון במשה על אודות האישה הכושית אשר לקח" (במדבר יב, א)
ועל כך היא נענשת: "ויחר אף ה' בם וילך והענן סר מעל האוהל והנה מרים מצורעת כשלג" (במדבר יב, ט-י).
ומה נבדל לשון הרע משאר העבירות?
"אמר רבי יהודה בן לוי: מה נשתנה מצורע שאמרה תורה: "בדד ישב מחוץ למחנה מושבו"? הוא הבדיל בין איש לאשתו, בין איש לרעהו, לפיכך אמרה תורה: "בדד ישב" (ערכין טז, ע"ב). "כל ימי הנגע בו יטמא טמא הוא בדד ישב מחוץ למחנה מושבו" (ויקרא יג, מו).
וראו כמה קשה היא פגיעתו לשון הרע – הסבירו חז"ל: "נמשל הלשון לחץ, ולמה? שאם ישלוף האדם החרב שבידו להרוג את חברו הוא מתחנן לו ומבקש רחמים – מתנחם ההורג ומחזיר החרב לנדנה. אבל החץ – כיוון שירה אותו הלך, אפילו מבקש להחזירו אינו יכול להחזיר"
(מדרש שוחר טוב קכ).
מתוך האתר שלי "פרשת השבוע".

תאריך:  26/04/2017   |   עודכן:  26/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרדכי אליהו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס איננה מאמינה ביעילותה של שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים והיא מנסה לרכוב עליה מבחינה פוליטית. מבחינתה, הפתרון היחידי לבעיה הינו חטיפת אזרחים וחיילים ישראלים לצורך עסקות חילופי שבויים
איתמר לוין
בעוד מזכיר עיריית נשר נשלח ליום של מאסר על כל 70 שקל של שוחד שקיבל, המדינה הסכימה שהרב הראשי לשעבר יישלח ליום אחד על כל 3,915 שקל. ובתור פרס, הפרקליט שרקם את ההסדר הזה מתמנה כעת לפרקליט המחוז
עו"ד ורו"ח רמי אריה
בית הדין לעבודה קובע: טיפים למלצרים אינם חלק משכר העבודה לעניין פיצויים ותשלומים לרשויות המס - אך הם מזכים את המלצרים בזכויות סוציאליות
עו"ד יוסף ויצמן
בית המשפט נדרש להחליט האם השב"ס צדק כאשר העביר נאשם ברצח לבית מעצר המרוחק ממשרדי עורכי דינו ומביהמ"ש בו מתקיים משפטו. המהלך אושר, אם כי ביהמ"ש חידד את גבולות הביקורת השיפוטית עליו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: יוסי הגוזמַאי    תורת החסד היא גם תורת השבת    התיקונאים באים    ולקינוח הליצן הוא אני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il