X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בתי המשפט נזקקים בשנים האחרונות לעזרתם של פסיכולוגים במגוון רחב של תחומים, החל ממסוגלות הורית וכלה במבחני אישיות
▪  ▪  ▪
לבדוק התנהגות [צילום: גרנט אלסטר, AP]

המפגש בין פסיכולוגיה ומשפט החל בשנות ה-70 של המאה ה-20, כאשר פסיכולוגים נתבקשו להעיד בבית המשפט אודות נבדקים ומטופלים שלהם שהיו מושא לדיון משפטי. הזיקה המקצועית שבין פסיכולוגיה לבין המערכת המשפטית החלה בשנות ה-80 והיא נמשכת עד היום. בסוף שנות ה-80 צומחת הפסיכולוגיה המשפטית-הפורנזית בארה"ב: מהמילה "פורום" שפירושה בלטינית כיכר העיר (הפורום רומנו ברומא), ששם התנהלו המשפטים לנוכח הציבור. בארה"ב, בתי המשפט הזמינו כמות גדולה של הערכות פסיכולוגיות אשר סייעו להכרעת הדין.
בישראל החלה הפסיכולוגיה המשפטית להתמסד בשנת 2004, עם הקמתה של המחלקה לפסיכולוגיה, משפט ואתיקה במסגרת המרכז הבינלאומי לבריאות, משפט ואתיקה בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה. המחלקה גייסה סגל אקדמי (פסיכולוגים בכירים בפרקטיקה ובמחקר), והיא פועלת בשיתוף פעולה עם הפסיכולוגית הארצית במשרד הבריאות ויו"ר הסתדרות הפסיכולוגים - שבה הוקם החוג העל-חטיבתי לפסיכולוגיה, משפט ואתיקה. מטרת המחלקה היא קידום הפסיכולוגיה המשפטית בישראל, במחקר ובפרקטיקה.
בדומה ליתר ענפי הפסיכולוגיה (הקלינית, החינוכית, ההתפתחותית, השיקומית, הרפואית והארגונית), הפסיכולוגיה המשפטית כוללת שני תחומים. האחד: התחום המדעי, העוסק במחקר במטרה להרחיב את הידע הקשור להתנהגות האנושית בתוך המערכת המשפטית. השני: התחום המקצועי, היישומי, המתבטא במתן שירותים פסיכולוגיים פורנזיים לבתי המשפט.
המחקר בפסיכולוגיה משפטית מקיף מגוון של תחומים מענפי הפסיכולוגיה השונים.
  • מן הפסיכולוגיה הקוגניטיבית: מחקרים על עדות המתבססת על ראייה, שמיעה וזיכרון.
  • מן הפסיכולוגיה החברתית: מחקרים על ההיבט הפסיכו-חברתי של ההליך המשפטי - הדינמיקה החברתית באולם בית המשפט המהווה גורם הטיה להליך המשפטי; רקע דתי ואתני של שופטים המשפיעים על סגנון השיפוט ועל חומרת הענישה.
  • מן הפסיכולוגיה ההתפתחותית: צרכים התפתחותיים של קטינים ונזקקות, גיל ההתבגרות וסטייה חברתית.
  • מן הפסיכולוגיה הקלינית: מחקרים על מסוכנות באלימות ובפגיעה מינית, פסיכופתולוגיה ואחריות פלילית.
קיימים גם מחקרים המסייעים בפיתוח ההיבט היישומי של הפסיכולוגיה המשפטית: המודל להערכה פסיכולוגית של המסוגלות ההורית והמודל להערכה פסיכולוגית של הלוקה בשכלו מודל לשיקום אי-מסוגלות הורית.
השירותים הפסיכולוגיים לבתי המשפט מהווים את ההיבט המקצועי של הפסיכולוגיה המשפטית. שירותים אלה ניתנים באמצעות חוות דעת של מומחה לבקשת אחד הצדדים (התובע או הנתבע) או לבקשת בית המשפט לעד מומחה מטעמו. הפסיכולוג המומחה משמש כמייעץ (קונסולטנט), כמאבחן או כמטפל.
הייעוץ הפסיכולוגי נדרש לבתי המשפט בסוגיות מקצועיות כגון ידע מדעי בדבר משמורת של הורה יחיד לעומת משמורת משותפת; ידע המתייחס למסוכנות בתחומי האלימות במשפחה והפגיעה המינית. במקרים אחרים משמש הפסיכולוג יועץ לאיש מקצוע אחר, למשל: לפסיכיאטר או לנוירולוג בתביעות נזיקין על-פי הלכת "הגולגולת הדקה". במתן ייעוץ לבית המשפט או לאחד הצדדים המעורבים בהליך המשפטי, נדרש הפסיכולוג לפעול בהתאם לעקרונות האתיקה, המחייבים אותו להיות מעודכן במחקר המדעי הקשור לתחום עדותו. עליו לסקור ספרות מקצועית מדעית מקיפה ועדכנית, אשר תשמש בסיס רחב לחוות הדעת הפסיכולוגית.
האבחון הפסיכולוגי הוא השירות השכיח ביותר שמגיש הפסיכולוג לבית המשפט. הערכה פסיכולוגית מתגבשת באמצעות סוללה של מבחנים קוגניטיביים ומבחני אישיות. יש להזכיר, שבישראל מבחנים פסיכולוגיים חסרים נורמות מקומיות ייצוגיות ולחברה רב-תרבותית. עוד יש להעיר, כי בבדיקת המסוגלות ההורית לא נבדקה תקופתה ומהימנותה - ולכן עשויות להתקבל תוצאות סותרות בין שתי חוות דעת שונות ביחס לאותו נבדק. באבחון הפסיכולוגי עולות סוגיות אתיות שונות, כמו למשל נאמנותו של הפסיכולוג הבודק למזמין השירות, והתקשרות מתמשכת של גוף ממלכתי עם המכון הפסיכולוגי.
הטיפול הפסיכולוגי מעניק חוות דעת פסיכולוגית, אך הוא גם פעילות מקצועית מתבקשת בהתאם להחלטתו של שופט. קיים מגוון רחב של שיטות טיפול, כאשר כל שיטה מותאמת לסוג הבעיה ולאפיוני המטופל, והן נבדלות זו מזו במשך הטיפול (טיפול ארוך טווח, טיפול קצר מועד). בתחום הטיפול הפורנזי, נדרש לא פעם טיפול רב-תחומי (פרטני ומשפחתי) או טיפול רב-מקצועי (פסיכותרפיה בשילוב טיפול תרופתי פסיכיאטרי): דוגמה לכך היא הטיפול לשיקום אי-מסוגלות הורית.

תאריך:  30/04/2017   |   עודכן:  30/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסיכולוגיה פורנזית-משפטית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתם נכנסים לטריטוריה של אלכימאים
רופא אפרורי  |  27/05/17 01:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלון קוחלני
בית המשפט קובע, כי ועד מקומי אינו חייב להסכים לקבור בתחום היישוב את מי שאינו תושב בו
איתמר לוין
ניתוח News1: כל בתי המשפט מוצפים בהליכי סרק שלא גוררים חיוב בהוצאות, ובתיקים שיוזמים עורכי דין גרועים שמחפשים פרנסה. יש מה לעשות נגד שתי התופעות, שהן הגורמים המרכזיים לעומס ממנו כולנו סובלים. הבעיה היא שמקבלי ההחלטות אינם רוצים לטפל בהן
עידן יוסף
הירי שמבצע שדר הרדיו במסגרת מלחמתו בתפישות העולם של הדתיים חד וברור. הבעיה היא משתיק הקול שהוא מצמיד לאקדחו, והוא אינו היחיד
ארי בוסל
לנו מותר לכרות את הענף עליו אנו יושבים, להרעיל את הבאר ממנה אנו שותים, ונחושים אנו בדעתנו לאסור זאת על אחרים. נאה דורש, נאה מקיים? כל זמן שהדבר לא תקף לגבנו
יוני בן מנחם
פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי הנשיא אסד לא יגיב על התקיפה הישראלית בסוריה. ישראל פעלה נכון ועליה לנצל את ביקורו הקרוב של הנשיא טראמפ באזור כדי לתאם עמו את הפעולות למניעת האחזותה של אירן בסוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il