X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפילוסוף היהודי-צרפתי אלן פינקלקראוט, העז לחשוף את מסוכנות הזדהות השמאל עם ההתקפה האתנית-דתית של האיסלאם על המערב העובדה שהיה מדוברי השמאל המובהקים לא מנעה את גלגולו בזפת ובנוצות
▪  ▪  ▪
מארין לה פן קיצונית [צילום: פיטר דג'ונג/AP]

בסדר. מארין לה פן קיצונית. אנטישמית. שונאת זרים. סכנה לדמוקרטיה. אסור שתיבחר. קיצונית כבר אמרנו. האם מותר עכשיו לדבר על המהות? בכל פעם שציבור גדול בוחר בבחירות דמוקרטיות לחלוטין מפלגות ומנהיגים שלא תואמים את הקו המרכזי של מפלגת התקשורת, נשמעת נחרת הבוז כלפי העַם הטיפש. בכל פעם שהדמוקרטיה מוציאה לפועל את הרעיון העמוק שבה - בחירות שבהן כל קול, אם שוֹעַ ואם דל, פילוסוף או אנאלפבית, שווה פתק אחד בקלפי - נשמעת קריאה נגד הבחירה. אנחנו אלופים בחינוך הציבור, בחוסר ההקשבה כלפיו, אלופים בהתנאות בנוצות הנאורות שלנו כלפי העַם הבוחר במועמדים פופוליסטים. אבל העַם הוא ה"פופולוס", כלומר הדֶמוֹס שממנו נגזרת הדמוקרטיה, שלטון העם.
נכון, עמים עלולים לבחור עריצים מסוכנים שיחריבו את ארצם. אך לא רק עריצים מושבעים נכנסו לקטגוריית "מועמדים מסוכנים"; גם הנשיא טראמפ, גם "הברקזיט" הבריטי וגם נתניהו. אלו שלוש דוגמאות מהשנתיים האחרונות. הציטוטים המתנשאים והבזים להמון ולבחירתו עדיין קיימים. והם רבים.
אז אחרי שגידפנו את לה פן והזהרנו מפניה, עומדים עשרות אחוזים מהצרפתים להצביע עבורה. אולי היא תפתיע. אבל נניח שכל המחנות הפוליטיים בצרפת יצביעו למועמד שמולה, האם בכך ידחסו בחזרה לבקבוק את השד הקיצוני ונחזור לשגרה? ומה אז, נשלח את מיליוני הצרפתים שבחרו בה למחנות לחינוך מחדש? האם בכך פטרנו עצמנו מהחובה להבין, למה לכל השדים והבחירות הגיעו מיליוני צרפתים למסקנה שלה פן היא התשובה למצוקותיהם? פשוט לא למדנו.
מה מצבה של צרפת? מה מצבו של החלום הדמוקרטי של "חירות, שוויון ואחווה", שמאז המהפכה ההיא ב-1789 מרחף על הרפובליקה לעיתים כרוח רפאים?

באוקטובר 2005 פרצו מהומות בפריס, שהתפשטו ברחבי צרפת. המוני מוסלמים ומהגרים מאפריקה השתתפו בהפגנות אלימות, שהפכו למסע הרס. המפגינים הציתו מכוניות, תקפו מוסדות ציבור בבקבוקי תבערה, פגעו בבני-אדם והביאו למותם של שניים. בעיצומן של המהומות פרסמו דרור משעני ואורליה סמוטרייז ראיון בהארץ עם הפילוסוף היהודי-צרפתי אלן פינקלקראוט, שתקופה ארוכה היה דובר מובהק של השמאל. כ-12 שנים חלפו מאז, והדברים נשמעים כמעט כנבואה. גם התגובה עליהם.
פינקלקראוט אמר למראייניו שהתקשורת והעילית התרבותית ביקשו "לצמצם את המהומות לממד חברתי", לראות בהן "מרד של צעירים מהפרברים נגד המצב", נגד האפליה והאבטלה. הבעיה היא שרוב המשתתפים במהומות היו שחורים או ערבים מוסלמים. "יש בצרפת גם מהגרים אחרים שמצבם קשה - סינים, וייטנאמים, פורטוגזים - והם לא נוטלים חלק במהומות". "ברור אם כן", הסיק פינקלקראוט, "שמדובר במרד בעל אופי אתני-דתי", שלא הגזענות כלפי הפורעים היא מקורו אלא "שנאה רחבה יותר: השנאה למערב, האשם בכל הפשעים", וצרפת נתפסת כנציגה מובהקת שלו.
באקלים הפוליטי-תרבותי אז, היו דברים כאלה בגדר התאבדות, פינקלקראוט היה מודע לכך, אך לא שיער את עוצמת ההתנגדות לדבריו. "אנחנו נוטים לפחד מלשון אמת", אמר. "מעדיפים לומר 'הצעירים', במקום 'שחורים' או 'ערבים'. אבל אי-אפשר להקריב את האמת", גם אם "צריך להימנע מהכללות". לפני 12 שנה צרפת לא התוודעה עדיין לעידן הפיגועים של האיסלאם הרדיקלי, ופינקלקראוט תיאר את המהומות כ"פוגרום אנטי-רפובליקני" של אנשים ש"שונאים את צרפת כרפובליקה", אולי הכנה לזוועות שידענו מאז.
חלקים מהעולם הערבי-מוסלמי "הכריזו מלחמה על המערב", שהעבר הקולוניאליסטי שלו משמש רק תירוץ לבעיה עמוקה יותר. "אנו עדים לרדיקליזציה איסלאמית שצריך להסביר אותה בכוּליוּתה לפני שמגיעים למקרה הצרפתי". הוא התייחס לתרבותם של הפורעים, ואמר שהיא בורחת מהתמודדות עם בעיותיה, ולכן "מחפשת אשֵם חיצוני". זה קל ומפתה יותר "לומר לעצמך שאתה מוזנח, ו'תנו לי, תנו לי'".

יותר מהשנאה למערב, הצביע הפילוסוף היהודי-צרפתי על הפנמת השנאה והזדהות איתה בקרב האינטלקטואלים הצרפתים, שגילו הבנה לסיבות האלימות ותיארו את הפורעים באופן רומנטי כ"מהפכנים" ו"מדוכאים". "דַמיינו לרגע שהם היו לבנים... מייד היו אומרים: 'הפשיזם לא יעבור'. ערבי שמצית בית ספר, זה מרד. לבן - זה פשיזם". הגישה הפוסט-קולוניאלית חילחלה למערכת החינוך ולמוסדות להשכלה גבוהה, ופיקנלקראוט ראה בזה איום לא רק על צרפת אלא גם על יהודיה.
גורמים אנטישמיים נתנו ליהודים תפקיד מרכזי ביצירת העבדות. פינקלקראוט הצביע כבר אז על "הדובר העיקרי של התיאולוגיה הזאת בצרפת": דיודונה, סטנדאפיסט שחור שהמציא הצדעה במועל יד כהתרסה נגד היהודים, ואף הורשע בהסתה אנטישמית. "הוא כיום הפטרון האמיתי של האנטישמיות בצרפת, ולא החזית הלאומית של לה פן". נזכור שהדובר נמצא בקוטב הפוך לגמרי ל"חזית הלאומית".
אחת האבחנות החשובות של פינקלקראוט הייתה שאנחנו חיים בסביבה של "מלחמה נצחית בגזענות". כל תופעה בעייתית מוכתרת מייד כגזענות וסותמת את הגולל על דיון רציני. לכן "צריך לחקור גם את טבעה של האנטי-גזענות הזאת". משום שהרעיון החשוב של המלחמה בגזענות הפך "לאידיאולוגיית שקר מפלצתית". באופן פרדוקסלי, "האנטי-גזענות תהיה עבור המאה ה-21 מה שהקומוניזם היה עבור המאה ה-20: מקור לאלימות".
גם "יהודים (וישראלים) מותקפים בשם שיח אנטי-גזעני". זה לא אומר שאין אפליה וגזענות; בוודאי שישנן, "אך הצגת האירועים כתגובה לגזענות צרפתית היא שקרית לגמרי". הוא היה פסימי ביחס ליכולתה של צרפת להתמודד עם הבעיה: "יש בצרפת סוג של הכחשה שמקורה ב'בובו' (בורגנים בוהמיינים), בסוציולוגים ובעובדים הסוציאליים, ואיש לא מעז לומר משהו אחר". הוא ידע על מה הוא מדבר.
התגובה כלפי הראיון דמתה לתגובה כלפי מצביעי לה פן (עם כל ההבדלים המתבקשים). פינקלקראוט הואשם בגזענות וגולגל בזפת ובנוצות ברחבי צרפת ואירופה. לא עזרו זכויותיו הרבות בתחום הליברליזם וזכויות האדם. לבסוף התנצל לפני הכנסייה הליברלית. אבל האמת - מה היה עליה: האם בכך שדחסו את דבריו חזרה לבקבוק, פתרו את הבעיה? צרפת נעשתה טובה יותר, מקדמת פני רעות באופן נכון יותר?

תאריך:  30/04/2017   |   עודכן:  30/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתוק ותתעלם מהמציאות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הסכנה ליהודי
באום  |  30/04/17 11:01
2
לימין שמתחפש לשמאל.
זו דוגמא מצויינת,  |  30/04/17 11:12
 
- הברית הטמאה הזו,
הערת השלמה.  |  30/04/17 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
אחרי יום השואה והגבורה ובפתח יום העצמאות, יש להעמיד כמה סוגיות על דיוקן    ראש הממשלה מסרב להפגש עם שר החוץ הגרמני שלא מוכן לוותר על פגישה עם "בצלם" ושוברים שתיקה    שני הארגונים האלה הממונים בכספים זרים, כאשר "בצלם" מקבל סיוע כספי קבוע מארגונים בגרמניה, מסתובבים בעולם ומשמיצים ומסיתים נגד ממשלת ישראל וצה"ל
רון בריימן
נכון עשה ראש הממשלה כאשר הציב בפני האורח את הברירה בין פגישה איתו לבין פגישה עם גורמים עוינים הפועלים נגד ישראל במסגרת חוקיה של הדמוקרטיה הבלתי-מתגוננת שלנו    האורח "הידידותי" התעקש לשגות, או להתגרות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - כותרת, התרפסות, פרוטות, פיצוץ, העיקר השירות והופעה    חג עצמאות שמח
רבקה שפק ליסק
הציבור אינו מתייחס באמון לארגון שאינו פועל בשקיפות ומסרב לזהות את מקורות המידע שלו. צה"ל הוא צבא העם. החברה הישראלית שולחת את בעליה, בניה ונכדיה לשרת בצבא ועל-מנת שחברה זו תהיה מוכנה לקבל ביקורת על מעשיהם הביקורת חייבת להיות פומבית ושקופה ונתונה לתגובות של חיילים נוספים שהשתתפו באותן פעילויות עליהן יש ביקורת
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס יוצא לוושינגטון בחשש גדול ואיננו יודע מה יאמר לו הנשיא טראמפ בפגישתם בבית הלבן. הנשיא האמריקני מנהל משא-ומתן במקביל עם ישראל והרש"פ והוא יניח את הצעותיו בעיתוי שמתאים לו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il