X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נקודת המוקד היא שעד לא מכבר היה מקובל לחשוב, שהמידע על תהליכי ההשמדה הממוסדים בששת המחנות העיקריים הגיע למערב רק ב-1944
▪  ▪  ▪
ניתן היה להציל [צילום: בלפור חקק]

אני מוצא טעם רב לפגם בפרסום, במאמר של Raphael Ahren, 1בקורתם של "היסטוריונים" על דברי ראש הממשלה, במעמד הטקס המרכזי של יום השואה והגבורה, כשההתייחסות היא פוליטית ולא היסטורית-עובדתית וכאשר לא ניתנת בצמוד לה תגובת משרד ראש הממשלה.
דברי ראש הממשלה, אותם שמעתי בטלוויזיה בזמן אמיתי, ניתנה כאומדן להשפעה שיכולה הייתה להיות, לדעתו, להפצצת מחנות ההשמדה על-ידי בעלות הברית, כבר ב-1942. נקודת המוקד היא שעד לא מכבר היה מקובל לחשוב, שהמידע על תהליכי ההשמדה הממוסדים בששת המחנות העיקריים הגיע למערב רק ב-1944. עדויות חדשות שמתוך הארכיונים הגרמנים מעידים שבעלות הברית ידעו על הנעשה שם, גם אם לא בפירוט מירבי, כבר באמצע 1942. הטיעון האבסורדי הרווח הוא שב-1944 הושלמה רוב פעילות המחנות וגם אילו הופצצו אז, ניתן היה להציל רק כמה מאות אלפי איש (מוזר, אך יש כנראה מי שלגביו זהו מספר של מה-בכך...). טענתו של ראש הממשלה, ואני מקבלה במלואה, היא שניתן היה לפעול כבר באמצע 1942, וכך למצות את האפקט של שיבוש ההשמדה הסיטונאית בשנות הפעילות האינטנסיביות ביותר.
בעניין של עובדות או הערכות צבאיות לאירוע שלא קרה, אין שום יתרון לעמדותיהם של היסטוריונים.
במרכז אירופה, בעיקר בשטחה של פולין, פעלו, כאמור, 6 מחנות השמדה: אשוויץ, טרבלינקה, סוביבור, מיידנק, חלמנו ובלזץ. לפי רוב הפרסומים הגלויים, לרבות עדויות של נישפטי נירנברג, ובכללם רודולף הס2, שהיה מפקד מחנה אושוויץ בשנות ההרג הגדול, נאמד מספר הנספים היהודיים כדלקמן:
אושוויץ-בירקנאו - 1,500,000
שאר המחנות - 1,700,000
כאשר טרבלינקה (כ-900,000 נספים, הוא הגדול ביניהם)
אבדות במשלוחים למחנות - 400,000
סה"כ: 3,600,000
הערה:
מלבד מחנות המוות הנ"ל קיימו הגרמנים עוד שורה של מחנות ריכוז, דוגמת הקומפלקס של דכאו (3 מחנות), בגרמניה, שאף שמטרתם המוצהרת לא הוגדרה כחלק מהתשתית לפתרון הסופי, בפועל נספו בהם ובדרך אליהם מאות אלפי אנשים.
האומדנים מתייחסים לכל תקופת פעילות המחנות, קרוב ל-3 שנים מאמצע 1942 ועד אשר הופסקה ע"י הגרמנים, מתוך החלטה שלהם או בשל כיבוש המחנות על-ידי הרוסים או האמריקנים.
גם החשבון הנ"ל הגם שהוא נמוך נומינלית מהמספר שנקב ראש הממשלה, מעיד היטב על ההיקף והמשמעות של הטענה המרכזית שהעלה בנאום הנ"ל.
אילו הופצצו מחנות ההשמדה היה הדבר משמש עדות מוחצת לגרמנים שמעשיהם ידועים וגלויים לעולם ושיבואו איתם חשבון כך או אחרת, ועשוי היה לצמצם מאוד את קצב פעילותם. יתר-על-כן, לא רק המחנות היו צריכים להיות מופצצים, אלא גם הרכבות ומסילות הברזל המובילות את המחנות. ככל שהיו מקדימים בכך, היו נחסכים חיים רבים של יהודים אבל גם של לא יהודים. הפצצת התשתיות הייתה מפעילה שלושה גורמי-עזר נוספים, שיכלו לתרום לתוצאה משופרת: הרתעה (גם בתוך גרמניה עצמה) בשל עצם החשיפה של הנוראות ההומנית שבדבר, צורך להסיט משאבים ומקורות מהחזיתות שבהן הלך והורע מצבם של הגרמנים החל מחורף 1942 וחשש מתגמול נרחב יותר.
אין ספק שבנות הברית יכלו להציל יהודים רבים אילו היו מוכנים לקלוט אותם במדינותיהם עוד במחצית הראשונה של שנות ה- 30, אחרי עליית היטלר לשלטון. אומנם אז היה האיום בחזקת ספק מסוים, אבל ב-1942, זו כבר הייתה וודאות. בעניין זה רובצת אחריות מיוחדת (שראש הממשלה נמנע מלציין אותה במפורש) על בריטניה, שהפעילה בשיתוף עם המופתי חאג' אמין אל-חוסייני, סעודיה, ירדן ומדינות ערביות אחרות, את "הספרים הלבנים" שלה שהגבילו עליית יהודים לארץ-ישראל, שבדיעבד אנו יודעים בוודאות שיכלה להיות להם קרש הצלה מהותי ביותר, ולמעשה היסטורי.
לכן, אין זה משנה לדידי מה אומרים היסטוריונים בסוגיה זו ולא חשוב הדיוק האבסולוטי של המספרים. הערכת רה"מ בסוגיה זו נראית בעיני רלוונטית, חשובה וראליסטית, וטוב ונכון היה שתאמר על כל היבטיה דווקא ביום השואה. עוד יותר חשוב שתאמר ביום זה על-רקע מחלוקות עם מדינות מסוימות באירופה - צרפת, הולנד, גרמניה עצמה, המדינות הבלטיות ואפילו פולין - על חלקן בשואה, נוכח ניסיונות לא מעטים לאחרונה לרחוץ בניקיון כפיהן או למזער את תרומת הרוח הרעה ששררה בהן באותם ימים אפלים.

הערות

1. s claim Allies could have saved 4 million from Holocaust’Historians reject Netanyahu, The Times of Israel, 25/4/17/. ראו: [קישור]
c92-8f878f9d09-54541457 .2 הס אומד את מספר המושמדים במכונת ההשמדה של אושוויץ ב-2,500,000 ועוד כ-500,000 שנספו בכל התהליכים ש"מסביב" לפרויקט ההשמדה, מתוכם 1,500,000 – 1,300,000 יהודים. ראו: [קישור]

תאריך:  30/04/2017   |   עודכן:  30/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשאנטישמים דנים בהשמדת היהודים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יותר מסוכן מי כל האנטישמים
ישע  |  30/04/17 14:59
2
כשנאצים דנים בהשמדה טוטלית
הגוי..  |  1/05/17 10:27
3
אין גרמניה הארורה חדשה
ישע  |  25/05/17 05:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אברהם פכטר
אחרי יום השואה והגבורה ובפתח יום העצמאות, יש להעמיד כמה סוגיות על דיוקן    ראש הממשלה מסרב להפגש עם שר החוץ הגרמני שלא מוכן לוותר על פגישה עם "בצלם" ושוברים שתיקה    שני הארגונים האלה הממונים בכספים זרים, כאשר "בצלם" מקבל סיוע כספי קבוע מארגונים בגרמניה, מסתובבים בעולם ומשמיצים ומסיתים נגד ממשלת ישראל וצה"ל
רון בריימן
נכון עשה ראש הממשלה כאשר הציב בפני האורח את הברירה בין פגישה איתו לבין פגישה עם גורמים עוינים הפועלים נגד ישראל במסגרת חוקיה של הדמוקרטיה הבלתי-מתגוננת שלנו    האורח "הידידותי" התעקש לשגות, או להתגרות
עידן יוסף
בדיון שרים ראשון התברר כי לא נערך מיפוי כולל של צרכי כל אחד מהניצולים כגון הנגשת מקום מגורים, דיור ציבורי ורכישת תרופות שאינן בסל הבריאות
מרדכי ליפמן
הגיגים על-רקע יום הזיכרון ויום העצמאות הקרב ובא    היום מנתחים בישראל מזווית ראיה של "עם לבדד ישכון", את מהלך המרד ואת מהלך ה"פתרון הסופי" - ההשמדה, של יהדות אירופה
מרים נאור
דברי נשיאת בית המשפט העליון בטקס השבעת שופטים חדשים במשכן נשיא המדינה [ל' בניסן תשע"ז, 26.04.2017]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il