X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפרקליטות נהנית מיחס מיוחד

הזיזו את השער

התנהלותה של הפרקליטות בעניינו של הרב יונה מצגר מדגימה את האופן הסלחני בו מתייחסים בתי המשפט אל נציגי המדינה. השופטים חייבים לשנות את תפיסות היסוד, וממילא - את המסקנות וההתנהלות הנובעות מהן
▪  ▪  ▪
לדעת השופטים אין בעיה [צילום: מרטין מייסנר, AP]
השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קיבלו את הערעור, ונימקו זאת בעיקר באותם קשיים ראייתיים - עלומים ובלתי מוסברים - שהעלתה הפרקליטות. כלומר: לא רק שהם נתנו לה להזיז את השער, הם גם קבעו שזהו בעצם המקום בו הוא היה צריך להיות מלכתחילה. אז מה הפלא שהכדור נכנס?

גמר ליגת האלופות בכדורגל. המשחק מסתיים בתיקו. ההארכה מסתיימת בתיקו. הקבוצות מתייצבות לבעיטות הכרעה מ-11 מטר. הכדור הראשון של הקבוצה בלבן מחטיא את השער במטר. לקראת הבעיטה המכרעת שלה, מתגייסים כל שחקניה ומזיזים את השער במטר. הכדור נכנס פנימה. הקבוצה זוכה בגביע.
תסריט מופרע לגמרי, בהחלט. אבל זה בדיוק מה שעשתה פרקליטות המדינה בתיק הרב יונה מצגר - ומה שיותר חמור הוא, אם להמשיך את המשל, זה שכל צוות השופטים במגרש לא ראה שום בעיה בהזזת השער. או במקרה שלנו: בית המשפט העליון התעלם לחלוטין מהתנהלות הפרקליטות. למה? כי הפרקליטות נהנית מיחס מיוחד בבתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט.
בבית המשפט המחוזי טענה הפרקליטות, כי אלמלא הסדר הטיעון - היה עונשו של הרב הראשי לשעבר צריך להיות בין שנתיים לחמש שנות מאסר. היא גם נימקה את ההסדר עימו בהודאתו המהירה ובענישה הכלכלית המחמירה. השופט משה יועד הכהן לא השתכנע וגזר על מצגר 4.5 שנות מאסר. כאשר ערער מצגר לעליון, תמכה בו המדינה - והפעם היו לה נימוקים שונים. ראשית היא טענה, שהמתחם אלמלא ההסדר היה צריך להיות חמש-שמונה שנות מאסר. שנית, היא שמה את הדגש בטיעוניה על הקשיים הראייתיים שהביאו אותה לחתום על ההסדר.
אם סניגור היה עושה את אותו הדבר, היו השופטים מזכירים לו - ובצדק - את הכלל היסודי לפיו אי-אפשר להעלות בערכאת הערעור טיעונים עובדתיים שלא הועלו בערכאה הדיונית. הם גם היו מקשים עליו, מה גרם לו לשנות בצורה כה משמעותית את עמדתו לגבי המתחם. בקיצור: הם לא היו נותנים לו להזיז את השער כדי להבטיח שהכדור ייכנס.
לא כך בנוגע לפרקליטות. השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קיבלו את הערעור, ונימקו זאת בעיקר באותם קשיים ראייתיים - עלומים ובלתי מוסברים - שהעלתה הפרקליטות. כלומר: לא רק שהם נתנו לה להזיז את השער, הם גם קבעו שזהו בעצם המקום בו הוא היה צריך להיות מלכתחילה. אז מה הפלא שהכדור נכנס?

כאשר המעשה המינהלי אינו תקין
העומד בראשה הוא שקרן [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בעוד האינטרסים והדעות של הפוליטיקאים גלויים לעין כל, אלו של עובדי המדינה והפרקליטים סמויים מן העין. לכן, לא רק שאין כל יסוד להנחה כאילו אין להם דעות ואינטרסים – אין גם כל אפשרות לדעת האם ועד כמה הללו משפיעים על מעשיהם במילוי תפקידיהם. לכן, המסקנה ההגיונית היא שדווקא הם צריכים יותר בקרה ופיקוח, כדי להבטיח שההחלטות – שיכולות לחרוץ גורלות – ייעשו ככל הניתן על בסיס שיקולים ענייניים בלבד

כאמור, זה לא מקרה יוצא דופן. העיקרון הבסיסי של אימוץ הסדרי טיעון נובע במידה רבה מהתפיסה לפיה הפרקליטות משקפת ומשרתת את האינטרס הציבורי, ומן האמון שנותנים בה השופטים. התובע אמר שיש קושי ראייתי? לא נשאל מי ומה ומדוע, ובוודאי שלא נתהה מדוע אם כך הוגש כתב האישום בצורה זו מלכתחילה. התובע אמר שיש לנאשם נסיבות אישיות קשות? לא נבקש מסמכים שיוכיחו זאת. אבל אם ההגנה תטען בדיוק את אותו הדבר, יהיה עליה להציג ראיות משכנעות.
קיימת תפיסה עקרונית של "תקינות המעשה המינהלי". היא גורסת, שכל עוד לא יוכח אחרת – הרשויות פועלות בצורה תקינה. זו תפיסה הגיונית וחיונית, משום שאחרת – לא ניתן יהיה לנהל שום דבר. אך מה קורה כאשר יש יותר מדי מקרים בהם מתברר שהתפיסה הזאת שגויה? מה קורה כאשר שוב ושוב מתברר שהמשטרה מפרה זכויות עצירים ומבצעת חיפושים בלתי חוקיים? מה קורה כאשר שוב ושוב מתברר שהפרקליטות לא מוסרת לבית המשפט מידע מלא ומדויק? מה קורה כאשר שוב ושוב מתברר שבראש הפרקליטות עומד שקרן ושבכירים בה מעזים לשבש הליכים? האם החזקה הזאת יכולה לעמוד בעינה?
נקודת מוצא נוספת היא, שעובדי מדינה בכלל ופרקליטים בפרט הם נעדרי אינטרסים וכל מעיינם רק בטובת הציבור, משום שהם עובדים מקצועיים ולא פוליטיקאים. אלא שדווקא מחשבה זו ממעיטה שלא בצדק בערכם. ודאי בדרגים היותר-גבוהים של השירות הציבורי, מדובר באנשים אינטליגנטיים, משכילים ומנוסים. אני מצפה שיהיו להם דעות בענייני דיומא, אני מצפה שהם יצביעו בבחירות, אני מצפה שתהיה להם השקפת עולם. אוי לנו ואבוי לנו אם הם יהיו רובוטים חסרי דעה ונעדרי רגש. ממילא, הדעות והרגשות משפיעים עליהם – כמו על כל אחד מאיתנו, וזה בסדר גמור.
אלא מאי? בעוד האינטרסים והדעות של הפוליטיקאים גלויים לעין כל, אלו של עובדי המדינה והפרקליטים סמויים מן העין. לכן, לא רק שאין כל יסוד להנחה כאילו אין להם דעות ואינטרסים – אין גם כל אפשרות לדעת האם ועד כמה הללו משפיעים על מעשיהם במילוי תפקידיהם. לכן, המסקנה ההגיונית היא שדווקא הם צריכים יותר בקרה ופיקוח, כדי להבטיח שההחלטות – שיכולות לחרוץ גורלות – ייעשו ככל הניתן על בסיס שיקולים ענייניים בלבד.

מדוע ממהרים לאמץ הסדרי טיעון
מה פסלו יותר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שיהיה ברור: הרוב המכריע של התובעים והפרקליטים עושים עבודה נאמנה בתנאים קשים ותמורת שכר נמוך. הם המגן שלנו מפני פשיעה ואנרכיה, וגם מפני פוליטיזציה מסוכנת של השירות הציבורי. אך יש יותר מדי מקרים, בעיקר בצמרת הפרקליטות, המלמדים שהשופטים חייבים להתייחס ביתר ספקנות למה שאומרת להם התביעה, ושבית המשפט חייב להפעיל יותר ביקורת שיפוטית גם עליה

לא זו הגישה של בתי המשפט ובראשם בית המשפט העליון. ההתערבות בשיקול הדעת המקצועי של הרשויות הוא מינימלי, והיא קטנה עוד יותר כאשר מדובר בזה של הפרקליטות. מי שטוען לאכיפה בררנית, צריך להוכיח זאת באותות ובמופתים. מי שיוצא נגד הסדר טיעון, אפילו לא מיוצג בבית המשפט. בקשות של המשטרה והפרקליטות לאיסורי פרסום מתקבלות כלאחר יד, למרות פגיעתם הקשה בעקרונות יסוד דמוקרטיים. לעיתים די בטיעונים עובדתיים בלתי-מוכחים של התביעה כדי לחרוץ את הדין. וזהו מעשה של יום ביומו.
לכל אלו יש להוסיף את הנסיבות המיוחדות של הסדרי טיעון. לכל ברור, שבלי הסדרים אלו – המערכת תקרוס בתוך שבוע-שבועיים, פשוטו כמשמעו. אם השופטים יתחילו להתעמק בכל הסדר המוצג להם, הקריסה אולי תתעכב קצת – אבל תגיע עד מהרה. הצד השני של המטבע הוא, שנאשמים נלחצים להודות, לעיתים קרובות בלא זמן להתייעץ או בלי שהם בכלל מיוצגים בידי עורכי דין, וכך קיימת סכנה מוחשית – וכנראה ממשית – של הודאות שווא. בתי המשפט מצידם מקבלים את ההסדרים, כי כאמור לא יוכלו לתפקד בלעדיהם.
סוגיית הסדרי הטיעון מצריכה דיון נפרד ומעמיק. נאמר רק בראשי פרקים, שיש לחשוב על יותר ענישה מינהלית שכלל לא מגיעה לבית המשפט, יש לקבוע תנאים ברורים ומחייבים לחתימת הסדרים כאלו (כולל בעבירות תעבורה), יש לחייב בדיקה לפחות חלקית שלהם במקרים המתאימים, ואפשר אפילו לחשוב על דרישות מדגמיות של השופטים לקבל מידע משכנע לפני אישורן.
ייתכן שיש עוד סיבה ליחס המיוחד כלפי נציגי המדינה: ריבוי השופטים שהגיעו מרשויות התביעה והאכיפה. מבין 14 השופטים המכהנים כיום בבית המשפט העליון, שבעה עבדו בפרקליטות על ענפיה השונים. גם בבתי המשפט האחרים חלקם של יוצאי הרשויות גבוה בהרבה מחלקם בין עורכי הדין. יש לזה כל מיני סיבות, שלא זה המקום להיכנס אליהן; עובדה שזה המצב. חשוב להדגיש, שאין קשר ישיר בין הדברים ויש שופטים שמקשים מאוד על הרשויות דווקא משום שהם מכירים אותן מבפנים. אבל זו נקודה ששווה מחשבה.
מכל מקום, לא מדובר בגזירת גורל. זהו הלך רוח שצריך להשתנות. שיהיה ברור: הרוב המכריע של התובעים והפרקליטים עושים עבודה נאמנה בתנאים קשים ותמורת שכר נמוך. הם המגן שלנו מפני פשיעה ואנרכיה, וגם מפני פוליטיזציה מסוכנת של השירות הציבורי. אך יש יותר מדי מקרים, בעיקר בצמרת הפרקליטות, המלמדים שהשופטים חייבים להתייחס ביתר ספקנות למה שאומרת להם התביעה, ושבית המשפט חייב להפעיל יותר ביקורת שיפוטית גם עליה.
אתם יודעים מה, כבודכם? יש לי רעיון: תפעילו על הפרקליטות את אותו קנה מידה שאתם מפעילים על הפוליטיקאים. הרי בית המשפט העליון ביטל הרבה יותר חוקים מאשר הסדרי טיעון, והוא פסל הרבה יותר מינויים של פוליטיקאים מאשר מינויים של פרקליטים. אז אם אתם חושבים שזכותכם וחובתכם לפקח בצורה פעילה על נבחרי הציבור – על אחת כמה וכמה שזו זכותכם וחובתכם כאשר מדובר על משרתי הציבור. עניין של היגיון פשוט, וגם של החזרת האמון ההולך ויורד במערכת המשפט לכל ענפיה.

תאריך:  07/05/2017   |   עודכן:  07/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזיזו את השער
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מסכימה. אכן רעה חולה אנושה. ל"ת
פועה  |  7/05/17 11:09
2
האם לא 'זיגזגת' באשר למצגר ?
אל לוין  |  7/05/17 11:22
3
'משפט סדום' - בי"ד למשמעת נש"מ
לכתוב על *  |  7/05/17 16:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
פרקליט המדינה, שי ניצן, מעניק בצורה שיטתית "הנחות סלב" ענקיות לבכירים המבצעים עבירות חמורות במיוחד: שיבוש מהלכי משפט, הטרדה מינית, קבלת שוחד ועבירות ביטחון    הנימוקים שלו ושל אנשיו להסדרים הללו הם עלבון לאינטליגנציה במקרה הטוב וטענות שווא במקרה הרע    יש מה לעשות כדי לשנות מיד התנהלות זאת, ובעוד שנתיים וחצי יהיה צריך למנוע מהאיש הזה להגיע לבית המשפט העליון
איתמר לוין
ניתוח News1: כל בתי המשפט מוצפים בהליכי סרק שלא גוררים חיוב בהוצאות, ובתיקים שיוזמים עורכי דין גרועים שמחפשים פרנסה. יש מה לעשות נגד שתי התופעות, שהן הגורמים המרכזיים לעומס ממנו כולנו סובלים. הבעיה היא שמקבלי ההחלטות אינם רוצים לטפל בהן
איתמר לוין
ביקור ראשון של המדור בבית המשפט הקהילתי מותיר רושם מעורב. אין ספק שמדובר בפרויקט מרשים וחשוב, שאף מניב תוצאות מרגשות. אך מדוע יש צורך במשאבים הדחוקים-ממילא של בית המשפט כדי לעסוק בשיקום?
איתמר לוין
ברנט ניכתה מעונש מאסר ימי מעצר באיזוק אלקטרוני - בניגוד להוראת העליון    ביקורת חריפה של ברון גם על העונש הקל מדי שגזרה על שודד קשישים: "מחטיא את מטרות הענישה"
עידן יוסף
שר הפנים תהה בפתח ישיבת הממשלה כיצד שעות ספורות אחר שמסר את עמדתו לפסול את התיקון לחוק העזר של עיריית ת"א ליועץ המשפטי לממשלה פרסם בית המשפט העליון הודעה כי יפסוק בעניין בו-ביום
רשימות נוספות
העליון: אורנשטיין לא נימק  /  איתמר לוין
המחוזי נגד שופט השלום  /  איתמר לוין
אישור פגום לנתיחת גופה  /  איתמר לוין
"יש גבול לפטרנליזם"  /  איתמר לוין
להם מותר  /  איתמר לוין
"לא חבל על הזמן?"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il