X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דייר אינו זוכה להגנה כאשר בעל הנכס מוכרז כפושט רגל ויש למוכרו כדי לפרוע את החובות. אולם יש להם דרכים חלופיות להבטיח שלא ייזרק לרחוב
▪  ▪  ▪
פתרון פרטני [צילום: AP]

אדם המתגורר במושב במרכז הארץ נקלע לחובות כלפי רשות המיסים. במסגרת הליכי הוצאה לפועל, מונה כונס נכסים לנכסיו של החייב, אשר ביקש לממש את בית מגוריו לטובת פירעון חובות לנושים. הכונס החליט לבצע את המהלך תוך פירוק השיתוף במקרקעין בין החייב לגרושתו, פינוי הדיירים ומכירתו. גרושתו של החייב, המתגוררת בנכס ובעלת מחצית מהזכויות בו, ביקשה למנוע את פינויה בעת מימוש הבית.
לצערה הרב של הגרושה, זכויות החכירה של בני הזוג (לשעבר) לא נרשמו במרשם המקרקעין. כתוצאה מכך, בית המשפט לא הסכים להחיל עליה את ההגנה הקבועה בסעיף 33 לחוק הגנת הדייר. הגנה זו קובעת, כי מימוש דירת מגורים בהוצאה לפועל או בפשיטת רגל, לא יביא לפינוי דיירים אלא להפיכתם לשוכרים של הבעלים החדש. האישה הגישה בקשת רשות ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי ובקשתה נדחתה. בצר לה, פנתה בניסיון אחרון לבית המשפט העליון.
סעיף 33 לחוק הגנת הדייר מעניק הגנה לדייר שמחזיק בנכס כבעלים או כחוכר לדורות. על-פי סעיף זה, במקרה בו הזכות של הדייר בנכס פוקעת בשל מכירה (בין היתר בגין הליכי פשיטת רגל או הוצאה לפועל), הנכס יימכר כ"תפוס". דהיינו, המחזיק בנכס יהיה זכאי להמשיך ולגור במקום כדייר של הבעלים החדש (או החוכר לדורות החדש). אולם, מאחר שעברו שנים רבות מאז שחוק הגנת הדייר נכנס לתוקפו, והיות שהמציאות הכלכלית והחברתית במדינת ישראל השתנתה לבלי היכר, בית המשפט העליון החליט לא אחת לפרש בצמצום סעיף זה.
בפסק דין חשוב, הידוע כהלכת פרמינגר (ע"א 3295/94), נקבע, כי הוראות חוק הגנת הדייר מגנות רק על דייר שיש לו זכות רשומה. דהיינו, אם הנכס לא נרשם מסיבה כלשהי על שמו של הדייר הטוען להגנה, סעיף 33 לחוק הגנת הדייר לא חל. זאת, למרות הקושי הברור שבהבחנה "טכנית" בין דיירים לפי קריטריון הרישום, ומקל וחומר כאשר ישנם דיירים רבים בישראל שעשו את כל הדרוש מצידם על-מנת לזכות ברישום אצל רשם המקרקעין והדבר לא צלח בידם.
אם הסיבה לפקיעת הזכות על הנכס נעוצה בהליכי פשיטת רגל או הוצאה לפועל, נכנס למשוואה אלמנט נוסף. זהו המתח שבין זכויותיהם של החייב ובני משפחתו לקורת גג לבין הצורך להגן על קניינם של הנושים. בסיטואציות אלה, הדייר יכול לזכות להגנה מסוימת אך מכיוון אחר.
סעיף 38 לחוק ההוצאה לפועל קובע הגבלה על עיקול מקרקעין שמשמשים (כולם או מקצתם) לדירת מגורים עבור החייב ובני משפחתו שגרים עמו. על-פי סעיף זה, רשם ההוצאה לפועל לא יורה על מכירת נכס ופינוי דייריו, אלא אם יוכח בפניו שיש לחייב ובני ומשפחתו מקום מגורים סביר (או שיש להם יכולת כלכלית המאפשרת מקום מגורים סביר) או שהועמד לרשותם דיור חלופי כלשהו.
אמור מעתה: בעלי נכסים אשר הדירות שבהם הם מתגוררים לא רשומות על שמם, ובשל הלכת פרמינגר לא חל עליהם סעיף 33 לחוק הגנת הדייר, אינם נותרים מופקרים. הדין מעניק לדיירים אלו נתיב חלופי לפי סעיף 38 לחוק ההוצאה לפועל. אם מדובר בהליכי פשיטת רגל, אזי קיימת הוראה מקבילה לעניין הדיור החלופי בסעיף 86א לפקודת פשיטת הרגל.
יתרה מזו: אפשר אפילו לומר שהמנגנון הקבוע בחוק ההוצאה לפועל (או פקודת פשיטת הרגל) הוא בעל יתרונות ביחס להגנה מכוח סעיף 33 לחוק הגנת הדייר. זהו הסדר מאוזן יותר, שבניגוד לחוק הגנת הדייר - לא קובע דרך פעולה אחת שאיננה תלויה בנסיבות. כאשר הדברים נבחנים בהתאם לחוק ההוצאה לפועל (או פקודת פשיטת הרגל), הפתרון נשקל לפי נסיבותיו הפרטניות. לדוגמא: נמנע מצב שבו החייב ממשיך לגור בנכס ששוויו רב רק מכוח הגנת הדייר ותוך פגיעה ברורה בזכות הקניין של הנושים.

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין ומחבר הספר "הוצאה לפועל: הלכה ומעשה".
תאריך:  16/05/2017   |   עודכן:  16/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדייר וההוצאה לפועל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מרתק
אהובה  |  17/05/17 07:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה חלפון
נאווה ודניאל בעלה, חיים עם שכול, אובדן וגעגוע אינסופי    "אריאל היה ילד צנוע שאהב לעזור, התחשב בחבריו ולכן חרטנו על דגלנו לאפשר לבני הנוער הזדמנות לצמיחה, בחירה במסלול חיים אחר וצוהר לתקווה    אנו מאמינים שלכל נער או נערה מגיעה ההזדמנות לקבל מעטפת מקיפה של מענים כדי לתת את מירב הסיכויים לחזרה נכונה ובטוחה לחברה    אנו בוחרים להעצים את יכולות וכוחות בני הנוער ונותנים מענה לחולשות ולפגיעות
מרדכי ליפמן
מדוע לא צמח עד כה בשום מקום בעולם המוסלמי /ערבי משטר דמוקרטי? היחיד שנבט ואף שגשג היה זה שבטורקיה לאחר מהפכת הדמים של גנרל מוסטפא כמאל אטאטורק.. אולם גם הוא כנראה הולך ומושמד על-ידי המשטר החדש שקם שם.
אלון קוחלני
ביקורת מוגבלת שנמנע ממנה להציף ליקויים בעת התהוותם אינה יכולה להיות אפקטיבית. מבקר מדינה הגם שנדרש ממנו, מתוקף מעמדו כקבוע בחוק, לגזור על עצמו איפוק אינו היסטוריון העורך מחקר אקדמי
עמי דור-און
לקראת בואו של נשיא ארה"ב הולכת וגוברת בציבור הדאגה העמוקה, מה עלול טראמפ להנחית עלינו כאשר נציגיו מסבירים שהכותל המערבי אינו שייך לנו כי הוא שטח כבוש; ראש ממשלה הקשוב לעמו חייב היה להשמיע קול ברור כדי להרגיע את הרוחות ולהשיב את הביטחון העצמי
זהר הר-נוי
בתי המשפט למשפחה מתעלמים בצורה שיטתית מהסכמות ההורים בנוגע להגירתו של אחד מהם עם ילד משותף    יש דרכים למנוע זאת מראש בהסכם המשמורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il