X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ריבוי הדירות ותאגיד השידור

פטרנליזם בבג"ץ

ההתערבות השיפוטית עוברת מאקטיביזם לפטרנליזם - וזה חמור יותר, משום שיש בכך יומרה ויוהרה גם כאשר הכנסת והממשלה פועלות בצורה בזיונית, הדבר אינו מצדיק התערבות בוטה בענייניהן
▪  ▪  ▪
התערבות פסולה [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
אין כאן פגיעה כלשהי של הרוב בזכויות המיעוט. לא מנעו מהם לדבר, לא מנעו מהם להקשות, ואילו היו טורחים החכ"ים מהאופוזיציה להישאר בחדר - היו יכולים לנקוט בפיליבסטר, להעלות הסתייגויות ולהשתמש בארגז הכלים הפרלמנטריים העומד לרשותם. הם בחרו שלא לעשות זאת - ואז ביקשו מבג"ץ לבטל את החוק

שני חוקים שאישרה הכנסת בחודשים האחרונים נמצאים על הכוונת בבג"ץ, עם יותר מאשר אפשרות סבירה שהשופטים יבטלו אותם. האחד הוא חוק מס ריבוי דירות, והשני - פיצול תאגיד השידור הציבורי. בשני המקרים, אם אכן תבוטל חקיקה ראשית, מדובר במשהו חמור יותר מאשר אקטיביזם שיפוטי. מדובר בפטרנליזם, והוא גרוע יותר משום שיש בו יוהרה ויומרה לדעת הכל טוב יותר מאשר מי שמופקדים על הנושא.
נפתח במס ריבוי דירות. איש אינו חולק על כך שהליך החקיקה היה חפוז ואף בזיוני. אחרי שבועות רבים של סחבת, שלח משרד האוצר לוועדת הכספים את הנוסח הסופי של החוק בסופו של היום האחרון בו ניתן היה לאשר אותו. מדובר בחוק מסובך ומרובה פרטים, אבל האוצר דרש שיאושר עוד באותו יום. מנכ"ל המשרד, שי באב"ד, אף העז לומר לח"כים שהעלו שאלות: "יאללה, תתקדמו". על כך לבד צריך היה לכל הפחות לנזוף בו בצורה קשה.
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, והיועץ המשפטי שלה, איל ינון, הבהירו ליו"ר הוועדה, משה גפני, שההליך אינו תקין. גפני התעלם. חברי האופוזיציה נטשו את הדיון, הוועדה ישבה כל הלילה ואישרה את החוק למחרת בבוקר. בג"ץ הציע למדינה לאמץ את הצעתו של ינון להחזיר את החוק לוועדה, אך המדינה - שמא בטיפשות ושמא בכוונה - דחתה את ההצעה.
כאמור: לא תקין, לא יאה - וזה בלשון המעטה. אלא מאי? זו הייתה הדרך בה בחר לפעול יו"ר ועדת הכספים, שהסמכות מצויה בידיו. אין כאן פגיעה כלשהי של הרוב בזכויות המיעוט. לא מנעו מהם לדבר, לא מנעו מהם להקשות, ואילו היו טורחים החכ"ים מהאופוזיציה להישאר בחדר - היו יכולים לנקוט בפיליבסטר, להעלות הסתייגויות ולהשתמש בארגז הכלים הפרלמנטריים העומד לרשותם. הם בחרו שלא לעשות זאת - ואז ביקשו מבג"ץ (לצד עותרים אחרים) לבטל את החוק.
זו לא עילה להתערבות משפטית, ודאי שלא לביטול חוק. זו עילה למבחן הציבור: ירצה - יבחר שוב את גפני ואת יוזם החוק, השר משה כחלון; ירצה - יעניש אותם על התנהגותם. זו עילה לדיון בתקשורת: תרצה - תשבח את השר והוועדה; תרצה - תגנה אותם. אבל בסופו של יום, איש כאן לא חרג מסמכותו, איש לא סתם את פיו של המיעוט. היה דיון ארוך, היה אישור כנדרש, הייתה הצבעה חוקית בקריאה שנייה ושלישית. ואם דיונים ארוכים לתוך הלילה הם עדות להתנהלות פגומה - כדאי שהמסר הזה יועבר לבתי הדין לעבודה, המנהלים לעיתים דיונים דומים כדי למנוע שביתות.

אין פגיעה בחופש הביטוי
חלוקת עבודה [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]

נניח שמחר יודיע לי יואב יצחק, שהוא מביא כתב משפטי נוסף ומפקיד בידיו את סיקור בית המשפט העליון; האם זו פגיעה בחופש הביטוי שלי? ודאי שלא. זכותו של מעסיק לחלק כראות עיניו את תחומי האחריות בין עובדיו. זה מה שקרה בתאגיד: הודיעו לראשיו שתחום החדשות עובר לאחריותו של מישהו אחר. איש אינו מונע מהם להביע את דעתם בכל נושא שבעולם. תחום אחריותם המקצועי יהיה מצומצם יותר

נעבור לתאגיד השידור הציבורי. גם כאן בג"ץ מאוד לא אהב את החיפזון בו אישרה הכנסת את הפיצול – וגם כאן זה לא עניינו. הדיון התנהל לפי כללי התקנון, האופוזיציה השמיעה את דברה והפסידה בהצבעה דמוקרטית. בג"ץ אינו ממונה על יפי ההליכים אלא על תקינותם – וזה לא המקרה בו נפל בהליך פגם היורד לשורשו של עניין, דהיינו כזה שמנע את הדיון הראוי. אפילו בית המשפט העליון עצמו יודע, בשעת הצורך, לקיים דיון מהיר ולתת החלטות בו במקום – כולל בנושאים מהותיים מאוד. למרבה האבסורד, כך בדיוק התנהל הדיון בעניינו של... תאגיד השידור.
דומה שגם השופטים יודעים בסתר ליבם שהתהליך אינו עילה להתערבות, ולכן הצו על תנאי שהוציאו בנוגע לפיצול מתבסס על שתי עילות: פגיעה בחופש הביטוי ופגיעה בזכות הקניין. עם כל הכבוד, דומה ששתי העילות הללו אינן עומדות במבחני המציאות וההיגיון.
נניח שמחר יודיע לי יואב יצחק, שהוא מביא כתב משפטי נוסף ומפקיד בידיו את סיקור בית המשפט העליון; האם זו פגיעה בחופש הביטוי שלי? ודאי שלא. זכותו של מעסיק לחלק כראות עיניו את תחומי האחריות בין עובדיו. זה מה שקרה בתאגיד: הודיעו לראשיו שתחום החדשות עובר לאחריותו של מישהו אחר. איש אינו מונע מהם להביע את דעתם בכל נושא שבעולם. תחום אחריותם המקצועי יהיה מצומצם יותר.
השופטים גם הביעו חשש שמא זמניות התפקידים בתאגיד החדשות תפגע בעצמאות העובדים. אבל כל מינוי – חוץ מאשר של השופטים – הוא מוגבל בזמן. חוץ מזה, אם ההגבלה הזאת כל כך גרועה – איש לא יסכים למלא את התפקידים הללו. השוק החופשי יתן את המענה, ולא צריך שבית המשפט יחליט בשבילו מראש מה טוב לו ומה רע לו.
כנ"ל לגבי זכות הקניין. אין לשכוח, שהמדינה היא גם הבעלים של התאגיד, ושוב נשווה זאת למגזר העסקי. נגיד שבעלי קונצרן אי.די.בי יחליטו לפצל את כלל ביטוח לשתי חברות – האחת לביטוחי חיים והשנייה לביטוחי רכוש. האם יעלה על הדעת שמישהו יטען לפגיעה בחופש הקניין של כלל ביטוח? זכותו של הבעלים לנהל את עסקיו כרצונו, במסגרת החוק. לאיש אין זכות מוקנית לכך שעבודתו וסמכויותיו יישארו ללא שינוי עד קץ כל הימים.

עילות אישיות, לא חוקתיות

בהחלט ייתכן שלמנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, וליו"ר גיל עומר יש עילות תביעה אישיות בתחום משפט העבודה. הם באו לתפקידיהם לאחר שהובטח שינהלו תאגיד שיעסוק גם בחדשות, שהן כמובן חלק עיקרי בכל גוף תקשורת, וכעת נטלו מהם תפקיד משמעותי זה. אבל יש מרחק עצום, בלתי ניתן לגישור, בין עילות אישיות מתחום העבודה לבין עילות כלליות מהתחום החוקתי. ונזכיר, שבג"ץ דוחה דרך קבע עתירות נגד פסיקת בתי הדין לעבודה, בציינו את מומחיותה של ערכאה זו.
אין ספק שפארסת התאגיד היא דוגמה מצוינת לדרך שבה לא צריכה להתנהג הממשלה ולדרך שבה אסור לפעול במישור העסקי. היא איננה עילה להתערבות משפטית, היא איננה סיבה לכך שהרשות השופטת תעביר שיעור נימוסים והליכות לרשות המחוקקת ולרשות המבצעת. היא בוודאי אינה מצדיקה הצגת עילות תמוהות להתערבות שיפוטית בהחלטות פוליטיות.
הכנסת והממשלה זקוקות לפעמים למבוגר אחראי – אבל לא כזה שלובש גלימה. לעיתים מגיע להן שיחטפו על הראש – מהציבור ומהתקשורת. כל עוד אין פגיעה ממשית ואמיתית בזכויות יסוד, הפוליטיקה צריכה לעשות את שלה. התערבויות פטרנליסטיות רק יגרמו לפגיעה קשה ברשות השופטת ולהחלשת כוחה – ומזה תיפגע המדינה, תיפגע הדמוקרטיה וייפגעו אזרחי ישראל. מוטב לשופטים לנהוג בריסון, להסתכל על התמונה הכוללת ולחשוב על ההשלכות.

תאריך:  21/05/2017   |   עודכן:  21/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פטרנליזם בבג"ץ
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש, לא יותר!
שאול א.  |  21/05/17 11:36
 
- תאיר בבקשה את עיננו,בניגוד
בני בנקר  |  21/05/17 13:40
2
חוק דירה שלישית חוק גזעני
שבץ חלובה  |  21/05/17 12:02
 
- תפסיק כבר עם דברי ההבל על
בני בנקר  |  21/05/17 13:46
3
ביטול חוקים
הצדקנית  |  21/05/17 12:18
4
למה לא להניח את האמת הפשוטה על
בני בנקר  |  21/05/17 12:32
 
- למה לא תניח האמת?על שולחןכחלון
ע_הראל  |  22/05/17 03:45
5
א.רובנשטיין=נשיא העליוןעד 2019
ע_הראל  |  21/05/17 13:19
 
- השופט רובינשטיין הוא הדוגמה
בני בנקר  |  21/05/17 16:21
6
מס דירה שלישית לא מוסרי
לירוי  |  21/05/17 14:35
 
- מס רווחי נדלן=כמו מס רווחי הון
ע_הראל  |  21/05/17 22:02
 
- אתה מבולבל,זאת החזרה בדלת
בני בנקר  |  22/05/17 08:34
 
- גמלאי קנה דירה2=למה קונה דירה3
ע_הראל  |  22/05/17 11:22
 
- כמה שכר דירה בעפולה ? בדימונה
בני בנקר  |  22/05/17 12:25
 
- ניתןלמסות קה"ש לעתיד=לא למפרע!
ע_הראל  |  22/05/17 21:51
 
- במה שונה הטלת מס על הכסף שכבר
בני בנקר  |  23/05/17 09:29
 
- פעם10אחזור>מוכר דירה3 מרוויח×5
ע_הראל  |  24/05/17 16:51
7
בית משפט מעוות מפקח על תקינות1
שפרירית  |  21/05/17 20:46
8
בית משפט מעוות מפקח על תקינות2
שפרירית  |  21/05/17 20:58
9
בית משפט מעוות מפקח על תקינות3
שפרירית  |  21/05/17 21:07
10
איתמר, כרגיל, עם הסתה נגד בג"ץ
אחד העם  |  21/05/17 23:19
 
- איזה פגם?אופוזיציה תחרים דיון?
ע  |  22/05/17 04:54
11
כתבה מבזה
ליכודניק לשעבר  |  23/05/17 10:35
12
איתמר משפטן על? או פטרנליסט???
אחד העם  |  28/05/17 09:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
יו"ר הקואליציה תומך בפסקת ההתגברות ובשינוי דרך מינוי השופטים - אך יודע שהדבר אינו אפשרי בעתיד הנראה לעין    מתנגד לחוק מס ריבוי דירות וסבור שיש לצמצם את השימוש בפקודת הגבייה
איתמר לוין
מסביר: יהיה חרדי אחד מתוך 15 וימשיכו לפסוק נגד הציבור החרדי    תוקף בחריפות את ביהמ"ש העליון: חבריו מתמנים בשיטת "חבר מביא חבר", הוא חצה את הגבול באופן דרמטי
איתמר לוין
מעדיפה שהשופטים יצמצמו במידה מסוימת את פתיחת השערים    סבורה שנשיא ביהמ"ש העליון צריך להיות הטוב ביותר מבחינה משפטית וניהולית - אך טרם החליטה האם לצאת נגד הסיניוריטי
עידן יוסף
שרת המשפטים הגיבה לצו הביניים של בג"ץ לתאגיד: "ממש לא בסמכותם, התערבות שלא הייתה צריכה להיות"    השר לוין: מדובר בעוד שערורייה במסכת ארוכה של פסיקות מקוממות - בחסות סיעת כולנו
עו"ד איתן ארז
11 שנותיו של אהרן ברק כנשיא בית המשפט העליון לא היו תקופת זוהר כפי שטוענים חסידיו. ההפך הוא הנכון. יידרשו עוד שנים רבות עד שיתוקנו הנזקים הקשים שגרם ברק למערכת המשפט הישראלית    פרק מספרו של עו"ד איתן ארז: "פרקליט וג'נטלמן" - כיצד להצליח בעריכת דין ולהישאר אדם הגון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il