X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אברהם היה מעבר אחד וכל העולם מן העבר השני, ובגיל שלוש החל לחפש את דרכו בעולם ובגיל ארבעים הכיר את בוראו
▪  ▪  ▪
לא נכתב על דמותו של אברהם [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

לקראת חג השבועות בו אנו מעלים על נס את גיורה של רות המואביה, כדאי אולי להעלות שני גיורים נוספים ומשמעותיים של אברהם אבינו ויתרו כהן מדיין, ששלושתם התחברו לקב"ה, לעמו ולתורתו, אך כל אחד מהם הגיע מזווית שונה. מה היה המניע לגיור של כל אחד מהם?
אברהם אבינו חקר והתבונן בעולמו של הקב"ה וחיפש סיבה ומסובב לכל המתרחש בעולם. מהתורה לא ידוע לנו על האירועים שאירעו עם אברהם באור כשדים וישיבתו בכלא שנים מספר. כל הידוע לנו על אברהם ממדרשי חז"ל. בתורה מופיע הניסיון הראשון שהקב"ה אומר אליו: "לך לך מארצך וממולדתך" (בראשית י"ב, א'). הפרשן המקראי רבינו בחיי בסוף פרשת נח שואל שאלה. מדוע בתחילתה של הפרשה מספרת לנו התורה על אישיותו של נח שהיה איש צדיק ותמים בדורותיו שהלך בדרך ה'. ומוסיפה התורה שהיו לו שלושה בנים ומוזכרים שמותיהם ושכל העולם מסביבו השחית את דרכו. מדוע אף אחד אינו יודע מי זה אברהם העברי? מדוע לא נכתב כלל על דמותו של אברהם? שאלות נוספות נשאלות. מדוע לא כתוב את מה שכתוב ברמב"ם כפי המובא במדרש רבה לבראשית (מ"ב, ח') שהיה אברהם מעבר אחד וכל העולם מן העבר השני, ובגיל שלוש החל לחפש את דרכו בעולם ובגיל ארבעים הכיר את בוראו. הוא הפיץ את דבר ה' בארץ כנען ולא במקומות אחרים. מדוע אם-כן לא מספרים לנו על האיש, על ישיבתו בכלא וניסיון אור כשדים?
תשובה כוללת לשאלות אלו מתרץ המהר"ל בספרו נצח ישראל (פרק י"א). הוא מבאר את הדברים בצורה הבאה. כל אהבה התלויה בדבר - בטל הדבר בטלה האהבה. קיים הבדל מהותי בין בחירת נח לבחירת אברהם. נח נבחר כבחירה פרטית, אברהם נבחר כבחירה כללית. עוד מימי ששת ימי בראשית הקב"ה בחר את אברהם להיות האיש שממנו יתחיל עם ישראל. "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" (בראשית ב', ד') באברהם. עוד טרם ברייתו של האדם הראשון החליט הקב"ה שיהיה עם ישראל והראשון בעם יהיה אברהם העברי. אברהם הגיע למסקנה שאין עוד מלבדו, דבק בה', ובכך הניח את היסוד לעם ישראל.
יתרו כהן מדיין הצטרף לעם היהודי מתוך חישובי כדאיות. התלמוד במסכת זבחים (קט"ז, ע"ב) מתאר בפנינו מה גרם לשינוי המשמעותי בחייו של יתרו שגרם להתגיירותו.
שלוש דעות מציינת הגמרא, מה שמועה שמע ובא?
א. ר' יהושע אומר: "מלחמת עמלק". כאשר ראה יתרו שעם ישראל נצחו את עמלק שהיה אויב אכזרי לישראל, הצטרף אליהם ושינה את אמונתו וסביבתו.
ב. ר' אלעזר המודעי אומר: "מתן תורה", שהרי במתן תורה כל העולם החריש ושמע את קולו של הקב"ה. ייתכן שהתורה על שלל מצוותיה המקיפות את אורח חיי האדם קסמו ליתרו עד כדי רצון להשתייך לעם ישראל.
ג. ר' אליעזר בן יעקב אומר: "קריעת ים-סוף", נס אלוקי על-טבעי שעורר בו השתאות והערצה. יש המצטרפים לעם אשר אלוקיו מחולל עבורו ניסים על-טבעיים באופן קיצוני, תופעות הגורמות לאדם להאמין שכח עליון מדריך את העם. התעוררה אצלו כמיהה להיות מונהג על-ידי מנהיג יוצא דופן.
מתוך ראייה מעמיקה ניתן לקבוע כי הדעות אינן חלוקות, ואכן יתרו שמע את שלושת השמועות הנ"ל, השאלה המתמקדת היא - מה מבין שלושת הדעות גרמו לו ליתרו לחולל שינוי דרמטי באורח חייו ובאמונתו?
רות המואביה: סיפורה של רות הוא המקור לדיני גרות. במשפטים הקצרים שאמרה רות הייתה קבלה מלאה של עיקרי היהדות: "כי אל אשר תלכי אלך" (רות א', ט"ז) - שמירת שבת ואיסור ההליכה מחוץ לתחום שבת; "ובאשר תליני אלין" (רות א', ט"ז) - איסורים הקשורים לצניעות ולייחוד; "עמך עמי" (כנ"ל) - קבלת תרי"ג מצוות; "ואלוקיך אלוקי" (כנ"ל) - איסור עבודה זרה.
רות התגיירה ממקום אחר בכלל. לא שמענו על חקירה ודרישה לא שמענו על חישוב כדאיות, שהרי היא עזבה בית מלכים והצטרפה לחמות שבורה ורצוצה חסרת כל. אם כן, מה הביא את רות בת מלכים לדבוק בחמותה ולקבל על עצמה עול תורה ומצוות ושייכות לעם היהודי?
ניתן לענות שרות הכירה מקרוב אישה יהודייה שומרת מצוות שנעימים מעשיה, בה היא רצתה לדבוק וממנה הגיעה לדבוק בקב"ה. היא הייתה דוגמה ומופת לגרות אמתית, שיש בה קבלה מלאה של כל ההוויה היהודית. מהותו של הגיור היא המחויבות הנפשית לכל מערכת החובות המוטלת על היהודי. אם הוא רוצה להיות יהודי - חובה עליו לקבל כל מה שמוטל על היהודי. כך בדיוק מה שרות עשתה.

תאריך:  22/05/2017   |   עודכן:  22/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
תגובה למאמרו של רון כחלילי, "אשכנזים, רדו מהפודיום", הארץ, 19.5.2017    יש חדשות עבורך: במקרה טוב, אתה טועה, ובמקרה הגרוע אתה מטעה. אף אחד מילדי לא התקבל לאוניברסיטה באופן אוטומטי. גם חבריהם האשכנזים, רחמנא ליצלן, לא התקבלו אוטומטית
דניאל שפירו, רותם אורג
החלטתו של הנשיא טראמפ לערוך את ביקורו הראשון במזרח התיכון, ובפרט לערב הסעודית, ישראל והרשות הפלשתינית, מבליטה את אחת ההתפתחויות המוקדמות המפתיעות של כהונתו: נחישותו לקדם שיחות להשגת שלום ישראלי-פלשתיני (וישראלי-ערבי)    אולם בחירה זו מעלה שאלה מתבקשת: האם הנשיא טראמפ יכול להצליח היכן שרבים כל כך נכשלו?
יוני בן-מנחם
המרוויחה העיקרית מביקור הנשיא טראמפ במזה"ת הינה סעודיה שקיבלה הכרה מחדש כמנהיגת העולם הסוני והגנה מפני אירן. טראמפ הצליח לרכך מעט את תדמיתו בקשר ליחסו לאיסלאם אך בעולם הערבי אומרים כי לא מדובר בפתיחת דף חדש
עמוס ידלין, אלדד שביט
ביורו הראשון של טראמפ מחוץ לארצות הברית מספק לו הזדמנות להסיט במידה מסוימת את תשומת הלב מהנעשה בזירה הפנימית
ארווין קליין
השרה איילת שקד מתעתדת להניח על שולחן הכנסת הצעה להפללת גברים צרכני שירותי מין בתשלום    החוק, אם יתקבל עלול לגרום לעלייה בפשע ולא יפתור את בעיית הנשים הנפגעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il