X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם ישראל תתחיל לפעול באופן מעשי כדי להשוות את תנאי החיים של אזרחיה הערבים ולמחוק מליבם את תחושת הקיפוח, סביר להניח שאזרחי ישראל הערבים יוכלו לאמץ לעצמם את הזהות הישראלית ולא להיאחז בתקוות הכזב של הזהות הפלשתינית
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

אחת הבעיות החריפות הניצבת כיום בפני ישראל היא הזהות הלאומית הפלשתינית שאימצו לעצמם ערביי ישראל. למשל, כאשר שואלים ערבי תושב ישראל המגיע לטייל בחו"ל: "מנין אתה" סביר מאוד להניח שתשובתו תהיה חד-משמעית: "אני פלשתיני" ולעולם לא ישיב "אני ישראלי".
יתכן מאוד כי קיימת הצדקה מסוימת לתשובה זו, כי רוב ערביי ישראל חשים את עצמם מקופחים ביחס לתושבים היהודים. לדוגמא: ערבי ישראלי יכול לרכוש השכלה אקדמית, בכל אוניברסיטה שיבחר, ללא כל הגבלה, ולהיות משפטן, למשל. אך כאשר יחפש לעצמו משרה כעורך דין, הוא יתקל במחסום כמעט בלתי עביר. ערבי ישראלי הלומד הנדסה יתקשה למצוא תעסוקה כמהנדס ואפילו לא יתקבל לעבודה בחברת החשמל, במקורות או בחברות תשתית אחרות. מי שמכשיר את עצמו להוראה במקצועות הריאליים כמו מתמטיקה או פיזיקה, יוכל ללמד רק בבתי ספר ערביים. בתחום אחד כמעט אין קיפוח. ערבי ישראלי הלומד רפואה בישראל או בחו"ל, יצליח למצוא לעצמו תעסוקה הולמת.
מבחינתה של ישראל תהיה זו הצלחה רבתי אם יעלה בידה של המדינה לנתק את הזהות הפלשתינית מתפיסת עולמם של אזרחיה הערבים. הדרך לעשות זאת פשוטה למדי. היא כתובה על דפי ההיסטוריה מזה אלפי שנים והיא קרויה בשפה הלטינית divide et impera ומשמעותה "הפרד ומשול".
המונח הזה אינה חייב להצביע על כך שהוא נועד כדי למשול, אלא כדי לאפשר לנתיני המדינה הערבים לחוש את עצמם שווים ולא מופלים לרעה. כך למשל, אם תחליט המדינה, כמדיניות קבועה, לממן סלילת כבישים ומדרכות בכל הכפרים הערבים בארץ; להתקין מערכות ביוב; להנחיל לרשויות המקומיות את חוקי תכנון והבניה וכך לאפשר להם לבנות לא רק בתים חד-קומתיים או דו- קומתיים; להגדיל את השטח המוניציפלי של אזורי המגורים כדי לייצר מענה לגידול באוכלוסייה; ולפתוח בפני התושבים הערבים את רוב שוק העבודה - ייתכן מאוד כי על-רקע פעילות שכזו יראו הערבים שהמדינה היא גם מדינתם ויבינו כי אימוץ הזהות הפלשתינית יוביל אותם בדרך לא דרך והם ימשיכו להיות מקופחים לעד.
שיטת "הפרד ומשול" מתוארת כבר אצל יוסף בן מתתיהו בספרו "מלחמות היהודים", בהקשר להחלטת המושל הרומי גביניוס לחלק את העם היהודי "לחמישה בתי-דין". גביניוס מינה את בתי-הדין כך: הראשון - בירושלים, השני - בגדר. השלישי בחמתא ליד טבריה, הרביעי - בחבל יריחו והחמישי בציפורי אשר בגליל. לפי דעתם של היסטוריונים חוקרי התקופה ההיא מטרת גביניוס הייתה לפורר את האחדות הלאומית היהודית שהייתה מקור כוחו של רוח המרד כנגד שלטון רומא.
משיטתו של גביניוס גם אנחנו יכולים ללמוד. אם מדינת ישראל תתחיל לפעול כדי להשוות את תנאי החיים של אזרחיה הערבים ולמחוק מעל סדר היום הציבורי את תחושת הקיפוח, סביר להניח שהפלשתינים ימשיכו לזהות את עצמם כפלשתינים אך אזרחי ישראל הערבים יוכלו לאמץ לעצמם את הזהות הישראלית המוצעת להם כשווים בין שווים.
בדרך זו, אם תופעל כמדיניות מחייבת, ותתחיל להניב פרי, אולי יהיה לממשלת ישראל קל יותר להגיע להסדר מדיני עם הרשות הפלשתינית. ומבחינת נקודת הראות של היחסים הבינלאומיים יוכלו מנהיגי ישראל להוכיח שהם עושים מעשים של ממש ולא רק מדברים דיבורי סרק..

תאריך:  25/05/2017   |   עודכן:  25/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפעול בשיטת הפרד ומשול
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עמי היקר, אינך חושב שיש
ב_שמואל  |  25/05/17 17:12
2
עוד שה תמים
ארי כספי  |  26/05/17 08:25
3
למרבה הצער - חלומות באספמיא
שוחר-שלום  |  26/05/17 11:10
4
חצי אמת, גרועה משקר...
רפי לאופרט  |  27/05/17 10:24
5
זיכרו את קיר הברזל ל"ת
שרגא  |  29/05/17 16:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
קשה להשתחרר מהרושם, כי חוסר ההתאמה בניכם הוא תהומי מה לך, שברירית במובן השלם והיפה ביותר של המושג, ולאיש הגס והיהיר הזה, שאין רסן בפיו ויש דופי במעשיו? מה מצאת בו, לבד מהונו (אונו?)
משה חסדאי
למשמעות הפנימית והרוחנית של ביקור נשיא ארצות הברית    מה למדתי מגיבורות יהודיות וישראליות
איתן קלינסקי
את אירועי אום אל חירן ניתן היה למנוע. אם המשא-ומתן עם תושבי אום אל חירן היו מתנהל באותם מישורי הגינות ופתיחות שהורעפו כלפי תושבי עמונה. אך מי שהעלה את אום אל חירן על שרטון מדמם, שגבה מחיר יקר של חיי שני אזרחים זו השררה הכוחנית, שאצה לה הדרך
רועי אורן
אם כוחות הביטחון הבריטיים לא יבינו מבעוד מועד שקיימת תשתית טרור של "דאעש" בארצם ויופעלו פעולות מנע,עלול להתבצע פיגוע נוסף בבריטניה או בכל מדינה אירופית אחרת.
עו"ד סמדר בן-דור
אין זה ראוי שמי ששימש כשמאי של ועדה מקומית יהיה שמאי מכריע בסכסוך הנוגע אליה - גם מספר שנים לאחר שסיים את עבודתו עבורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il