X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שקד מתוחכמת יותר ויש לה יתרון מכריע, נאור חייבת לפרוש בעוד ארבעה חדשים מתפקידה וכפי שאמר הגנרל דגלס מקארתור על חיילים ותיקים גם שופטים ותיקים אינם מתים - הם נמוגים ואינם
▪  ▪  ▪
שקד. מתעניינת בתמורה [צילום: אמיל סלמן]

לכאורה הוויכוח שהתלהט שוב בין שרת המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון נוגע לשאלת הסניוריטי שהיא שיטת הבחירה בה נבחרו עד היום נשיא בית המשפט העליון. הוויכוח אינו חדש אולם כדרכו של העולם הפוליטי הוויכוח המוצהר אין לו דבר עם הוויכוח האמתי. מדובר בקרב פוליטי לכל דבר ועניין וככל הנראה השרה שקד טובה יותר בסוג זה של עימות מהנשיאה נאור.
שקד מתוחכמת יותר ויש לה יתרון מכריע, נאור חייבת לפרוש בעוד ארבעה חדשים מתפקידה וכפי שאמר הגנרל דגלס מקארתור על חיילים ותיקים גם שופטים ותיקים אינם מתים - הם נמוגים ואינם. תחכומה של שקד [לעומת השרים פרידמן ורמון לדוגמא] מתבטא בכך שאינה חורצת עמדה אלא מעלה נושא "לדיון ציבורי". בעוד נאור סבורה בצדק שעצם העלאת נושא לדיון בעת שיש להכריע מהווה התערבות פוליטית גסה בסדרים הנוהגים מאז ומעולם, התערבות שכל מטרתה פוליטית.
אכן השרה שקד לא מעוניינת כעת בדיון ציבורי תיאורטי בסוגיית שיטת הסניוריטי, היא מעוניינת בתמורה. היא תסכים ללא כל בעיה למינוי השופטת אסתר חיות כנשיאת העליון אולם דורשת בתמורה שהיא זו שתקבע מי יהיו שני השופטים הנוספים שייבחרו למוסד. נאור מצדה [לעת הזאת] אינה מוכנה להעניק תמורה כזו ואינה מוכנה שלוועדה לבחירת שופטים תהיה אמירה בסוגיית בחירת נשיא העליון, מאחר שמתן השפעה כזו לוועדה משמעה החלשת בית המשפט העליון ומוסד הנשיא.
תוצאות לא רצויות
שדה המערכה מתנהל, מבחינת נשיאת העליון, במגרש הלא נכון. על שיטת הסניורטי בטהרתה קשה מאוד להגן ולו מהטעם שאם מדובר בשיטה כל כך טובה ומתחייבת היו בוחרים על פיה נשיאים של בתי משפט שלום ומחוזי ואת נשיאי בתי הדין לעבודה.
כמובן שבנוגע למינוי נשיאי בתי המשפט נושא הנתון כיום להחלטה של שרת המשפטים ונשיא העליון אין מי שמציע להחיל את שיטת הסניוריטי כי בכך היה נפגע כוחם של השניים ובמיוחד מעמדו של נשיא בית המשפט העליון. זו הסיבה לכך שאכן מתרחשות מפעם לפעם קטטות בכל הנוגע למינוי נשיא לבית משפט זה או אחר והקטטה ביחס למשרת נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה תוכיח.
בעצם על שיטת הסנוריטי לגופה אי-אפשר להגן! איך ניתן לבחור לתפקיד כה חשוב אדם רק על בסיס וותק? האם אין מחויבות חוקית ומוסרית לבחור לתפקיד את האדם המתאים ביותר? האם כל שופטי העליון מתאימים באותה מידה לתפקיד? אכן קיום דיון ציבורי יכול להביא לתוצאות מאוד לא רצויות מבחינת בית המשפט העליון ואין פלא שהנשיאה נאור מתנגדת בתוקף לדיון כזה.
ההגנה היחידה על שיטת הסניוריטי נעצה בכך שהיא מונעת מהפוליטיקאים דריסת רגל במינוי ומונעת הפיכת העליון ושופטיו לזירת מאבק פוליטי ואישי. לטעמי ניתן היה להגיע לתוצאה הזו לו היה נקבע עיקרון חילופי לפיו שופטי העליון הם שיקבעו בעצמם מי יהיה נשיאם וכל תוצאה המקובלת על רובם תהיה מקובלת על הציבור.
מה צריכה לעשות נאור? לא לפנות לבג"ץ כמובן, כפי שפורסם, כי לא ייתכן מהלך מטופש יותר ושיזכה לביקורת ציבורית נוקבת יותר מאשר מהלך כזה. הפתרון הנכון ביותר הוא פרסום מכתב גלוי של כל שופטי העליון בו יצהירו על התנגדותם לכל מינוי אחר זולת מינוי השופטת חיות ובמכתב זה יצהירו על היות השופטת חיות המועמדת הטובה ביותר לתפקיד. בכך ימנע ויכוח על שיטת הבחירה והשרה שקד תועמד בפני מצב בלתי אפשרי שכן יוברר שהיא עושה שימוש ציני בוויכוח על נושא לגיטימי על-מנת לקדם מועמדים שלה לתפקיד.
לפי החוק לא ניתן למנות לתפקיד נשיא בית המשפט העליון אלא שופט המכהן במוסד ולא סביר כי שופט בית המשפט העליון יסכים להתמנות לנשיא בעוד רובם המכריע של חברי המוסד מסכימים על מועמד אחר. אשר על כן מכתב שעליו יחתמו כל שופטי בית המשפט העליון או אפילו רובם המכריע יכול לשים סוף לוויכוח.
מעל לכל זקוקה הנשיאה נאור לאורך רוח ולהחלטה פנימית שלא להילחץ עקב מועד פרישתה הקרב ולהפנים שייתכן בהחלט שהעליון ימשיך במאבק בלעדיה. לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן-חורין להבטל ממנה נאמר במסכת אבות. לא יקרה אסון אם בעליון יחסרו שנים שלושה שופטים בשנים הקרובות וגם אם לא ניתן יהיה למנות בכלל שופטים כי לא נבחר נשיא בית משפט עליון שיכהן בוועדה לבחירת שופטים. גם כהונת שרי משפטים מוגבלת מאוד בזמן והשרה שקד מודעת לכך בוודאי. ניהול סבלני וקר רוח של העימות צריך להביא לניצחונה של נאור על שקד - החיפזון מן השטן.

תאריך:  01/06/2017   |   עודכן:  01/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אסתר חיות / Esther Hayut
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקד ונאור - העימות האמיתי
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב לא כותב משום מה מילה
בני בנקר  |  1/06/17 10:08
 
- ברווז
קרטופל  |  1/06/17 12:46
 
- צודק,מישהו הטעה אותי,אבל מה עם
בני בנקר  |  1/06/17 16:06
2
מה מסתתר מתחת
באום  |  1/06/17 15:31
 
- אהרון ברק ייזכר לדיראון עולם,
בני בנקר  |  1/06/17 16:11
 
- יזכרו גם אלה
באום  |  1/06/17 17:05
 
- אהרן ברק
אנונימי  |  1/06/17 18:52
 
- הבעיה של ברק
באום  |  1/06/17 19:41
3
וכמובןהשמאל ימשיך לשלוט בעליון
פנחס  |  1/06/17 15:44
4
CHECK & BALANCE
א.ה  |  1/06/17 15:52
5
השופט אהרן ברק כדחליל
גולדבלט משה  |  1/06/17 18:30
 
- שאלה: אתה מוכן להצביע על מדינה
בני בנקר  |  1/06/17 19:22
 
- אני באמת חושב שכדאי
גולדבלט משה  |  2/06/17 06:47
 
- ומה עם המצב ההזוי שבו פקיד
בני בנקר  |  2/06/17 09:59
 
- אז מה היה לנו
באום  |  1/06/17 22:14
 
- תדייק,חברה מביאה חברה,כמו
בני בנקר  |  2/06/17 10:46
6
האמת הכואבת ש נמשכת
ישע  |  2/06/17 12:03
7
הכותב מתעלם מהמציאות
ה.א  |  2/06/17 20:50
8
הרשות שהלכה לאיבוד
הדיקטטורה כאן?  |  3/06/17 09:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
האפשרות שארה"ב תפרוש מהסכם פריז להפחתת פליטת גזי החממה, מלמדת רבות על הצורה בה מתנהל ממשל טראמפ: בבורות ובריונות, תוך העדפת רווחים מיידיים על פני הבטחת עתיד העולם ועם איוונקה טראמפ בין מקבלי ההחלטות
יוני בן-מנחם
הוועד הפועל של אש"פ קיבל החלטות המחשקות את הפלשתינים לקראת חידוש המו"מ עם ישראל    ההערכה בצמרת הרש"פ היא כי חידוש המו"מ הינו קרוב ושני הצדדים ידרשו לוותר על תנאיהם המוקדמים לחידוש השיחות
עמי דור-און
עצה לבר רפאלי: בעוד ימים אחדים יגיע יום הולדתך. אל תמהרי לשום מקום עם תצוגת בטן הריונית בתחילת הדרך. מה שנגזר להיות בגורלך האישי - זה מה שיהיה. שמרי על בריאותך ככל שתוכלי. נעוריך ויופייך לא יישארו לנצח. חשוב שתזכרי שלהזדקן תמיד תספיקי
מנחם רהט
ארץ ישראל וירושלים בעיניהם של שני אמריקנים מפורסמים, שביקרו בארץ ישראל בהפרש 150 שנה בדיוק
מרק בריל
נמאסה כבר הרחמנות הזו על אישי ציבור    מותר לשפוט אדם נושא תפקיד רם ונישא, בטרם הוכחה אי-צידקת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il