X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החוק לעידוד השקעות הון העניק פטורים ממס לחברות שישקיעו בישראל את רווחיהן; במשך השנים התברר לרשויות המס, כי החברות נמנעות מחלוקת דיבידנד כדי שלא לוותר על הפטור; כתוצאה מכך צברו חברות שונות בקופתן עשרות מיליארדי שקלים שאינם נוטלים חלק בפעילות הכלכלית במשק ואף לא חולקו לבעלי המניות; כספים אלה נקראים "רווחים כלואים" ואותם ניצלה אינטל למימון עסקת "מובילאיי"
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

פיות רבים נפערו בתדהמה ובקנאה כאשר חברת אינטל ישראל הודיעה לא מכבר על הסכם לרכישת "מובילאיי" – אחת מחברות ההיי-טק הצומחות ואולי אף המבטיחות ביותר שהוקמו בישראל – ותשלם עבור העסקה סכום עתק של כ-15 מיליארד דולר במזומן (כ-54 מיליארד שקלים). התדהמה הייתה מההיקף האדיר של עסקת הרכש והקנאה על הנתח השמן והעסיסי שינחת בכיסם של המייסדים.
שאלות ענייניות רבות נשאלו בהקשר לעסקה אך העיקרית שבהן הייתה זו: על סמך אילו נתונים ותחזיות לגבי הסיכוי ש"מובילאיי" תהיה הצלחה מסחרית גדולה, שווה היה לאינטל להשקיע בה סכום מרקיע שחקים שכזה.
ובכן הגיעה העת להסביר את סוד מקור המטמון. מבחינת "מובילאיי" הייתה העסקה הצלחה מסחררת, ואילו מבחינת אינטל הרכישה הייתה, ככל הנראה, הנתיב החוקי והמתוחכם להימנע מתשלום מיליארדים למס הכנסה. לנתיב הזה קוראים החוק לעידוד השקעות הון.
אינטל ישראל היא חברה השייכת לאינטל הבינלאומית וקשה להגיע לנתונים העסקיים של פעילותה. למרות זאת אני מוכן להתערב שעל חבילת המטמון האדירה שהגיעה לחבורת מייסדי "מובילאיי" ניתן לראות בבירור את החותמת הגדולה שעליה מוטבעות המלים "רווחים כלואים".
מטרת החוק המעניין הזה לעידוד השקעות הון שנחקק לפני כ-20 שנה הייתה לפתח השקעה בתעשיה בישראל. מסיבה זו מעניק החוק למפעלים ישראלים הטבות והנחות מס מרחיקות לכת, בתנאי שרווחי החברות לא יחולקו כדיבידנד ושהם גם לא יועברו לבעלי שליטה בחברה, לקרוביהם, או לתאגידים שבשליטתם. מטעמי זהירות נקבע בחוק, כי אם החברה מוציאה את הכספים למטרות שאינן כלולות בחוק, ייחשב הדבר כאילו החברה חילקה דיבידנד, ועל הכספים האלה מוטלים מיסים שונים העלולים להגיע ליותר מ-30%.
עם השנים התברר למערכת מס הכנסה כי החברות נמנעות מחלוקת דיבידנד כדי שלא לוותר על הפטור ממס. כתוצאה מכך צברו חברות שונות עשרות מיליארדי שקלים שאינם נוטלים חלק בפעילות הכלכלית במשק, ואף אינם מחולקים לבעלי המניות. כספים אלה מכונים "רווחים כלואים".
נכון לשנת 2013 נצברו בקופתה של אינטל ישראל, על-פי הפרסומים בתקשורת הכלכלית בישראל, כ-12 מיליארד שקלים. על-פי הערכות בשוק ההון מאז ועד היום נוספו עוד מיליארדים טובים למאגר הרווחים הכלואים של אינטל. כל התוכניות של אינטל להעביר כספיים אלה לחברות בנות בחו"ל נתקלו בחומת סירוב מצד מס הכנסה בהסבר פשוט: "רוצים להעביר? בבקשה. אבל שלמו מס בהיקף המיליארדים הנדרש בחוק". ברור שנוכח חסימה שכזו נשארו הרווחים הכלואים בארץ. ואז, יום אחד, הגיע המשיח, על גבה של מכונית אוטונומית מתוצרת "מובילאיי", שאליה הועברו המיליארדים עבור הרכישה.
ההימור היחיד של אינטל בעסקה היה כלול בשאלה אחת: מי ינהל את החברה ויצליח להעלות אותה על נתיב ההצלחה החזוי. הפתרון שמצאה אינטל היה יצירתי: מייסדי החברה יודעים טוב יותר מאחרים איך לעשות את המלאכה כראוי ועל כן ימשיכו לאחוז במושכות הניהול".
סביר להניח כי כאשר ההצלחה העסקית של "מובילאיי" תעמוד בפתח אינטל תחפש ותמצא לה קונה. את פירות המכירה תוכל אינטל להשקיע בכל מקום בעולם שתבחר בו ואפילו בהרחבת מפעלי החברה בישראל, וזאת ללא תשלום מס.
לסיכום ראוי לומר את מה שנהוג להשמיע בשוק ההון: עסקה טובה היא זו שבה כל הצדדים מרוויחים.

תאריך:  11/06/2017   |   עודכן:  11/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטמון המיליארדים הסודי של אינטל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
יש לנו שר אוצר פופולרי ושמו משה כחלון, המציג עצמו כ"רובין הוד" המיטיב עם העם, שודד דירות שלישיות מבעליהן החוקיים וה"עשירים", כאילו בכדי להיטיב עם "העניים" מבקשי הדיור. אלא שבהזדמנות זו הוא גובה מס-שבח עצום לקופת האוצר
איתן קלינסקי
אני מוצא לנכון לחלק דברי שבח ליושב-ראש הקואליציה על כך שהוא כן קורא, והוא בוודאי בלע את 240 העמודים בספר ההגות עליו הוא דיבר. קשה לי להבין כיצד קרה, שיושב-ראש הקואליציה לא מצא לנכון לגנות דברי בלע בספר על טפילים חרדים וערבים. או שקיימת אפשרות שדוד ביטן דיבר על ספר שלא קרא
מתי דוד
כל אותן התופעות השליליות ההרסניות שגרמו לחורבן בית ראשון ושני קיימות ומתעצמות בתוכנו ובחיינו במדינת ישראל שהיא הבית השלישי    קיטוב חברתי עדתי וסוציאלי ומחלוקות מדיניות ודתיות ללא פשרות
יגאל כנען
ישראל של שנת 66 הייתה מקום די נידח    ביקור של נשיא קמרון התקבל בהמון קהל ברחובות, על ביקור של נשיא אמריקני לא חלמו
רפי לאופרט
בין איומי קטסטרופה בעלמא לוודאות בלתי-אפשרית, הסיכון הנמוך יותר הוא בשימור הנכסים הטריטוריאליים והסתכנות באיומים שבעלמא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il