X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סקר ישראל היום ומאגר מוחות מגלה

מעדיפים את י-ם על-פני הסדר

האם מחצית מאזרחי ישראל מוכנים להסכם שלום המבוסס על שתי מדינות? לא בטוח מה שכן בטוח הוא שאם במו"מ נדרש לשאלה המכריעה של הריבונות בי-ם העתיקה, רוב הציבור, גם בשמאל, לא מוכן לשלטון פלשתיני
▪  ▪  ▪
סוגיית ירושלים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הסקר הזה נולד בעקבות ממצאי הסקר של ערוץ 2, שקבעו כי 47% מכלל הציבור מוכנים להסכם שלום המבוסס על פתרון שתי מדינות על בסיס קווי 67', עם חילופי שטחים ושמירה על גושי היישובים. השמאל חגג את שמחת העניים שלו באומרו שהממשלה מאמצת מדיניות המנוגדת לרצון בוחריה.
אנחנו שבעי מניפולציות פוליטיות ומדיניות. 50 שנה מוכרים לנו את רעיון חלוקת הארץ, אך מעטים מגיעים במחשבתם לגולת הכותרת של כל הסדר מדיני: סוגיית ירושלים. אפשר לדבר על שומרון ויהודה ושכונות ערביות ושאר ירקות. אלו דיבורי סרק. בסופו של כל משא-ומתן נידרש לשאלה הגדולה מכל: חלוקת ירושלים העתיקה או מסירתה המלאה לזרים.
המונח "ריבונות מלאה" ברור. לעומת זאת, "ריבונות חלקית" פירושה חלוקה בעיר העתיקה בין הרובע היהודי לרבעים אחרים ובין הר-הבית לכותל המערבי, בסגנון הצעות קלינטון ואחרים.
אגב, "חלוקת העיר" מניחה שהפלשתינים מסכימים לה. המכיר את הרטוריקה הפלשתינית יודע שאין שם מי שיחתום אפילו על הסכם כזה. בניגוד לתעמולה של ארגונים מסוימים, הביטוי "מדינה פלשתינית שבירתה מזרח ירושלים" אינו מתכוון לשכונות ערביות ממזרח לעיר, אלא לריבונות פלשתינית על העיר העתיקה.
חסידי חלוקת הארץ יכולים להמשיך להטיף על "שתי מדינות", אך התוצאות שלפנינו מראות באופן די נחרץ שרוב מוחלט בציבור - יהודים וערבים כאחד - מתנגד להסדר מדיני כלשהו בתמורה לריבונות פלשתינית מלאה (84%) או חלקית (67%) בירושלים העתיקה. אם בציבור הכללי כך, על אחת כמה וכמה בציבור היהודי. אפילו בקרב השמאל המתון קיים רוב המתנגד להסדר מדיני בתמורה לריבונות פלשתינית מלאה.
ומה עמדת הפלשתינים?
בשיח הפלשתיני לא רק ההר "למעלה" שייך להם, אלא גם הכותל המערבי הוא חלק ממתחם פלשתיני אחד (הר-הבית "על כל כתליו", כלשונם). כששאלנו את 16% שהסכימו לריבונות פלשתינית מלאה בעיר העתיקה, אם ישאירו את תמיכתם, גם אם הכותל המערבי יעבור לריבונות פלשתינית - נסוגו שני שלישים מתמיכתם, ונותרנו עם פחות מ-5% מכלל המדגם המסכימים להסדר שלום בתמורה לריבונות פלשתינית מלאה על ירושלים. כ-95% (יהודים וערבים) מתנגדים להסכם שלום כזה!
שאלת המרכז
הממצא המרתק הוא עמדת ה"מרכז". אם המחשבה הרווחת היא שהמרכז הוא שמאל בתחפושת, עולה מהסקר שהמרכז עזב את השמאל ונדד ימינה. היוצא מכך הוא שלא ברור מדוע בבואה להקים קואליציות, התקשורת מחברת באופן טבעי את המרכז עם השמאל (מרכז-שמאל) ולא עם הימין (מרכז-ימין), חיבור שהוא יותר הגיוני. אלא אם כן מדובר במשאלת לב של עיתונאים מסוימים.
החלוקה האידיאולוגית בין משתתפי המדגם מלמדת על המפה הסוציו-פוליטית המעודכנת: 7% הגדירו עצמם ימניים מאוד, 38% - ימניים, 34% הגדירו עצמם מרכז, 13% - שמאל ורק 3% הגדירו עצמם שמאליים מאוד (ל-5 אחוזים היו תשובות אחרות).
אין ציונות בלי ירושלים
למטיפים על תמיכת הציבור ב"שתי מדינות", כדאי לחזור על הממצא הבא: כששאלנו את 84% המתנגדים להסדר מדיני, אם היו משנים את עמדתם לו ידעו שבלי מסירת ירושלים לפלשתינים לא יהיה לעולם שלום - ענו 87% מהם בשלילה. במילים אחרות, מדובר על 73% מכלל המדגם, המעדיפים את ירושלים על-פני הסדר מדיני כלשהו. זה רוב עצום, הגדל עוד יותר אם מבודדים את הציבור היהודי.
המשמעות החשובה העולה מהסקר היא חשיבותה של ירושלים כגורם ממשי בחישובים הפוליטיים והמדיניים, וחשיבותה כסמל על-פני הדיבורים הכאילו רציונליים והזלזול בקרב קבוצה ידועה אצלנו בסמלים דתיים והיסטוריים. הסמלים האלה החזיקו אותנו כעם אלפי שנים, והם גם השיבו אותנו ארצה. התנועה הציונית ידעה לבחור בשם הנכון, המכיל בתוכו את ציון - היא ירושלים. לא היה סיכוי למהפכה ההיסטורית שהיא חוללה בתולדותינו ללא חיבורה עם ציון.
הדיבורים העמומים הקבועים על "שתי מדינות" הם מסך הסוואה לאמת שמאחורי ה"פתרון" הזה: הקמת מדינה פלשתינית המוסכמת על הפלשתינים - אם בכלל - פירושה מסירת ירושלים העתיקה כולה או חלקה לריבונות זרה. ואנחנו הלא נשבעים כבר 2,600 שנה לא לשכוח את ירושלים. אז בשנת היובל לאיחוד העיר, אולי הגיע הזמן להפסיק עם העמדת הפנים?

תאריך:  11/06/2017   |   עודכן:  11/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ישראל היום
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעדיפים את י-ם על-פני הסדר
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
השאלה שאתה שואל-
אינה נכונה !  |  11/06/17 12:22
2
ניסוח השאלות קובע את התשובות
סקר זה קשקוש  |  11/06/17 12:46
 
- הוא מתכוון לעיר העתיקה בלבד
הג'וקר  |  11/06/17 15:41
 
- הוא אשר אמרתי
הסקר הוא קישקוש  |  11/06/17 20:59
3
אין לשתף ערבים במשאלים
שבץ חלובצ"ה  |  11/06/17 22:27
 
- בניכוי הערבים והחרדים,
כפי שאמר נתניהו,  |  12/06/17 09:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
האזרח הקטן - המפגר בתשלומי ההלוואה, הנכס, המשכנתה או חותם כערב להלוואה שלא נפרעת - מסתכן במשפט, בהחרמת הנכס או עיכולו ואילו טייקון - המפשל, במיליונים על ימין ועל שמאל, נכנס לגרעון של מיליארדי שקלים, רץ לעשות תספורת ומקבל אותה בנדיבות של 75% מהחוב, וממשיך לחיות ברווחה ובנוחיות על חשבון כספי הציבור
יעקב שטרכר
כלל זהב צריך להנחות את המלווה. אין להלוות לאלה שגררו את המלווים לתספורת ויהיו מי שיהיו ואפילו לא תשובה. שלא לדבר על ההלוואה התמוהה לדיילת של פישמן שניתנה ע"י בנק איגוד ובגלל סכומה הגבוה, ניתן להניח, חייבה אישור דירקטוריון. על מבצעי התספורת לדעת שבסופו של יום הם יישארו קרחים
אברהם הללי
משראה משה שְחָתְנוֹ רְעוּאֶל הַמִּדְיָנִי הוא יתרו, אשר הִתְגַּיֵר, לא נעתר למשה שבקש ממנו: אל נא תעזב אתנו כי על כן ידעת חנותנו במדבר והיית לנו לעינים
עמי דור-און
בימי כהונתו כראש הממשלה, נהג הגנרל אהוד ברק לומר לציבור כי מעשיו יישפטו במבחן התוצאה, ובדיוק במבחן הזה הציבור הישראלי העניק לו את הציון "נכשל בגדול"; לטובת ישראל ושלמותה הנפשית עדיף שיישאר ברק בזיכרון הקולקטיבי כתעתוע דמיון רע שחלף ואיננו עוד. עם זקן נוסח אריה דרעי או בלי זקן שכזה
אליהו קאופמן
על-רקע זה עלה צדיק קאהן, שבכל הזדמנות הוא טוען כי כך צריך לפעול בעיר כמו לונדון, שמספר המיעוטים עולה שם על מספר הבריטים הלבנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il