X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עולם הדעת הוא חופשי שום אוניברסיטה אינה אוניברסיטה אם אין במוריה מורים חתרנים הקוראים תגר על מוסכמות, מדעיות, חברתיות, פילוסופיות, ועוד לא רק האוניברסיטה, גם עולם הישיבות אינו סובל מעצם מהותו הטלת קוד אתי מגבוה
▪  ▪  ▪
עולם הישיבות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הבעייתיות המובנית בקוד אתי התובע מן האקדמיה להיזהר בהוראה שיש בה צללים פוליטיים היא שאי-אפשר להגדיר הגדרה משכנעת מה פוליטי ומה לא, בוודאי לא בקונטקסט הישראלי. במדינה בה כמעט כל נושא נדון פוליטית, גם מה שאינו פוליטי במהותו נצבע פוליטית. בית ספר, לא אקדמיה, שיורה אבולוציה, ייחשב כחוטא בפוליטיזציה של ההוראה בפי הנציגות הפרלמנטארית של אוכלוסיות הרואות באבולוציה התרסה בדת. בית ספר או ישיבה תיכונית בהם יילמד הרמב"ן הרואה במצוות יישוב הארץ כולה אחת ממצוות תרי"ג עלול להיקרא לתת את הדין על עברה פוליטית על-ידי מי שרואה בארץ ישראל השלימה לא מצווה אלא השקפת עולם פוליטית. וכהנה עוד ועוד. אם בחינוך היסודי והתיכוני כך, אין שיעור לאינטרפרטציה של הוראה כחוטאת לקוד האתי. הגוף הסטודנטיאלי שצריך לקרא למרצה לסדר על שעבר עברה על-פי דיני הקוד האתי הוא פוליטי בהרכבו, ומותר להניח כי תלונות תבאנה ממניעים פוליטיים שיתחזו כתובעים טהרנות פוליטית.
המהומה היא בלתי נמנעת. מרצים ומרצות לא רק יזהרו פן יעלו בחכת המקרטיסטים המצויים בכל עידן ובכל אתר ויבולע להם גם אם יוכרזו כ"נקיים" אלא יעדיפו לעקר את ההוראה מכל מה שעלול להתפרש כחטא. הם יכבשו לא רק את נבואתם אלא את מאגרי הגעת עצמם. אחרים יאמרו אדרבה, נראה לאן מוביל הקוד שלכם ויפרו גם מה שלא היו מפירים אילו השאירו את הדברים לשיפוט ההגינות האישית של כל מורה ומורה או לרוחה של האקדמיה בה בחרו ללמד.
ההערה הזאת היא בתחום הפרקטי, לא העקרוני. אין לי ספק כלל כי אכיפת הקוד אם יושת על האקדמיה יתגלה כתקלה צבורה שתזרע בוקה ומבולקה. אכיפת הקוד תוכח כטעות.
אבל במישור העקרוני אי-אפשר שלא לראות את עצם הרעיון שממשלה תהייה מעורבת בדרישה ליישום קוד אתי על האקדמיה טעות ערכית. עולם הדעת הוא חופשי. שום אוניברסיטה אינה אוניברסיטה אם אין במוריה מורים חתרנים הקוראים תגר על מוסכמות, מדעיות, חברתיות, פילוסופיות, ועוד. לא רק האוניברסיטה, גם עולם הישיבות אינו סובל מעצם מהותו הטלת קוד אתי מגבוה. נידויים וחרמות היו בכל העולמות הנושנים בהם לא היה עוד תוקף גדול לחופש הדעת. בית הלל ובית שמאי נשאו אלה נשותיהם של אלה מציינת הגמרא, מפני שבאותם ימים היה מצופה ממחלוקת לשם שמים שתידרדר למחלוקת פוליטית עד איסור נישואים של אלה באלה. היהדות ניצלה מפני שאלה ואלה היו לדברי אלוקים חיים.
השמירה על הוראה שאינה עושה את הדעת קרדום לחפירה פוליטית היא מצוות עשה המוטלת על כל מורה ומורה הגון. אם מצווה זאת מוטלת על הממשלה שהיא לעולם פוליטית, נשמטת ערכיותה של המצווה מתחתיה ומכשילה את הפרופסור הנכבד, שנאות בתמימותו, להציע קוד אתי עבור אכיפה לשלטונות. אילו הציע אותה לכל מורה ומורה, היה אולי עושה דבר שאינו צריך, אבל לא היו יכולים להכשילו, עכשיו שהוא הציע אותו לאכיפה לממשלה, לכל ממשלה, לזאת או לאחרת שתירש אותה, הוא עצמו עלול להיראות כמי שחוטא לקוד של עצמו.

תאריך:  12/06/2017   |   עודכן:  12/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עצם הרעיון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכשלה פרקטית וערכית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מאיר כהרגלו
באום  |  12/06/17 09:58
2
דוגמה קלאסית לסופיסטיקה
זקן  |  12/06/17 10:57
3
כבר ראינו דברים כאלה
הירונימוס  |  12/06/17 14:02
 
- הפוך גוטה
באום  |  12/06/17 15:18
 
- הפוך , הירונימוס, הפוך
מוזר  |  12/06/17 15:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
למרות המשבר בין קטר למדינות ערב מסתבר כי בקטר ממשיכים לפעול פעילי טרור בכירים ומוסדות המממנים את ארגוני הטרור. הקהילה הבינלאומית חייבת לפעול כדי לגרשם מדוחא אחרת יתפרש הדבר כחולשה ומדינות אחרות יחקו את קטר
אורי שרגיל
גם דברים טובים המתרחשים בחיים הם תוצאה של התמכרות    מדובר באותה תופעה המסתכמת בשתי מילים: תת-תזונה
נועם קוריס
מה המשותף לפייסבוק, גוגל, טדי יזמות (חברת ההפקה של התוכנית כוכב נולד), אחים צדיק וקבוצת עזריאלי ועוד כמה עשרות של גופים נוספים בארץ ובעולם?
דרור אידר
האם מחצית מאזרחי ישראל מוכנים להסכם שלום המבוסס על שתי מדינות? לא בטוח    מה שכן בטוח הוא שאם במו"מ נדרש לשאלה המכריעה של הריבונות בי-ם העתיקה, רוב הציבור, גם בשמאל, לא מוכן לשלטון פלשתיני
אברהם פכטר
האזרח הקטן - המפגר בתשלומי ההלוואה, הנכס, המשכנתה או חותם כערב להלוואה שלא נפרעת - מסתכן במשפט, בהחרמת הנכס או עיכולו ואילו טייקון - המפשל, במיליונים על ימין ועל שמאל, נכנס לגרעון של מיליארדי שקלים, רץ לעשות תספורת ומקבל אותה בנדיבות של 75% מהחוב, וממשיך לחיות ברווחה ובנוחיות על חשבון כספי הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il