X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במציאות של 2017 מכירות מדינות הציר הסוני המתון בכורח להתאים את עצמן למציאות החדשה ולהיערך אל מול הסהר השיעי ולכן הפילוג בעולם הערבי מאפשר, אם העיניים פקוחות, לראות ביוזמה הסעודית יותר הזמנה מאשר תכתיב. אבל עולם כמנהגו נוהג ושאלת השאלות היא אם מישהו ירים בכל זאת את הכפפה.
▪  ▪  ▪
חיל המודיעין. אתגרים מול שינויים

לאחרונה אנו שומעים רבות על אחדות האינטרסים בין מדינת ישראל לבין המדינות המוסלמיות המתונות ועל הזדמנויות מדיניות היסטוריות המצויות לפתחינו. למעשה אין בכך שום דבר חדש; היוזמה הסעודית הועלתה בפסגת הליגה הערבית כבר במרץ 2002 ומאז היא מונחת על השולחן מבלי שייחסו לה במחוזותינו תשומת לב רבה. נכון שהיוזמה מתנה את הנורמליזציה עם ישראל בגילוי וויתורים מול הפלשתינים, אבל לא רק. יש משהו חדש ורענן במערך המינוחים שלה ביחס לזכותה של ישראל לקבל, או לסרב לסעיפים מסוימים. ישראל מצידה, העדיפה לאורך השנים להתמקד בהתמדה דווקא בסעיפים הבעייתיים.
אולם המציאות המשתנה מזה כמה שנים במזרח התיכון והפיכת העולם שוב לדו קוטבי כמו בעת המלחמה הקרה, כשמצד אחד קוטב סטטוס-קוו המעוניין לשמר את כללי המשחק המוכרים לנו עד היום, ומנגד, הקוטב הרביזיוניסטי המעוניין לשנות את כללי המשחק ולייצר זירה חדשה בעלת חוקים חדשים, הפכה את היוזמה הסעודית לגמישה יותר. נדמה שמדינות ערב מבינות כעת שהסוגיה הפלשתינית מנציחה את הסכסוך הערבי-ישראלי.
קיימת הבנה שבניסיונות קודמים למו"מ, ישראל עשתה וויתורים מרחיקי לכת כדי לגשר על הפערים וחרף זאת כשלו הניסיונות. מדינות ערב המתונות מבינות היום שישראל היא לאו-דווקא הבעיה, אלא חלק מהפתרון. במציאות של 2017 מכירות מדינות הציר הסוני המתון בכורח להתאים את עצמן למציאות החדשה ולהיערך אל מול הסהר השיעי ולכן הפילוג בעולם הערבי מאפשר, אם העיניים פקוחות, לראות ביוזמה הסעודית יותר הזמנה מאשר תכתיב. אבל עולם כמנהגו נוהג ושאלת השאלות היא אם מישהו ירים בכל זאת את הכפפה.

מהי תפנית

כשבאים להגדיר מהי תפנית, ההסבר מקובל הוא לאירוע המתפתח בכיוון שונה מן הכיוון הכללי המוכר עד כה. כשמדובר במדיניות חוץ ניתן לומר שהיא מבוססת במידה רבה על אינרציה. החשש מן הלא ידוע מביא לכך שבמקום לנסות דרכי פעולה חדשניות ויצירתיות, מנהיגים פוליטיים בדרך כלל דבקים ב"ביטחון" שמעניקות להם המדיניות המסורתית, גם אם מדובר בביטחון מדומה. כתוצאה מכך, רוב הפעולות שננקטות במסגרת פעילות מדינית הן צפויות.
כשמתפתחת תפנית-מדינית אסטרטגית שלא ציפינו לה אנו מוצאים את עצמנו מופתעים. בודדים הם המקרים מסוג זה בהיסטוריה, אולם אפשר לומר שהתיאוריות שרלוונטיות לתחום של הפתעות צבאיות רלוונטיות גם לתחום ההפתעות המדיניות. כלומר, כמו מתקפת פתע צבאית, גם מתקפה מדינית יכולה להתרחש בתמרון מפתיע ובלתי צפוי. בין המקרים הדומיננטיים ניתן להזכיר את החלטתו של נשיא מצרים אנואר אל סאדאת להגיע לירושלים ו"לדבר עם הישראלים". לקטגוריה זו ניתן לשייך גם התפנית המדינית החדשה שאימצה ברית המועצות תחת הנהגתו של מיכאיל גורבצ'וב שהובילה בסופו של דבר לקריסת הגוש הקומוניסטי.

המודעות למחקרי עומק

מכל מקום, האינטרס המשותף בשני המקרים – גם של איום וגם של הזדמנות מדינית, נופל בתחום אחריותו של המודיעין, שכן תפקידו הוא לייצר "תמונת מציאות" מדויקת ככל האפשר בפני מקבלי ההחלטות. אלא שזיהוי תפנית מדינית, שלעיתים מתפתחת על ציר ארוך מאוד של זמן, איננו פשוט כלל ועיקר. הסיבות לכך הן רבות ונובעות ממגוון גורמים המאפיינים את מורכבותה, רב-ממדיותה והדינמיות של תמונת המודיעין המיוחסת לאויב.
במציאות הא-סימטרית והמשתנה באופן אסטרטגי בזירה הבינלאומית, תפנית כזו לא בטוח שתוכל לבוא באופן גלוי, או ישיר מכוונם של משטרים מסוימים, לכן נדרשים מודעות רבה למחקרי עומק שיעסקו בכל מרקם החיים של הצד השני ולא רק בהיבטים צבאיים, או ביכולות שלו. על כל אלה יש להוסיף את העובדה שלארגוני מודיעין יש אוריינטציה טבעית לאתר באופן חד ממדי איומים. נטייה זו יוצרת שלא בהכרח במודע ההכללה וקושי אינטלקטואלי להתגבר על מסגרת חשיבה ("קונספציה") מקובעת ומסוכנת לפיה - "אין עם מי לדבר" ולכן צריך לסמוך על פתרונות צבאיים ובניין הכוח בלבד. איתור הזדמנויות, נתפס כרובד נפרד ולא מציאותי. גם העובדה שכמות המידע עולה בעידן הידע, ואתה גובר ה"רעש", מקשה על הפרדת המוץ מן התבן וקבלת מידע איכותי וקונקרטי שמעיד על כוונות.

החמצה של המחקר המודיעיני

בעיה נוספת מתייחסת למערכתיות שבה המודיעין צריך לפעול כמערכת חשאית וסגורה שמספקת תוצר עבור מערכת פתוחה באופיה. בתוך המערכתיות הזו מאופיינת דינמיקה לא פשוטה בין קבוצות החוקרים, דינמיקה בתוך הארגון עצמו ודינמיקה בין ארגונים עמיתים המתחרים על הידע כמשאב ועל היוקרה שבהבאת התוצר המודיעיני בפני מקבלי ההחלטות.
פעמים רבות תחרות זו גובלת ברהב וחוסר צניעות אינטלקטואלית שהופכים את התוצר המודיעיני על פיו מהצלחה לכישלון, וכמוהו גם את ההתרעה, או החמצת ההתרעה על תוצאה של תהליך שכבר מתדפקת על הדלת.
החמצה של המחקר המודיעיני יכולה להתייחס להיעדר יכולת לזהות בין יעדים מעשיים שאליהם חותר הצד השני בעתיד הנראה לעין, לבין יעדים שהם בבחינת חלום נכסף. כשל בזיהוי מרכיבי האסטרטגיה קורה בשל התבוננות על המתרחש כדיכוטומיות סכמתיות וכמקשה אחת מבלי להסתכל על המורכבות של התמונה כולה ועל הניואנסים שלה. אי-זיהוי אילוצים הפועלים על הצד השני קרו בשני המקרים שצוינו מעלה – במקרה של סאדאת קבע אמ"ן שדבריו המושמעים חדשים לבקרים הם למעשה מס שפתיים בפני המערב ושהוא איננו באמת נסוג מעמדותיו כלפי ישראל. אגב, זו הייתה הקונספציה הרווחת כמעט עד רגע ירידתו מן המטוס בלוד. במקרה השני, החמיצה קהילת הביון האמריקנית את הפרשנות של המטרה האמתית של הרפורמות שביצע גורבצ'וב. בשני המקרים התקשה המודיעין להעניק את המשמעות הנכונה לסימנים האסטרטגיים שהלכו והצטברו על ציר של זמן, תוך קביעה די רדודה וכוללנית שמדובר בווריאציות טקטיות מועטות חשיבות, שהובלטו הבלטת יתר לצורכי תעמולה.

לא ליפול בשבי הקונספציה

הפתרונות האפשריים שלא ליפול בשבי הקונספציה, או להבין את משמעותם של האינדקסים מתוך בליל הרעש, או להתמודד עם הסוגיה המערכתית נמצאים בכמה מישורים:
ראשית, בתפיסה העכשווית של חוקר המודיעין עצמו. אנשי מודיעין כיום צריכים להיות לא פחות מאנשי רנסאנס, להבין קצת בכל תחום, דבר שמעניק ראיה אינטגרטיבית ודפוס מחשבה מטריציוני ולא ליניארי. דבר זה אינו ברור מאליו, בוודאי לא אצל חוקרים צעירים ולא בשלים שמחליפים מקום כל כמה שנים.
שנית, נדרש עידוד הפלורליזם המחקרי, אך לא רק "על הנייר". לאחר מלחמת יום הכיפורים המליצה וועדת אגרנט על פלורליזם של גופי המחקר במודיעין וקביעת נהלים ברורים להשמעתן של דעות שונות ונוגדות, יצירת גוף שישמש "פרקליט השטן" (איפכא מסתברא) ועידוד חילופי הערכות בין גופים שונים בקהילת המודיעין. ספק אם קיים גוף כזה במודיעין, אך גם אם כן, הוא צריך להיות גוף משמעותי (ולא חוקר אחד, או שניים, כפי שהיה בשנים שלאחר מלחמת יום הכיפורים, רק כדי לצאת ידי חובה) בעל צביון עצמאי ונטול כל השפעה חיצונית.
שלישית, נדרש דפוס עבודה של מחקרי עומק, אינטרדיסציפלינריים שבוחנים את שדה המחקר על הצד השני בכל היבטי אפשרי; דתי, תרבותי, חברתי, כלכלי, אידיאולוגי, וכן הלאה.
רביעית, לא בטוח שקיימת שיטה מתודית לבחינת "סימנים מעידים לשלום", אך יש אפשרות לבחון שינויים בכמה מישורים: במישור של דעת הקהל, במישור הסמנטי ובמישור האקטיבי. חמישית ולא בטוח שאחרון, שיתוף פעולה עם האקדמיה – החומר המודיעיני אומנם מסווג, אך מחקרים הנעשים באקדמיה הם מחקרי עומק שיש להם פריזמה רחבה מאוד על בסיס חומרים גלויים. מידע רב ולמעשה תהליכים שלמים ניתן ללמוד מחומרים אלה ולא בטוח שבמודיעין יש את משאבי כוח האדם והזמן הנדרשים. לפיכך, אם המודיעין אינו פנוי וזמין למחקרי עומק יקשה עליו הדבר לזהות את משמעותה של התפתחות שהיא שונה מהמצב שהיה מוכר עד אז וההכרה בשינוי לא תגיע, אלא כשהתהליך יהיה בשיאו. את ה"אזורים מתים", הנוצרים מהיעדר מחקר בסיסי יכולה האקדמיה למלא, גם ללא חומר מודיעיני צבאי – ואולי דווקא בשל כך.
ועוד משהו קטן לסיום, לאחרונה אנו עדים להרבה מאוד ידיעות על התערבות מודיעינית במדיניות ועל מתקפות סייבר כאלה ואחרות על מערכות שהאופי שלהן הוא פוליטי, שוב, במטרה לקבוע כללי משחק חדשים ולהשפיע על המדיניות בזירה הבינלאומית. דבר זה הינו מסוכן ביותר, שכן לכאורה הוא "מייתר" את המודיעין בכך שהוא הופך אותו לחסר משמעות. לו מקבלי ההחלטות אינם יכולים לסמוך יותר על המידע המובא לפניהם מחשש שהוא "בושל" או "טופל" בצורה כזו או אחרת, עשוי הדבר לגרום לקבלת החלטות שגויה לחלוטין על בסיס מידע שגוי. הדבר גם יוצר סכסוך ונתק בין הקברניט לבין המודיעין באופן שמבודד את שני הצדדים. על מקבלי ההחלטות בעולם לדעת שמגמה זו יכולה להתדרדר אל מדרון חלקלק וללחום בתופעה באופן בלתי מתפשר.

הדברים מתבססים על מחקר הדוקטורט של הכותבת, אוניברסיטת חיפה.
תאריך:  12/06/2017   |   עודכן:  13/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אתגרי המודיעין - חקר סימנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שכחת את החלק הכי חשוב
אלטע קאקער  |  13/06/17 00:06
2
שמאלנית לא מעונינת לדעת
ב_שמואל  |  13/06/17 12:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
רובוטיקה צבאית בשימוש זרועות כוחות הביטחון, מכוונת לחסוך בכוח-אדם, חיי אדם והוצאות    מגמות החותרות לסרס ולמוסס תכלית זו, הן חבלה בביטחון הלאומי, בכושר הלחימה וביעילות המאבק בטרור האיסלאמי הרצחני
יוסי דר
סרנה חשב שבאמצעות כמה קלישאות חבוטות על חופש הביטוי, הסיפור ההזוי שלו יוכל להידחק איכשהו אל מתחת לכנפיו של חופש הביטוי המקודש הזה. אבל בית המשפט סרב לעבור לדום
עפר דרורי
פרופ' אסא כשר חיבר קוד אתי למרצים באקדמיה שעיקרו מתן סייגים למרצים בעת שהם מעבירים שיעור ומשלבים בו את דעותיהם האישיות הפוליטיות. מה יותר הגיוני מכך שהמרצה ישמור את דעותיו הפוליטיות לעצמו ויתרכז במהלך השיעור בחומר הנלמד?
ראובן לייב
בסוף השבוע האחרון הלך לעולמו ד"ר פרידריך ריכנשטיין, יקיר העיר תל אביב, שזכה להגיע לגיל 112, כשמאחוריו פעילות ענפה בתחום השיפוט והעיתונות
גד גזית
עניינו המרכזי של ד"ר מיכה גודמן בספרו, אמור להתמקד בחמישים השנים האחרונות שבין 1967 ל-2017 כשההיפותזה שמציע הכותב, מדברת על מלכוד שנקלענו אל תוכו בעקבות כבושי מלחמת ששת הימים    אלא שגודמן נזקק "משום מה" לחפש את הסיבות עוד מאה שנה קודם מסביבות 1917 וזה לא במקרה!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il