X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשבר במפרץ מתארך ושליט קטר מסרב להיכנע לדרישות של מדינות ערב ממנו. באופזיציה בקטר מדברים כבר על החלפת השליט וקוראים למדינות ערב להתערב צבאית במדינה
▪  ▪  ▪
תמים בן חמד אאל ת'אני , אמיר קטאר [צילום: איוואן ווצ'י/AP]

המשבר בין קטר למדינות ערב תקוע, ארה"ב מתאמת את פעילות התיווך במשבר עם כווית אך אין עדיין שום פתרון באופק. מדינות ערב הטילו מצור על קטר כדי למנוע את התקרבותה לאירן ואת תמיכתה בפעילי וארגוני טרור, אך מקורות במפרץ טוענים כי אין ציפיות גבוהות ששליט קטר השיח' תמים בן חמד ייענה לדרישות ממנו ולכן אין מנוס מהחלפתו כדי שניתן יהיה לשנות את המדיניות ולקיים ללא בעיות את משחקי הגביע העולמי בדוחא בשנת 2022.
התרחישים לגבי המשבר עם קטר נעים בין הסלמה חמורה במתיחות ועד לפשרה שעשויה קטר לעשות שבמסגרתה היא תגיש ויתורים קטנים אך לא תנתק את קשריה עם אירן ועם תנועת "האחים המוסלמים".
תרחיש נוסף הוא שהלחץ המדיני והמצור הכלכלי המופעלים על קטר יביאו להופעת אופזיציה חזקה בזירה הפוליטית הקטרית שתחליף את שליט קטר. ברהן קוזו, חבר בפרלמנט של טורקיה וחבר במפלגת "הצדק והפיתוח" גילה ב-12 ביוני כי אילו נענה שליט קטר להזמנתו של הנשיא טראמפ לבוא לשיחות בוושינגטון כדי לפתור את המשבר הייתה מתרחשת נגדו הפיכה בקטר בזמן היעדרו מן הנסיכות.
גורמים באופוזיציה הקטרית טוענים כי יש זעם רב בקרב אזרחי קטר על השליט השיח' תמים בן חמד על תמיכתו ב"אחים המוסלמים" ומתן חסות לפעילי וארגוני טרור ויש קריאות להחלפת השלטון.
יש גם ניסיונות לארגן הפגנה גדולה בהשתתפות כל הסקטורים בקטר בדרישה להדיח את שליט קטר מתפקידו, אך מנגנוני הביטחון של השלטון עצרו בימים האחרונים 200 צעירים ברחבי קטר כדי למנוע את ההפגנה. האמיר הקטרי פועל לדכא ביד ברזל כל התנגדות שלטון במיוחד בתקופה הזו.
ביקורת על הגעת כוחות זרים לקטר
שני נושאים מסעירים את האופוזיציה הקטרית, הראשון הוא המצור הכלכלי החסר תקדים שהטילו מדינות ערב על קטר, דבר שפגע בה מאוד ולא ברור כלל מתי הוא יוסר, והשני, העובדה ששליט קטר אפשר דריסת רגל צבאית לכוחות זרים בנסיכות. מדובר ביחידות של "משמרות המהפכה" האירניים וכוחות צבא מטורקיה שהגיעו כדי לאבטח את ארמונו של שליט קטר מפני הפיכה צבאית.
העיתון המצרי "אליום א-סאבע" דיווח ב-11 ביוני על קרע בצבא קטר.
כמה קצינים בכירים הודיעו על פרישה מן הצבא במחאה על כך ששליט קטר אישר הכנסת כוחות זרים לנסיכות.
על-פי הדיווח, מינה שליט קטר את הגנרל הטורקי טייב אורל, מפקד הכוחות הטורקים בקטר, לתפקיד חשוב ורגיש במשרד ההגנה של קטר. החשש בצמרת הצבא הוא שהנוכחות של הכוחות הזרים בנסיכות מהווה תקדים מסוכן שיאפשר להם בהמשך להשתלט בכוח על הנסיכות. הכעס בציבור הקטרי הוא על השלטון שמדיניותו הביאה לבידודה של קטר שלא לצורך והכנסתה למצור מיותר.
קשה להעריך אם האופזיציה הקטרית ביחד עם קצינים בכירים שפרשו מהצבא מסוגלים להניע הפיכה צבאית נגד שליט קטר, או שהלחץ הציבורי יביא לכך שהמשפחה השלטת תיזום חילופי שלטון, על-פי דיווחים בעיתונות המצרית ישנם 4 נסיכים שרוצים לרשת את השליט תמים בן חמד.
החלפתו של שליט קטר תביא ללא ספק להסרת המצור מעליה, שליט חדש יגבש מדיניות שונה כלפי אירן וכלפי ארגוני הטרור ויש להניח כי הוא יישר קו עם המדיניות של שאר מדינות המפרץ.
בצד האפשרות להחלפת השלטון בקטר בדרך של "הפיכה שקטה" קיימת גם האופציה הצבאית.האופוזציה הקטרית קוראת לסעודיה ומדינות המפרץ להתערב לאלתר מבחינה צבאית במדינה כדי למנוע השתלטות עליה ע"י יחידות הצבא של אירן וטורקיה.
פ
רשנים בעולם הערבי לא פוסלים תרחיש דומה לתרחיש שבו השתלט שליט עירק סדאם חוסיין על כווית באוגוסט 1990. להערכתם ניתן להשתלט על מוקדי השלטון בדוחא באמצעות כוח של שתי חטיבות של כוחות מיוחדים שיגיעו מסעודיה וממאע"מ בחיפוי אווירי של מצרים ולאחר קבלת "אור ירוק" מארה"ב.
ממשל טראמפ מעדיף למצוא פתרון דיפלומטי למשבר, הנשא טראמפ נכון לשנות את המדינות המסורתית של קטר בתמיכה בטרור כפי שהוא הבהיר בפומבי ובנחרצות בסוף השבוע שעבר.
אם שליט קטר לא יתרצה וימשיך להתעקש אפשר שהנשיא טראמפ ייתן "אור ירוק" לפלישה צבאית לקטר או יעודד הפיכת חצר. אי-אפשר לפסול את שני התרחישים האלה וככל שחולף הזמן הם הופכים ליותר סבירים.

תאריך:  13/06/2017   |   עודכן:  13/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הרש"פ ממשיכה לשלם משכורות לאלפי מחבלים ומשפחות "שהידים" למרות דרישות ישראל וממשל טראמפ להפסיק את התופעה. ישראל צריכה להתנות שחרור אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בהפסקת התמיכה הכספית של הרש"פ
גרשון אקשטיין
קובי מיכאל, יואל גוז'נסקי
לניתוק היחסים בין מדינות מפרץ מרכזיות ומדינות סוניות נוספות לקטר והטלת מצור על-ידי מדינות אלו על קטר יש השלכות גם בזירה הישראלית פלשתינית    המעורבות הקטרית ברצועת עזה המסייעת לייצובה עלולה להיפגע, והחמאס עלול להידחף לזרועות אירן, תרחיש שיגביר את הסיכויים להתלקחות מחודשת מול הרצועה
יוני בן-מנחם
המאבק בין אירן לציר הסוני בראשות סעודיה גובר על-רקע מתקפת הטרור של דאעש והמשבר עם קטר. ממשל טראמפ מחליט להתערב במשבר ולא לחכות לתיווכה של כווית
יוני בן-מנחם
קטר משלמת את מחיר תמיכתה בארגוני הטרור במשך שנים והיא תצטרך להתאים את עצמה למדיניות הנשיא טראמפ. ההערכה בעולם הערבי היא שקטר תתקפל ולא תצטרף למחנה השיעי בראשות אירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il