משרד החינוך הודיע לאחרונה שהחל משנת הלימודים הבאה יוכלו מנהלי בתי-הספר לשנות את מקצועות הלימוד ואת מערכת השעות במוסד בו הם עובדים. מדובר בשלב נוסף במיזם שמשיק משרד החינוך המכונה בשם "המהפכה הפדגוגית" אשר אמורה בין-השאר לתת למנהלי בתי-הספר עצמאות בעבודתם החינוכית.
כך, למשל, יוכלו המנהלים לאחד מקצועות שונים וללמד אותם ביחד (היסטוריה עם אזרחות, לשון עם ספרות, ביולוגיה עם פיזיקה), לפתוח כיתות רב-גילאיות (ילדי כיתה ז' יהיו בכיתה אחת עם ילדי כיתה ח'), ולרכז את מקצועות הלמידה על פני שנה אחת.
המצב השורר כיום עד היום חייב משרד החינוך את בתי-הספר ללמוד לפי תוכנית לימודים אחידה אשר מותאמת לגילאי התלמידים, וכן הונהגה מערכת שעות נוקשה הכוללת את מערך השיעורים וההפסקות הנהוגים בבתי-הספר.
לפי התוכנית החדשה יוכלו המנהלים להזיז את ההפסקות, ולהסב 15% משעות הלימוד הפדגוגיות של מקצועות הליבה לטובת נושאים אחרים אשר אינם מופיעים כיום בחומר הלימוד.
סמכויות המנהלים החדשות 1. איחוד מקצועות לימוד. למשל, יהיה ניתן ללמוד ביולוגיה ופיזיקה ביחד.
2. פתיחת כיתות מרובות גילאים. כך, למשל, ילדי כיתה ג' יוכלו לשבת בכיתה אחת עם ילדי כיתה ה'.
3. שינוי זמני ההפסקות. כך, למשל, יוכל המנהל להזיז את הפסקת עשר לשעות הצהריים.
4. ריכוז למידה במקצוע אחד. למשל, המנהל יוכל להחליט שאת מקצוע המתמטיקה ילמדו במשך שלוש שנים.
חשוב לציין, כי למרות שלפי התוכנית החדשה,יוכלו המנהלים לאחד מקצועות לימוד, בשלב זה התלמידים יבחנו בכל מקצוע בנפרד בבחינות הבגרות.
אם שיטה זו תצליח בבתי-הספר יכול להיות שהמוסדות להשכלה גבוהה (בעיקר האוניברסיטאות) יצטרכו להתייחס בצורה שונה לתעודות הבגרות. מדובר בשיטה מעניינת שצריך לבחון אותה לאורך זמן, ולהסיק את המסקנות המתבקשות.