X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-ידי הכללה גורפת ממעיטים בערך היחיד והמיוחד כך נוהג קורח: הוא אינו כופר בגדולתם ובקדושתם של משה ואהרון, להפך, רק טוען שכולם בסדר כולם טובים, כולם קדושים: "כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו על קהל ה'"? לימוד זכות לא תמיד צדק הוא לפעמים הוא התחכמות שנועדה לטשטש את הצדק, לפעמים הוא עיוות אמות המידה של המוסר, לפעמים הוא פשע
▪  ▪  ▪
פרשת קורח [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

קורח מתעמת עם משה
קורח בא אל משה במחלוקת הקשה ביותר שחווה משה רבינו מאז צאתם מארץ מצרים: "זה שנאמר עליו שהוא "ענו מכל האדם אשר על פני האדמה" יאמרו עליו: "למה תתנשאו". זה שיאמר עליו (תנחומא קרח יא): "משה אמת ותורתו אמת" טופלים עליו: "העיני אנשים תנקר? (במדבר טז, יד).
זה שהוציאם מבית עבדים ומוליכם אל "ארץ זבת חלב ודבש" טוענים אליו: "המעט כי העליתנו מארץ חלב ודבש" (במדבר טז, יג)! זה שה' דיבר אליו פה אל פה ונתן לו את תורתו והוא ציווה אותה לעמו נחשד בכך, שמלבו הוציא דברים, פקודות, מצוות וחוקות. הוא עומד בפניהם כנאשם ועליו להוכיח צדקתו" (נחמה ליבוביץ, עיונים בספר במדבר לפרשת קורח).
משה, עליו נאמר "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (במדבר יב, ג). קורח לא מתרגש ממעשיו של משה, מענוותנותו כי יצר רע מוליך אותו. היצר הרע של הקנאה.
קורח ועדתו מתייצבים מול שני האחים הנבחרים – משה ואהרון וכך פונה אליהם קורח: "למה תתנשאו.." משה ואהרון? מתנשאים? הם שאמרו על עצמם בענוותנותם הרבה "ונחנו מה" (שמות טז,ז).
הקלף המנצח של קורח
וכיצד זה הצליח אותו קורח לקומם את העם נגד אותו משה, שליח השם? הוא מוציא קלף מדהים. קורח מלמד זכות.
"א"ל קרח למשה רבינו, משה, טלית שכולה תכלת, מהו שתהא פטורה מן הציצית, א"ל משה חייבת בציצית, א"ל קרח טלית שכולה תכלת אינה פוטרת עצמה, וארבעה חוטין פוטרין אותה, בית שמלא ספרים, מהו שיהא פטור מן המזוזה, א"ל חייב במזוזה, א"ל כל התורה כולה רע"ה פרשיות יש בה, ואינן פוטרות את הבית, ושתי פרשיות שבמזוזה פוטרות את הבית? א"ל דברים אלו לא נצטוית עליהם, אלא מלבך את בודאם, הדה הוא דכתיב ויקח קרח" (מדרש רבה/תנחומא). ועל אותה דרך אמר: "הלא כל העדה קדושים ומדוע תתנשאו על קהל ה'?" (במדבר טז, ג).
קורח אינו משמיץ. אין הוא יוצא ממש נגד משה. לא. דרכו פתלתלה ומתחכמת והוא מוצא דרך מיוחדת לצאת נגד משה ולהמעיט מערכו. נכון, אתה קדוש, אהרון קדוש. כן. אבל האמת היא שכולם קדושים. האין יפה מזה? העם שומע ומתלהב. מכאן קצרה הדרך לפגוע ולמרוד במנהיגות משה. משה עליו העיד הקב"ה כי "עבדי משה, בכל ביתי נאמן הוא" (במדבר יב, ז).
לו אומר קורח ומאשים: "כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה'. ומדוע תתנשאו על קהל ה'" (במדבר טז, ג)?
כוחן של מילים
וסיפורו של קורח מלמד אותנו כוחן של מילים. כי במילים נברא העולם. ופה מלמד אותנו קורח מוסר חשוב – במילים אפשר להרוס את העולם. והרי משה רבנו אותו מנהיג דגול שעשה כה רבות למען העם, הכל נשכח לו בעת שקם קורח והטיח בו האשמות. בעת שקם קורח והסית את העם נגדו וכל מעשיו לא עמדו לו. רק הקדוש ברוך הוא הצילו ופתר את המחלוקת הזאת בכך שכילה את מחולליה. את אותם שעל-ידי המילים עמדו לכפור במי שהיטיב ומיטיב להם כבר זמן רב. כי האדם דעתו חלשה והמילים חזקות ממנו.
משה, השליח הנאמן, המנהיג הרוחני הדגול, הוא שכל חייו הוקדשו לאומה זאת הקמה על רגליה אומה שעתידה לחרוט את קיומה על לוח העולם. אומה שתשפיע רבות, תסבול ותשרוד. משה, שנשלח בעל כורחו הנהיג, ניצב מול קורח ועדתו ושומע את האשמה המופרכת כי מתנשא הוא מעל העם.
עונשו של קורח
ועונשו של קורח היה מחיקה מידית. כי קורח שמעוות אמות מידה של מוסר ואמת אין לו מקום בעולם הזה. ועונשו היה: "וַתִּבָּקַע הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תַּחְתֵּיהֶם. וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-בָּתֵּיהֶם, וְאֵת כָּל-הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח, וְאֵת כָּל-הָרְכוּשׁ" (במדבר טז, לא-לב).
כי אם משה, שליח ה' הנאמן', משה העניו מכל אדם "מתנשא" לכאורה, הרי שאין עונש הראוי יותר למי שמאשימו בגאווה, אלא לרדת פחות מן האדמה.
[מתוך האתר שלי "פרשת השבוע"]

תאריך:  21/06/2017   |   עודכן:  21/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
נוכח האיום על ישראל הטמון במטח הטילים הבליסטיים ששיגרה אירן אל תוך סוריה, ראוי שישראל תציג בפני מנהיגי אירן הדגמה של עוצמתה באמצעות שיגור מדויק של טיל יריחו אל תוך אירן, וזאת מבלי לפגוע בנפש חיה; טיל כזה ניתן לשגר אל תוך האזור המדברי והבלתי מיושב שמדרום-מזרח לעיר קרמאן; סביר להניח שהאירנים יבינו את הרמז המפוצץ ואילו ישראל עשויה לזכות למחיאות כפיים מצד ערב הסעודית והאמירויות המפרציות
יובל לובנשטיין
חל שינוי במודעות של הציבור לבריאות ולטריות, מושגים שבדרך-כלל הולכים טוב זה עם זה    עדיין ישנם מרכולים ורשתות, שטרם הפנימו מציאות זו ועדיין מדפי השימורים והמזון היבש תופס שטחים נרחבים מאוד
יוני בן-מנחם
מצרים החלה להזרים סולר לתחנת החשמל בעזה ולקדם את חלקה בהבנות בין חמאס למוחמד דחלאן שסוכמו בקהיר. מוחמד דחלאן הצליח לפגוע בתדמיתו של מחמוד עבאס כמנהיג העם הפלשתיני ויצא בשלב הזה כמנצח הגדול בקרב על הרצועה
ראובן לייב
ההיסטוריון והעיתונאי גד נחשון, מניו-יורק, מתריע מפני הנשק הכימי והביולוגי, המצוי כיום בידי מדינות מוסלמיות קיצוניות כאירן וכסוריה, ושעלול בתוך כך להגיע לשימושם של ארגוני הטרור
ציפי לידר
בשולי הכותרות: טרור במשפחה - דרושה תוכנית חרום אסטרטגית    מצעד הקהילה הלהט"בית - אקסהיביזיוניזם?    חרדים על המפה    ולקינוח רב אשכולות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il