X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בספרה "הגדת רות" מספרת רות בן-ישראל על אבות אבותיה, שעלו לארץ במאה התשע עשרה, ומכתירה אותם בתואר האבות המייסדים ואילו עמוס עוז וטליה ששון מכתירים בתואר זה את בניהם של סטלין אבינו ורוסיה אימנו
▪  ▪  ▪
ששון. מרמה את עצמה [צילום: פלאש 90]

בשנת 1959 מלאו חמישים שנה לדגניה ולתל אביב. בשנה זו גם נחנכו מגרשי התערוכה שבשדרות רוקח בתל אביב, והמופע המרכזי ציין את יובל הקבוצות והקיבוצים. כמעט איש לא הזכיר את יום הולדתה של תל אביב.
ואילו בשנת 2009, כשמלאו מאה שנים לתל אביב ולדגניה, חגגו כולם את יום הולדתה של תל אביב. כמעט איש לא הזכיר את יובל המאה לקבוצות ולקיבוצים.
ועם כל הכבוד לדגניה, ולשאר הקיבוצים שגם הם ברובם כבר לא ממש קיבוצים, במקרה זה חרצה ההיסטוריה דין צדק. הרעיון השיתופי פשוט לא מתאים לרוב בני האדם, וכפי שנוכחנו לדעת ברוסיה, לא על יסודותיו ניתן להשתית מדינה.
בספרה "הגדת רות" מספרת כלת פרס ישראל לחקר המשפט, פרופסור רות בן-ישראל, על סבה וסבתה, אבא ושרה נאמן, שהיו בין 66 המשפחות שייסדו את תל אביב, ושברחוב הקרוי על שמם היא גרה היום. ולא רק עליהם היא מספרת, אלא על עוד ועוד מאבות אבותיה, שאותם היא מכתירה בתואר "האבות המייסדים".
בספר זה, שפשוט תענוג לקרוא אותו, היא מספרת על הסבא רבא של סבתא שלה, ישראל ב"ק, שבנה עבור הפריץ של ברדיצ'ב שעון שהוצב בראש הקתדרלה, ובתשלום שקיבל תמורת בניית השעון מימן את עלייתו לארץ עם מכונות הדפוס שלו, והקים בצפת את בית הדפוס העברי היחידי בארץ ישראל. (על-פי ויקיפדיה, כבר בשנת 1577 הוקם בית הדפוס העברי הראשון בארץ ישראל, שפעל במשך כעשור).
ואותו ישראל ב"ק היה גם מחדש החקלאות היהודית בארץ ישראל, כשקיבל מאנשי הכפר ג'רמק שליד הר מירון חצי מאדמותיהם כתמורה על הצלחתו לשכנע את הפחה המצרי, איבראהים פאשה, להעניק להם הגנה מפני תושבי הכפר פקיעין שנהגו לשדוד אותם. את האדמות עיבד בנו של ישראל, ניסן ב"ק, ואיתו עוד כמה משפחות שאותן הוא העלה לארץ. רעידת האדמה בצפת, בשנת 1837, החריבה את בית הדפוס של ישראל ב"ק, והוא נאלץ להצטרף לבנו, והפך לעובד אדמה.
אלא שבשנת 1840 חזרו הטורקים וכבשו את הארץ, ומשפחת ב"ק נאלצה לנוס מאדמותיה לירושלים, שבה זכה ישראל ב"ק לקבל ממשה מונטיפיורי מכונת דפוס חדשה, שהייתה לדבריה של בן-ישראל המכונה הגדולה ביותר במזרח התיכון. כך חזר ב"ק לעיסוקו המקורי, המבוסס על מסורת משפחתית של מדפיסים שהחלה כבר בתחילת המאה השש עשרה.
זכרון היסטורי
ועוד מספרת בן-ישראל על אבי סבתה, זורח מושלי, שהיה מתקן שעונים ברחוב בוסטרוס ביפו (שהפך לרחוב רזיאל), ואף התקין את השעון שבמגדל השעון. ואי-אפשר שלא להוסיף ולספר על אבא נאמן, שבנוסף להיותו בין מייסדי תל אביב גם צייר תפאורות למחזה שולמית שהועלה ביפו בשנת 1894 ולמחזה "זרובבל" שהועלה ברחובות בשנת 1895, ולאחר מכן הקים מפעל לייצור משאבות מים, ואף בנה מכונת מצות גדולה שסיפקה את כל תצרוכת המצות של היהודים בארץ ישראל.
ואת כל אלה, ועוד רבים אחרים שהיו בין מייסדי תל אביב, ובין היהודים שהיוו רוב בירושלים עוד לפני שהתכנס הקונגרס הציוני הראשון, ושאיש מהם לא חלם על הקרב האחרון במלחמת עולם, שבו ינצח האינטרנציונל הקומוניסטי, רוצים למחות מזיכרוננו עמוס עוז, שסיפר לנו על חוסר האיזון "בין הנרטיב של החלוצים המייסדים, לבין כל יתר הנרטיבים, לא רק של הימין", וטליה ששון שהגדירה את עצמה ואת חבריה השמאלנים בתור "צאצאי דור המייסדים של המדינה".
דברים דומים אלה של עוז וששון, המזכירים גם את זעקת השבר של אראל מרגלית "תחזירו לנו את המדינה", מצביעים בפנינו על מפלטם האחרון של השמאלנים, שאחרי התפוגגותו של חלום השלום, ונוכח השגשוג והפריחה של מולדתנו האהובה, לא נותר להם דבר חוץ מלנסות ולשכתב את ההיסטוריה, ולספר לנו שהאבות המייסדים היו בניהם של סטלין אבינו ורוסיה אימנו.
אבל כשם שבמאבק על הזיכרון ההיסטורי ניצחה תל אביב את דגניה, כך גם לא יצליחו השמאלנים לשכתב את ההיסטוריה, ולמחוק ממנה את פועלם של אבות אבותיה של רות בן-ישראל וחבריהם, דוגמת העולה מפולניה דוד ילין, והעולה מעירק שאול יהודה, שיחדיו קנו את אדמות מוצא מהערבים כבר בשנת 1860, ארבע שנים אחרי שנישאה שרח, אחותו של שלמה יהודה, ליהושע, בנו של דוד ילין, ועשרות שנים לפני שהחלה התנועה הציונית בפעילותה לגאולת קרקעות בארץ ישראל.
"ישראל זה אנחנו" אמרה טליה ששון, והיא יכולה להמשיך לרמות את עצמה, אבל לא אותנו. כי ישראל זה גם צאצאיהם של ישראל ב"ק וזורח מושלי, וגם העולים מרוסיה שהגשימו את חלומנו "שלח את עמי". ישראל זה גם צאצאיהם של מייסדי דגניה ותל אביב, וגם העולים מצרפת שמגיעים לכאן באלפיהם בשנים האחרונות.
זה גם אתם, גברת ששון, אבל זה לא רק אתם.

תאריך:  25/06/2017   |   עודכן:  25/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי הם האבות המייסדים
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
מי הם האבות המייסדים?
פסח  |  25/06/17 12:59
 
- עלייה ציונית
חיים ו.  |  25/06/17 19:16
 
- סילוף ההיסטוריה
פסח  |  25/06/17 20:51
 
- עובדות אינן סילוף ההיסטוריה
אהוד פרלסמן  |  26/06/17 00:52
 
- התנועה הציונית
פסח  |  27/06/17 10:45
 
- תקרא מה שכתוב בויקיפדיה
אהוד פרלסמן  |  27/06/17 19:39
2
אברהם יצחק ויעקב
באום  |  25/06/17 20:48
3
השנאה של פרלסמן לשמאל מעבירה
ראובן הרמתי  |  25/06/17 22:41
 
- קשקושים ובורות
מגיב ותיק  |  26/06/17 00:45
 
- אני מציע למגיב ותיק לרוץ מייד
גסטרואנטרולוג  |  28/06/17 20:44
 
- השמאל מעוות גם את המאמר
ה.א  |  26/06/17 02:15
 
- אבותיו של אודיחמודי היו פקחים
אתה טועה.  |  26/06/17 11:06
 
- תפסו? הם קנו במיטב כספם!
ה.א  |  26/06/17 13:26
 
- האשכנזים של צפון ת"א,
דיזלבע דרעק  |  26/06/17 15:25
 
- ראובן, אינך מבין שחברי הקיבוצי
ב_שמואל  |  26/06/17 13:33
4
מסכים בהערה אחת
גולדבלט משה  |  26/06/17 06:28
 
- אני לא מזלזל בקיבוצים
אהוד פרלסמן  |  26/06/17 13:14
 
- משה, למה, למה צריך לשמר את
ב_שמואל  |  26/06/17 13:41
5
נחמד! כולם היו על ה"אלטלנה"...
וינטר הניה  |  26/06/17 06:50
 
- אני זוכר לרעה את הניה וינטר
גידי מרישון  |  30/06/17 10:58
6
האבות המייסדים:אברהם,יצחק,יעקב
קורןנאוה טבריה   |  27/06/17 06:32
 
- נאוה, דבריך אאינם מדוייקים.
ב_שמואל  |  28/06/17 13:44
7
ומי עלו לארץ לפני הבילויים?
התימנים   |  28/06/17 19:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב שטרכר
יתכבדו ראשי הבית היהודי ויזמו גם שלילת רבנות מרבנים פושעים ועבריני מין נראה את מרום ערכי המוסר יוצאים מגרונם    מי ירצה להיות ב"בית יהודי" ללא כל מוסר? לא זה הבית היהודי שרצה בן-גוריון שבחזונו צפה שנהיה אור לגויים
יורם אטינגר
האם הנשיא טראמפ ילמד מלקחי העבר וימנע מלחץ על ישראל? האם ראש הממשלה נתניהו יאמץ את מורשת ראשי הממשלה שהדפו לחץ אמריקני, ולכן שדרגו את בטחונה הלאומי של ישראל ושתוף הפעולה עם ארה"ב?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הסוואה, הונאה, לוחמת, מטוס מתקדם וחידושי לשון    שבוע טוב וחודש טוב
יוסי דר
יאיר לפיד מחושב ומתוכנת לפרטי פרטים. כמו מחשב על. דגל הלאום ברקע. שיער מאפיר במינון הנכון. וכמובן כושר ביטוי שמכסה בקלות על כל ערווה. בן-גוריון ובגין כחגבים לעומתו
יהודה טרואן
משרד הבריאות מתרכז בבעיה הניהולית שלשיטתו צפויה באותו רגע שרופאים יווכחו כי הם יכולים, כקבוצה, להתפטר ולעבור למחלקה מתחרה    פתיחת מחלקה בשערי-צדק חשובה להבטחת שירותי בריאות נאותים לא רק לילדי ירושלים, אלא לכלל תושבי ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il