X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רב קו במונית השירות: איך המדינה יכולה להפוך השקעה של 50 מיליון שקל לחיסכון של 900 מיליון שקל?
▪  ▪  ▪
גידול בנוסעים [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

ההחלטה הברוכה של הנהלת משרד התחבורה לאפשר לנוסעים במוניות שירות לשלם את נסיעתם עם כרטיס הרב-קו צפויה לחולל מהפכה תחבורתית רבת משמעות.
על-פי דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מיום 21.5.2017, "שילוב רב-קו במערכת ההסעה של מוניות שירות מביא בפועל לחיסכון בעלויות הנסיעה לנוסעים. חיסכון זה עשוי להביא נוסעים חדשים שלא נסעו בעבר בקווי שירות של אוטובוסים... אנו מניחים כי מדובר על עלייה בפדיון של בין 10% ל-20%..."
הנחת הממ"מ הנ"ל תואמת להנחת ה-OECD לפיה "מעבר למוניות שיתופיות יפחית את התנועה ב-55%". באשר לעלייה הצפויה של 15% בפדיון מוניות השירות, הרי שמשמעותה גידול של 5 מיליון נוסעים אשר אינם נוסעים היום בתחבורה ציבורית.
לאחרונה שר התחבורה ישראל כ"ץ הצהיר, בהתבסס על דוח טרכטנברג, שכל 1% גידול בנוסעים בתחבורה ציבורית חוסך 400 מיליון שקל למשק. על-פי הנתונים האחרונים של משרד התחבורה, בשנת 2015 היו 191 מיליון נוסעים באוטובוסים, 16 מיליון ברכבת ישראל, ו-10 מיליון ברכבת הקלה בירושלים - סה"כ 217 מיליון נוסעים. 1% שווה 2.2 מיליון נוסעים, ותוספת של 5 מיליון נוסעים חדשים בגין שילוב הרב-קו במוניות שירות עתיד לכן להביא לחיסכון של 900 מיליון שקל למשק לשנה! ומה עלות שילוב הרב-קו במוניות שירות? זניחה ביותר.
החישוב האחרון של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מבוסס על 4 רכיבים, כלהלן:
א. רכיב "הנוסעים החדשים" - זו ברכה גדולה למשק, ושאיפתם המוצהרת של משרדי התחבורה האוצר לעודד כמה שאפשר נסיעה בתחבורה ציבורית במקום ברכב הפרטי. בהיבט הכלכלי ראינו שמדובר בחיסכון של 900 מיליון שקל.
ב. רכיב "התמיכה הייעודית לנוסעים קיימים" - הכוונה לנוסעים היום במוניות שירות אשר ישלמו את נסיעתם עם הרב-קו, דבר שיגרום להגדלת התקציב הקיים של הסובסידיות. לפי החישוב שלנו, מדובר בתוספת של כ-50 מיליון שקל בלבד.
ג. רכיב "השלמת סובסידיה שוטפת למפעילי האוטובוסים" - הכוונה למעבר נוסעים מאוטובוסים למוניות שירות והשפעת מעבר זה על הסובסידיה השוטפת המוענקת לחברות האוטובוסים. הסובסידיה השוטפת מוגדרת (דוח ה-מממ) כ"תמיכות המועברות לחברות תחבורה ציבורית לפי ההסכמים עמן; תמיכות אלה מחושבות בין השאר על סמך המרחק אותו נוסעים האוטובוסים ומחיר הדלק, מספר הנוסעים ותשלום מינימאלי לחברות". ברור שאם מספר נוסעים יעברו מהאוטובוס למונית שירות, והאוטובוס עקב כך ייסע עם פחות נוסעים, אומנם לא ישתנו סעיפי הסובסידיה של מרחק ודלק, אבל יקטן בהתאם סעיף הסובסידיה של מספר נוסעים שהאוטובוס הסיע - ולכן רכיב זה הנו בגדר הפחתת סובסידיה ולא "השלמת" סובסידיה. בהיעדר נתונים כמותיים נחשב רכיב זה כעלות אפס.
ד. רכיב "מערך התמיכה המנהלי" - הכוונה למערך הרב-קו במוניות השירות, אשר הוערך על-ידי ה-מממ בכ-5 מיליון שקל בהתבסס על הקיים היום בחברות האוטובוסים.
בסופו של דבר, מלבד החיסכון העצום למשק, המדינה תהנה מרווחה מסוימת בתנועה, גידול מה בפריון העבודה, ושיפור איכות החיים של תושבי ישראל.

הכותב הוא יועץ טכנולוגי בכיר לתחום התחבורה הציבורית, בין היתר למשרד התחבורה ולרשויות מקומיות. כיום יועץ למוניות השרות הפעילות.
תאריך:  26/06/2017   |   עודכן:  26/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  משרד התחבורה
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רן מלמד
על יהירות של רופאים, כאבי תופת והמון הצעות להקלה, הן רק עולות הרבה כסף וגם סקופ אחד למי שיקרא עד הסוף
אלעזר לוין
הצעת החוק הממשלתית החדשה לעידוד בנייה להשכרה לא תזיק לנושא, אבל גם כמעט ולא תועיל. מצד שני, היא עלולה גם לגרום נזק לנושא כולו
עמי דור-און
זמן קצר לאחר תבוסתו של סדאם חוסיין חשף שליט לוב מועמר קדאפי את תפיסת עולמו האפוקליפטית לגבי "מלחמת האמונות" הצפויה לאנושות. בכנס בטריפולי השמיע קדאפי מעין דברי נבואה: "המערכה תפרוץ בראשית המאה ה-21 בין האיסלאם לבין תרבות המערב. מי שיוביל את האיסלאם למלחמה הבלתי נמנעת הזו יהיה מי שיחזיק בידיו פצצת אטום. כך יוחזר האיסלאם למעמדו הראוי שנגזל ממנו בכוח. ומה שנלקח בכוח יוחזר בכוח גדול יותר"
ארווין קליין
זאת ההצגה הכי גדולה של השטן בעצמו    שמענו אותו זועק מפיו של אב לילד שננטש על-ידי רופאיו    השטן חוגג במקום האהוב עליו: בית חולים    כל הארץ מפולגת בין אלו שרואים ברוטשטיין את השטן, לבין אלו שרואים דווקא ברופאים את אשמים
אהוד פרלסמן
בספרה "הגדת רות" מספרת רות בן-ישראל על אבות אבותיה, שעלו לארץ במאה התשע עשרה, ומכתירה אותם בתואר האבות המייסדים    ואילו עמוס עוז וטליה ששון מכתירים בתואר זה את בניהם של סטלין אבינו ורוסיה אימנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il