X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שליט קטר הודיע לנשיא רוחאני כי הוא מעוניין בפיתוח מלא של יחסי ארצו עם אירן למרות דרישת מדינות ערב ממנו להתנתק מאירן. פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי קטר תדחה את דרישות מדינות ערב וכי צפויה הסלמה במפרץ
▪  ▪  ▪
תמים בן חמד אאל ת'אני. לומד את הדרישות [צילום: איוואן ווצ'י/AP]

האולטימטום שהעניקה "הרביעיה הערבית" לקטר בן 10 הימים לבצע את רשימת 13 הדרישות ממנה יפוג בעוד כמה ימים, קטר הודיעה באופן רשמי כי היא לומדת את הדרישות ותשיב עליהן לכווית שמתווכת במשבר. אולם הציפיות בעולם הערבי שקטר תיענה לדרישות האלה הן נמוכות ביותר, אפילו שר החוץ האמריקני רקס טילרסון אמר כי חלק מהדרישות האלה קשות לביצוע.
ייתכן שקטר תנסה להרוויח זמן ותבקש את הארכת האולטימטום כדי "ללמוד לעומק" את הדרישות ממנה, אך ההנהגה הקטרית היא ריאלית, היא מעריכה כי הדרישות האלה נועדות מלכתחילה להיות קשות לביצוע כדי שניתן יהיה לעבור לשלבים הבאים נגדה שהן הטלת סנקציות חריפות יותר ואפילו פעולה צבאית נגד השלטון בקטר. ביטוי לכך נתן פהד אלעטיה, שגריר קטר במוסקבה שאמר השבוע כי"הרביעיה הערבית" שואפת להחליף את השלטון בקטר.
אפשר כבר להעריך כי קטר תדחה את הדרישות העיקריות המופיעות ברשימה של "הרביעיה הערבית", אחת הדרישות העיקריות ממנה היא להוריד את רמת הייצוג הדיפלומטי שלה באירן ולהתיישר עם הקו של מדינות המפרץ כלפי אירן.
אולם, שליט קטר, השיח' תמים בן חמד עושה בדיוק את ההפך, בשיחת טלפון עם נשיא אירן רוחני שהתקשר אליו לברכו לרגל עיד אלפיטר אמר שליט קטר: " אנו מוכנים לפיתוח כולל של היחסים שלנו עם אירן". האיתות ל"רביעיה הערבית" הוא ברור, קטר לא מתכוונת לוותר על יחסיה עם אירן. פרשנים בעולם הערבי לא שוללים את האפשרות שניסיון הפיגוע השבוע במתפללים בכעבה במכה שבסעודיה הינו התשובה של קטר ואירן למשבר עם קטר ומתקפת הטרור האחרונה של דאעש בטהרן.
כוחות הביטחון של סעודיה חיסלו 11 מחבלים שהשתתפו בניסיון הפיגוע ונמסר כי הם משתייכים לארגון ג'יהאדיסטי מבלי למסור פרטים נוספים. לא מן הנמנע שמכיוון שסעודיה מובילה את המאבק נגד קטר היא הפכה למטרה משותפת של אירן וקטר.
ארה"ב שומרת מרחק מהמשבר בין קטר למדינות ערב,דובר הבית הלבן שון ספנסר הגדיר את המשבר כ "סכסוך משפחתי" שמדינות ערב צריכות לפתור באמצעות דיאלוג בינן לבין עצמן. המשבר עם קטר עשוי להימשך זמן רב, אנוואר קרקאש, השר לענייני מדינה במאע"מ מעריך כי הוא עלול אפילו לקחת כמה שנים במיוחד אם השלטון בקטר לא יוחלף.
מי מגן על שליט קטר?
הטקטיקה של שליט קטר השיח' תמים בן חמד הינה להרוויח זמן ככל האפשר, כל יום שחולף והוא נותר על כסאו הוא מבחינתו ניצחון. החשש העיקרי שלו הינו מפני "הפיכת חצר" בתוך המשפחה השלטת או הפיכה צבאית ע"י קצינים בכירים בצבא קטר.
על-פי מקורות במפרץ, שליט קטר איננו סומך על צבא קטר ולכן הביא לדוחא כוחות של "משמרות המהפכה" האירניים שנכנסו לקטר בדרכונים פקיסטינים והם מאבטחים את ארמונו כשהם לבושים במדי צבא קטר.
לכוחות האלה הצטרפו גם כוחות טורקים ששלח לדוחא נשיא אירן ארדואן במסגרת הסכם שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות. מדינות המפרץ מודאגות מהימצאות הבסיס הצבאי הטורקי בקטר, לנשיא ארדואן יש שאיפות התפשטות במפרץ בדיוק כמו לאירן, גם הוא רוצה להקים מחדש את האימפריה העות'מאנית.
העיתון המצרי "אליום א-סאבע", שופרו של השלטון, דיווח ב-25 ביוני כי שליט קטר התיר גם לכוח של לוחמי חיזבאללה להיכנס לקטר ללא אשרות כניסה כדי שיסייע באבטחת ארמונו, אין לידיעה הזו אישור משום מקור אחר וייתכן שמדובר בדיסאינפורמציה מכיוון שאותו העיתון דיווח גם כי שליט קטר נעזר בסוכני המוסד הישראלי שהתפרסו בדוחא מכיוון שהוא סומך על המידיע המודיעיני שבידיהם יותר מאשר על המודיעין של "משמרות המהפכה" האירניים. גם אם מדובר במלחמת תעמולה, העולם הערבי עוקב אחר הדיווחים האלה וחלקו מאמין להם, דבר אחד ברור, שליט קטר נחוש להישאר על כסאו ויעשה הכל כדי לצאת כמנצח מהמשבר הנוכחי.
על-פי גורמים במפרץ, המהלך הבא נגד קטר יהיה ביטול חברותה במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ ואח"כ גם ביטול חברותה בליגה הערבית. קטר מתנהלת בזהירות היא איננה מסלימה את ההתבטאויות נגד מדינות ערב אך איננה מוותרת על מה שהיא מכנה "ריבונותה" ו "עצמאות מדיניות החוץ" שלה. לכן, המשבר אמור להתארך ואף להסלים, "הרביעיה הערבית" תעשה הכל כדי לערער את יציבות קטר כדי להחליף את השליט השיח' תמים בן חמד הנחשב ל "סכסכן" של העולם הערבי.

תאריך:  27/06/2017   |   עודכן:  27/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
פסח רויטמן
ישראל משמשת כיום כגיבוי לירדן, למיליציות סוריות מסוימות, לכורדים ובסמוי לסעודים. אם וכאשר יושלם המהלך בהצלחה ואירן תסולק מהמזרח התיכון יוכלו המדינות הסוניות ל"עטוף" את ישראל במעטפת ביטחון וידידות
יוני בן-מנחם
קטר החלה בנקיטת צעדים להפחתת הלחץ של מדינות ערב עליה. קטר מנסה להרוויח זמן בתמרונים דיפלומטים כדי להתחמק מביצוע רשימת הדרישות ממנה
אריאל י' לוין
סין מגבירה את השפעתה במזרח התיכון ובוחשת בענייני המפרץ הפרסי ואירן. פורבס ממליץ לממשל האמריקני להיזהר ממדיניות חוץ אימפולסיבית
עידן יוסף
לדברי מזכ"ל החיזבאללה בנאום יום ירושלים, מטוסי קרב של ישראל וטייסים שלה משתתפים בתקיפה נגד המורדים החותים
אריאל י' לוין
השבועון טיים צופה שהשינויים הכלכליים העוברים על סעודיה, יובילו בסופו של דבר להסרת האיסור שהוטל על נהיגת נשים. למה? כי הן צריכות להגיע לעבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il