X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שבעה עשר בתמוז, נקבע יום תענית ואבל לדורות, יום מועד לפורענויות על חמישה אירועים שאירעו בו: שבירת לוחות הברית, ביטול קרבן התמיד, שריפת התורה על-ידי אפוסטומוס, העמדת צלם בהיכל והבקעת חומת העיר ירושלים על-ידי הרומאים
▪  ▪  ▪
בית המקדש [צילום: פלאש 90]

חודש תמוז שאנו עומדים בפתחו אין בו לא חג ולא מועד. חודש זה מציין בפנינו את החורבן והצרות שעם ישראל עבר במהלך הדורות. אם היינו רגילים לחשוב שחודש מנחם, אב הוא החודש הכי קשה, שהרי "משנכנס אב ממעטים בשמחה", אך לא כך הדבר חודש מנחם - אב רובו נחמה, ובו אנו מציינים את ט"ו באב כיום טוב, יום של שמחה ורעות, יום שבו הותרו השבטים לבוא זה בזה והותר לשבט בנימין לבוא בקהל.
שבעה עשר בתמוז, נקבע יום תענית ואבל לדורות, יום מועד לפורענויות על חמישה אירועים שאירעו בו: שבירת לוחות הברית, ביטול קרבן התמיד, שריפת התורה על-ידי אפוסטומוס, העמדת צלם בהיכל והבקעת חומת העיר ירושלים על-ידי הרומאים. שלוש שנים צרו הרומאים סביב לחומות ירושלים ולא יכלו להבקיעם. כתוצאה ממלחמות אחים ושנאת חינם נחלשו מגיני העיר והרומאים התגברו עד אשר ביום י"ז בתמוז הצליחו לבקוע את חומת העיר ולהיכנס לעיר ירושלים. עם הבקעת העיר הוכרעה למעשה המערכה על ירושלים ובמשך שלושה שבועות נמשכו הקרבות בתוך העיר ובתשעה באב נכבש הר-הבית ונשרף בית המקדש השני וצרת הגלות החלה. יש לציין שחומות ירושלים הובקעו גם בימי בית ראשון על-ידי הבבליים בט' בתמוז. הבקעת חומת העיר הייתה השלב האחרון לפני הכיבוש וחורבן בית המקדש שהתרחש בתשעה באב.
הרמב"ן בתורת האדם שער האבל (עמודים 243-242) מסביר את חשיבות הצום דווקא בי"ז בתמוז ולא בט' בתמוז שבו הייתה הבקעת חומת העיר ירושלים בבית הראשון.
סיבה ראשונה: כיוון שחורבן בית שני חמור יותר בגלל הצרות הרבות שהיו בו. סיבה שנייה: אין מתענין בט' בתמוז כדי לא להטריח את הציבור יתר על המידה.
הרמב"ן ממשיך שאכן בתחילה בעקבות חורבן בית ראשון צמו בט' בתמוז, אך לאחר חורבן בית שני העתיקו את הצום לי"ז בתמוז כנראה שעקב היות הצרה הזאת פעמיים, משמעותם של דברים שלא נלמד הלקח של החורבן הראשון ועל-כן בפעם השנייה הדבר חמור יותר.
מדוע אם-כן אין צמים גם בט' תמוז וגם בי"ז תמוז? על כך משיב הרמב"ן שתי תשובות.
הראשונה: שאין להטריח את הציבור שיצומו שני צומות בהפרש של שמונה ימים. השנייה: בנביא זכריה (פרק ח', ט') מוזכרים ארבעה תאריכים של הצומות על-פי מנין החודשים והכוונה שרק צום אחד צמים בכל חודש ולא יותר.
למרות שהמצור בבית המקדש הראשון הובקע בט' תמוז התענית היא בי"ז בו מהטעם שמביא הירושלמי במסכת תענית (ד', ה') שאכן מצד האמת גם בחורבן בית המקדש הראשון הייתה הבקעת החומה בי"ז תמוז אלא בהיות ומרוב הצרות טעו בחשבון.
התאריך י"ז בתמוז מאחד שני תאריכים קרובים בחודש תמוז ושניהם מציינים אירוע זהה הקשור לחורבן הלאומי בשתי תקופות היסטוריות שונות ובהפרש של כ-650 שנים.

תאריך:  04/07/2017   |   עודכן:  04/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מרוב צרות טעו בחשבון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חודש תמוז אכזרי לעם ישראל
רפאל עמאר  |  12/07/17 20:42
2
חודש תמוז חודש הפורענות
רפאל עמאר  |  13/07/17 10:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אינני יודע למי זכות הראשונים לשימוש בשיטת "גישור בחסות הבג"ץ" לדעתי עורכת הדין ארנה לין היא אלופה בהפעלתה של השיטה, ועד המקרה של רופאי הדסה, היא עשתה זאת בהצלחה לא מבוטלת
יגאל כנעני
בתשע"ו, 2016, החל תהליך הפוך: מספר מהלכים ארוכים נשאו פרי, וצה"ל בראשות הרמטכ"ל -הבובה גדי אזנקוט, הופך מצבא עם ממלכתי, למיליציה בפיקוח והנחיית עמותות הקרן לישראל חדשה
אורי שרגיל
אל תתפעלו כשאתם נקלעים לזירת מאבק של נשים יהודיות הנלחמות בשצף וקצף ברבנים של רחבת הכותל על עטיפת תפילין וטלית    חלקת אלוהים היא קטנה ולאחרונה גם צפופה
הראלה ישי
היום כולם יודעים כי קיים קשר הדוק וחשוב מאוד בין הגוף לבין הנפש, ויחסי ההשפעה שלהם אחד על השני גדולים הרבה יותר ממה שחשבו פעם
אפרים הלפרין
כאשר עמד על הפרק קיצור שליש למשה קצב, היו שטענו שקצב מילא את עונשו, והעדר ההודאה שלו במעשיו, לא אמור למנוע ממנו את קיצור השליש והוא נותר בכלא, ומה עם אהוד אולמרט?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il