X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו מבקשים עצות ומקבלים רק את מה שנראה לנו הכי נכון, הכי מתאים לנו, ואם זה לא מתאים – אנו נשאל שוב עד שתתקבל "העצה" שאותה אנו מעוניינים לקבל ועל פיה לנהוג... על כך נאמר: " בדרך שאדם רוצה לילך בה – מוליכין אותו"
▪  ▪  ▪
בלעם האתון והמלאך [צילום: ציור: גוסטב ז'אגר]

בלק, מלך מואב, חושש מהתקרבות עם ישראל לגבולות ארצו: ויכס את עין הארץ", וכדי להביסם הוא מבקש את עזרת בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, על-מנת שיקלל את בני ישראל. בלעם מפורסם היה בכוח מילותיו. בהשפעת הברכות או הקללות שלו כי "ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר תאור יואר" (במדבר, כב, ו).
בלק יודע שלא יוכל לנצח את בני ישראל בדרך הטבע. הם כבר היו רבים מאוד ומפורסמים בניצחונותיהם על עמים אחרים. על כן פונה בלק אל העל טבעי – אל כוח הכישוף, אל המאגיה. אל הקוסם בלעם.
בלעם שומע ומבקש ארכה כדי לשמוע מה יאמר לו השם. ואכן, הוא זוכה והשם מופיע אצלו ואומר לו "לא תלך עמהם לא תאור (תקלל) את העם, כי ברוך הוא"(במדבר, כב, יב). לא מאשר לך לקלל את העם הזה. זהו עם מבורך. אני אוסר עליך ללכת.
ובלעם לא מרוצה. הוא מעוניין ללכת עימהם. הוא מעוניין למלא את בקשת בלק אבל הוא חייב את אישורו של הקב"ה. לכן הוא מבקש ארכה ללילה נוסף כדי לראות מה יאמר לו ה'. והנה, בלילה השני מקבל בלעם את "הסכמת" ה': "אם לקרא לך באו האנשים, קום לך אתם" (במדבר כב, כ).
ואיך זה? מדוע השינוי בהוראת ה'? עצם שאלתו הנוספת של בלעם מעידה עליו שלא קיבל את ההוראה והוא מעוניין מאוד ללכת. הוא רק רוצה לקבל אישור לפני שילך. על זה אמרו חז"ל (שבת קד) הבא ליטמא – פותחין לו".
כך אנחנו בעצם מתנהלים בחיינו. מבקשים עצות ומקבלים רק את מה שנראה לנו הכי נכון, הכי מתאים לנו. ואם זה לא מתאים – שואלים שוב כדי שתתקבל "העצה" שבה אנו מעוניינים. ועל זה נאמר: " בדרך שאדם רוצה לילך בה – מוליכין אותו". אנו יכולים לראות זאת בחיי היום יום שלנו. אנו בוחרים בדרך מסוימת, מתעקשים עליה, ורואים שזה הולך בידינו.
כך בדברים טובים, אבל כך גם בדברים רעים. פתאום זה הולך חלק ואנו מופתעים ומאמינים שזוהי הוכחה לבחירתנו הנכונה. אבל רק הבחירה מסייעת במעשה והבחירה היא המעידה על רצונותינו ועל הדרך בה אנו רוצים ללכת.
וכך לימד הרמב"ם בהלכות תשובה ה, א-ב: "רשות לכל אדם נתונה – אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק – הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו... ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמשכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו נוטה לאי זו דרך שירצה".
עם כל זה אין האדם לבד. לפני הבחירה הוא מקבל רמזים, הדרכות ועצות במה לבחור. ובידו להחליט לשמוע או לסרב. וכך אצל בלעם. והוא אפילו קיבל תשובה ברורה: "לא תלך עמהם, לא תאור את העם, כי ברוך הוא". אבל בלעם לא רצה בעצה הזאת. בלעם ביקש הדרכה אחרת. הוא לא שמע להוראה הברורה מאוד הזאת. הוא חיפש את התשובה השנייה – ולכן, קיבל אותה.
התשובה הכילה גם תוספת: "ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה". אבל אותה בלעם לא הוסיף בפני שרי מואב שבאו לקרוא לו. זה לא התאים לו.הוא הלך עימם כאילו כך אישרו לו משמים. אבל בסופו של דבר: "עצת ה' היא תקום". הקללה הפכה לברכה.
ועל זה שאל דון יצחק אברבאנל: "למה מנע ה' את בלעם מהיותו מקלל את ישראל, ומה אכפת לו מקללתו, אם ה' יברך את עמו בשלום"? אלא שהייתה זו תקופה משופעת אמונות וכשפים ולו שמעו בני ישראל את הקללות, היה נכנס פחד בליבם. שכן שמעו של בלעם הגיע גם אליהם.
ועוד דבר חשוב מאוד - לו היה בלעם מקללם, והיה קורה דבר מה רע לישראל, היו אומרים בגויים שזה קרה להם בגלל אותה קללה של בלעם. לא יבינו שזה בגלל חטאיהם ונמצא שם שמים מתחלל.
וכך הסביר זאת הקדוש אנשלמה אשתרוק בעל ספר "מדרשי התורה": ומה שאמר (כב, יב) "לא תאור את העם" לא הייתה הכוונה שאם יקללם ישיגם נזק, כי לא ינום ולא ישן שומר ישראל. אבל עשה זה ה' יתברך פן יאמרו יושבי הארץ, אם מכאן ולהבא ישיגם איזה עונש מצד חטאם לעתיד, שזה גרמה קללת בלעם...לכן ציווהו: "לא תאור את העם". לכן, נעשה הנס הגדול – הקללה הפכה לברכה.
אהבה ושנאה מקלקלות את השורה – גם בהוצאת הבחירה אל הפועל, רואים את נטיית ליבו של האדם. כמה חשוב לו המעשה שבחר בו.
מדרש רבא מלמד אותנו שאהבה ושנאה מקלקלים את השורה (שורת הדין). אהבה מקלקלת את השורה, שנאמר (בראשית מו): ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו, וכי לא היה ליוסף כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה. שנאה מקלקלת את השורה, דכתיב (שמות יד): ויאסור את רכבו, ולא היה לו (לפרעה) כמה עבדים?! אלא, שנאה מקלקלת השורה. (בראשית רבה,פרשה נה,ח).
אהבה מקלקלת את השורה זה אברהם שנאמר: וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ (בראשית כב ג). אמר ר' שמעון בן יוחאי: אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה. אהבה מקלקלת את השורה, דכתיב: וישכם אברהם בבוקר וגו', ולא היה לו כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה [כלומר, אברהם לא היה צריך לחבוש את חמורו בעצמו, אבל אהבתו גרמה לו לעשות זאת במקום לתת את המלאכה לאחד מעבדיו (על-פי בראשית רבא).
ושנאה מקלקלת את השורה, זה בלעם. שנאמר: "ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו" (במדבר כב, כא). וכי לא היה מי שיעשה זאת עבורו? עבור בלעם, הקוסם המפורסם? אלא שהשנאה העירה אותו מוקדם למהר להכין את האתון. ובלעם עשה את שלו – והקדוש ברוך עשה את שלו...
וכך, בעמוד בלעם מול עם ישראל זכה, שלא ברצונו, וראה במחזה אלוקים את מעלתם של ישראל מה שלא ראו אפילו נביאי ישראל.
מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל: כִּנְחָלִים נִטָּיוּ כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר כַּאֲהָלִים נָטַע ה' כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם: יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ: אֵ-ל מוֹצִיאוֹ מִמִּצְרַיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ יֹאכַל גּוֹיִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ: כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר".
וברכה זאת הוכנסה בסידורים מסוימים והיא נאמרת בכניסה לבית הכנסת. להזכירנו ש"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" ו- "עצת ה' היא תקום" (משלי יט, כא).
[מתוך האתר שלי "פרשת השבוע"]

תאריך:  06/07/2017   |   עודכן:  06/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבחירות שלנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין. תודה. ל"ת
יפה צפורה  |  8/07/17 19:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: האגף החורק בספריה העירונית    להפסיק את המסחרה בקשישים    פעוטות שכוחים ברכב היתכן?    ולקינוח מרינה כמשל
יוני בן-מנחם
חמאס ומוחמד דחלאן סיכמו על מודל חדש לניהול רצועת עזה וחלוקת העוגה השלטונית בה. גם במסגרת המודל החדש חמאס שומרת על כוחה הצבאי ותמשיך בחפירת מנהרות וייצור רקטות
יורם אטינגר
מנהיגים מערביים נוטים להקריב יעד ביטחוני, מורכב וארוך-טווח על מזבח הישג טקטי, קצר-טווח וקליט לאוזן הציבור
זוהר בן-אשר
מדינת ישראל חדלה מלהיות ביטוי לציונות והפכה להיות מה שהציונות הייתה מגדירה כחברה של עובדי-אלילים. הציניות של הפוליטיקאים, למשל ה"אם ירצה השם" שאימצו להם פוליטיקאים שברגיל הם אוכלי טריפות ובועלי נידות ורחוקים מכל הוויה דתית איננה אלא ביטוי לניתוקם הן מהציונות, הן מהיהדות - הן התרבות היהודית, הן הדתות היהודיות
נסים עוג'ר
הלכתי לשמוע את הפרופסורים המלומדים, אמרתי: אולי אלמד מֵהם משהו על אתיקה, מוסר ופוליטיקה באקדמיה   . למען האמת, בהכירי את המציאוּת החברתית, הפוליטית והאקדמית במדינת ישראל, לא היו לי ציפיות גבוהות מדיי לשמוע דברים מעֵבר למה שאני רגיל לשמוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il