X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא היא, ולא עמיתיה הכלכלנים הבכירים, אינם מציעים את הפתרון היחיד, הפשוט, שיכול לצמצם את בעיית העוני בצורה דרסטית ודרמטית ובזמן קצר: פתיחה טוטאלית, ללא כל הגבלות כמעט, של המשק ליבוא, ואיסור על הסדרים כובלים בין רשתות השיווק
▪  ▪  ▪
קרנית פלוג [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

לאחר ששים שנה שבהם ישראלים רבים חיים במצוקה כלכלית, גילו בכירי הכלכלנים כי כדברי הד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, "המצב הנוכחי בלתי אפשרי.... אם אנחנו רוצים לכידות חברתית, ללא פערים שאינם מתקבלים על הדעת, נצטרך להפוך את הכלכלה הדואלית שבה אנו חיים כיום לכלכלה אחת".
נגידת בנק ישראל צודקת. הפערים והעוני בישראל הם סכנה חברתית חמורה.
האך האם האשמה באמת בפערים? מעטים היו מתלוננים לו המשכורת החציונית בישראל הייתה נאמר 20 אלף שקל, ומחירי המוצרים והשרותים היו נמוכים מהמחירים המסופסרים שלנו, כך שכוח הקנייה של ה-20 אלף היה גבוה בהרבה. למי היה אז איכפת לו היו לנו 100 מיליארדרים שעשו כספם מיצירת ערך (כמו היזמים של וייז) ולא מעושק ומגזל הצבור, כמו רוב בעלי ההון שלנו ומנהלי הבנקים והמונופולים החמסניים השולטים במשק.
כפי שהעיר הפרופסור דוד לבהרי לו הפקוח על הבנקים שבבנק ישראל היה מונע מהבנקאים מלעשוק את הצבור בעמלות מופקעות ומרסן את תאוות הבצע שלהם, כאשר עבור התנהלות מקצועית כושלת (כעדות אחוז החובות המסופקים בבנקים), וההפקרות בהקצאת אשראי מכספי הצבור (הלוואות הענק לפישמן לא היו עניין בודד, כידוע), הם מעניקים לעצמם משכורות עתק ובונוסים (כן, בונוסים על כשלונות) ומשמשים דוגמה למנהלים כושלים אחרים במשק, האחרונים לא היו גובים גם הם שכר מופקע. האם צעדים כאלה ואחרים של בנק ישראל לא היו מצמצמים את הפערים עליהם מתלוננות בצדק נגידת הבנק?
הד"ר פלוג רואה במשק הישראלי "רכבת עם קטר חדש - שמושך קרונות מיושנים ומקרטעים" ומציעה פתרונות שיחדשו את "הקרונות המקרטעים"; פתרונות שיבוצעו תוך עשורים, או שנים?
למרבה הפלא לא היא, ולא עמיתיה הכלכלנים הבכירים, אינם מציעים את הפתרון היחיד, הפשוט, שיכול לצמצם את בעיית העוני בצורה דרסטית ודרמטית ובזמן קצר: פתיחה טוטאלית, ללא כל הגבלות כמעט, של המשק ליבוא (וטיפול בתופעות לואי שליליות), ואיסור על הסדרים כובלים בין רשתות השיווק המונעות שיווק של מוצרים זולים שהיבוא מספק.
יבוא זול ימוטט במהרה את המחירים המופקעים, כמו שהקניות באינטרנט כבר התחילו לעשות. אם המחירים ירדו אפילו ב-30% (והם מופקעים בהרבה יותר) כוח הקנייה של מעוטי ההכנסה יעלה מספיק כדי שחלק נכבד יצא ממעגל העוני, פתרון טוב מהגדלת שכר המינימום בחמישה אחוזים, לעג לרש.
ההצעות של הנגידה פלוג ל"תקון הקרונות" סבירות, אם כי המודל של המשק כשורת קרונות שקטר מוביל הוא פשטני ומטעה מאד. טכנולגיות מתקדמות בבנייה ובשרותים יעזרו. הסרת חסמי יבוא ושיפור מערכות החינוך הנחשלות הפוגעות בהון האנושי, רצויים. עידכון חוק עדוד השקעות הון ועדוד החדשנות, "שפור" הרגולציה והתשתיות גם הם יעזרו. השאלה היא למה זה לא נעשה עד היום, ומה הסכוי שזה יעשה.
בכל אלה גם אין די, כי הסיבה העיקרית לפיגור המשק היא המעורבות המסיבית של הממשלה, כלומר הפוליטיקה, במשק, והביורוקרטיזציה העמוקה שהיא גורמת. מערכת המיסים והרגולציה הביזנטיים מעוותים את מערכת המחירים האמינה שבלעדיה משק אינו מתפקד, יוצרים עומס ועיוותים החונקים את היזמות והצמיחה, גורמים לפוליטיזציה של מקום העבודה הפוגעת בפריון, יוצרים מערכות חינוך, בריאות, תחבורה ומשפט בלתי יעילים ויקרים מאד. פעילות המשק משתבשת, ומשאבי ענק מתבזבזים, על-ידי מנוי מנהלים מקושרים וחסרי כישורים, על-ידי נפוטיזם ושחיתות.
אך האפשר לצפות מנגידת בנק מרכזי המעסיק מאות כלכלנים ומוציא מאות מיליונים למעורבות במשק שיראה במעורבות ביורוקרטית בעיה עיקרית ש"תקון קרונות" לא ירפא?

תאריך:  06/07/2017   |   עודכן:  06/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קרנית פלוג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקטר של הד"ר קרנית פלוג
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
העיקר הוא בועת הנדל"ן הממשלתית
יואב נצר  |  6/07/17 09:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גלבוע
המשך לרצף ההצלחות המדיניות והכלכליות של ישראל בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית. שבע סיבות למה ישנם כאלו בתוכנו המקובעים באמירה שישראל "מבודדת"
ציפורה בראבי
אנו מבקשים עצות ומקבלים רק את מה שנראה לנו הכי נכון, הכי מתאים לנו, ואם זה לא מתאים – אנו נשאל שוב עד שתתקבל "העצה" שאותה אנו מעוניינים לקבל ועל פיה לנהוג...    על כך נאמר: " בדרך שאדם רוצה לילך בה – מוליכין אותו"
ציפי לידר
בשולי הכותרות: האגף החורק בספריה העירונית    להפסיק את המסחרה בקשישים    פעוטות שכוחים ברכב היתכן?    ולקינוח מרינה כמשל
יוני בן-מנחם
חמאס ומוחמד דחלאן סיכמו על מודל חדש לניהול רצועת עזה וחלוקת העוגה השלטונית בה. גם במסגרת המודל החדש חמאס שומרת על כוחה הצבאי ותמשיך בחפירת מנהרות וייצור רקטות
יורם אטינגר
מנהיגים מערביים נוטים להקריב יעד ביטחוני, מורכב וארוך-טווח על מזבח הישג טקטי, קצר-טווח וקליט לאוזן הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il