X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רשת חברתית? פייסבוק? הצחקתנוני... אני חושב שחצי שעה לאחר הקמתה פייסבוק שכחה מהייעוד החברתי ומכל קשר חברתי היא תאגיד פרסומאי ענק הסוחר בחומר האנושי שהרשת מייצרת
▪  ▪  ▪
קוד אתי מזויף [צילום: סרג' אתל/פלאש 90]

פייסבוק היא חברת הפרסום הגדולה בתבל שמבקשת למסחר חומר וירטואלי ולעשות עליו רווח, כמעין הרווח שעושים על המסחר בבורסה. בשוק המניות אין סחורה, יש דמות סחורה וכאילו אתה משקיע בחברות, וכאילו במפעלים או כאילו ברשתות שיווק סיטונאיות ענקיות.
פייסבוק ביקשה ליצור שלושה גורמים וירטואלים, להעניק לכל גורם תפקיד וירטואלי העונה על הדרישות העסקיות שיועדו לו, ולחבר בין שלושת הגורמים כאשר כל גורם אינו יודע על קיום זה שלידו. הגורם הראשון הוא אנחנו - מיליארדי המשתמשים שעובדים ללא שכר בשורות חברת הפרסום "פייסבוק" ללא ידיעתנו. בלעדינו אין עסקים, אין פרסומות ואין לקוחות. הגורם השני הם הלקוחות שמטילים ביצי זהב עבור ענקית הפרסום. והגורם השלישי הם עובדי החברה ומנהליה שמייצרים את האפקט המדומה וכאילו הם אלה שמוכרים את מודעות הפרסום ללקוחות, אך בפועל אנחנו אלה שמוכרים ללקוחות את המודעות שלהם ומנהלי פייסבוק גובים עבורן.
הייעוד של פייסבוק
רשת חברתית? פייסבוק? הצחקתנוני... אני חושב שחצי שעה לאחר שקמה, פייסבוק שכחה מהייעוד החברתי ומכל קשר חברתי. היא תאגיד פרסומאי ענק הסוחר בחומר האנושי של הרשת החברתית; זה הקשר היחיד שיש לפייסבוק עם הרשת החברתית: החומר האנושי שהרשת מייצרת.
הגינויים הכעס והתרעומת שיש בליבנו על התנהלות מנהלי פייסבוק ועל החסימות השרירותיות של משתמשיה - פייסבוק מעוניינת בהם עד מאוד. פייסבוק כה מעוניינת בפולמוסים שאנחנו מקיימים סביב הקוד האתי שלה, ומעוניינת מאוד בטרוניות שלנו ושנטיל ספק ביושרה המקצועי, כי הרי אם מטילים ספק במשהו סימן שיש למשהו הזה קיום. וכאשר מטילים ספק בקוד האתי של פייסבוק סימן שקיים קוד כזה או אחר הגם ואינו מושלם, ותמיד יפלו טעויות שיבושים ואיוולות בדרך ליישום הקוד האתי על מיליארדי המשתמשים...
זה מה שפייסבוק מעוניינת שנחשוב ומאמר כגון זה שבידכם תראה בו ברכה ושירות נטו למכונת השיווק המשומנת שלה. בפועל קוד אתי לפייסבוק הוא כבשר חזיר הנושא תעודת הכשר, אין שום קשר בין השניים.
הרושם הנגזר מהקוד האתי
לפייסבוק אין עניין בתוכן הקוד האתי אך יש לה עניין בהימצאותו. הקוד האתי לדידה יכול להכיל דבר והיפוכו וגם יכול להכיל סתירות - היינו הך בשבילה. ודווקא הסתירות שעלולות לצוץ מאותו קוד בלתי ענייני בעליל, ביכולתן להזין את הרושם כאילו פייסבוק טורחת בכל הרצינות לשמור על טוהר המידות ועל קוד אתי יציב ואיתן שיונהג במרחב "הרשת החברתית" המנוהלת על-ידה.
בפועל, כפי שצויין, פייסבוק אינה מנהלת "רשת חברתית", היא מנהלת "תאגיד פרסום" שהחומר הגולמי שלו הם אותם מיליארדי המשתמשים הפועלים בשורות התאגיד חינם אין כסף ללא ידיעתם, ויש להשריש בתודעתם כי המה משתמשים - לא פועלים, וכי יש מי שמפקח על הקוד האתי של הרשת שלהם ומבקש להקיא מתוכה כל מי שמפר את הקוד האתי הזה. אבל אין קוד אתי ואין מי שעמל על קיומו כי אין מי שמעוניין בקיומו. הכיצד איפא ישכנעו את המשתמשים כי משתמשים המה לא פועלים, וכי מצוא נמצא הקוד האתי בקרבם ויש אח גדול שעינו פתוחה יומם ולילה ומפקח עליו?
תשובה יצירתית אך אמיתית מבית היוצר של פייסבוק: על-ידי יצירת תרעומת, התמרמרות וקריאות בוז של מספר קורבנות אקראיים שנחסמים על לא עוול בכפם, אם זה מתוך הלשנות שווא שפייסבוק דווקא מעוניינת בהן, או אם זה מתוך התוכן המגוחך של הפייק-קוד הדורש מתישהו את קורבנותיו. בשני המצבים, זעקת הקורבנות תחריש אוזניים ובד בבד לא תותיר מקום לספק אפילו בלב הזועקים עצמם, כי טעויות נופלות ושיבושים קורים, ואין מנוס מאיוולות כאשר כופים קוד אתי מוסרי על מיליארדי המשתמשים. האם מישהו יטיל ספק בליקויי ניהול "הרשת החברתית"?

תאריך:  09/07/2017   |   עודכן:  09/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פייסבוק: צילה האפל של הציוויליזציה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פייסבוק זה דבר נהדר
אהוד פרלסמן  |  9/07/17 19:48
2
הכותב מפספס את היתרון הענק
בני בנקר  |  12/07/17 09:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נאוה קורן
לדעתי, "המתעתעים בעם" הוא כינוי הולם וראוי יותר מכל למפלגה נטולת נשמה-יהודית הרחוקה שנת-אור מהיהדות וסמליה הקדושים של הארץ המובטחת, שהעזה להמר באוסלו על מדינת היהודים בנזיד עדשים
אפרים הלפרין
סכסוך העבודה ברשות המיסים בירושלים מגיע לפתחו של הבג"ץ, 7 מבכירי עובדי פשמ"ג {1} 73 מקריית יובל בראשות מישקה פויבולוביץ' שהתפטרו דורשים להקים של סניף של רשות המיסים ברחביה שבו הם יעבדו    מספר נישומים אשר אינם אוהבים את הנהלת הסניף ברחביה התאגדו לעמותה תחת השם "הנישומים של פויבולוביץ'" ועתרו לבג"ץ בעזרת יו"ר עמותת לתשישות השלטון
גרשון אקשטיין
יש להיכנס לתודעה שאכן המכה ה-11 היא לא בת חלוף ויש להילחם בה בנחישות ובהתמדה. יש להחמיר את הפיקוח ולרענן את הפקודות וההוראות בדבר אחריות מפקדים לקיום ביקורות יום ולילה ממפקד הבסיס ועד לרמה הממונה על אותו בסיס
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש ביצע מתקפת טרור מוצלחת נגד הצבא המצרי בצפון סיני ומנסה להוכיח כי לא איבד מכוחו ומיכולותיו. במצרים מאשימים את קטר כי היא עומדת מאחורי מתקפת הטרור וכי חלק מהמחבלים הגיעו מרצועת עזה
עליס בליטנטל
ככלי שרת של חבורת הנוודים שהתיישבו בארץ ישראל לאור הפרחת השממה בידי המתנחלים היהודים הראשונים במאה ה-19 ותחילת העשרים, אונסקו הפכה מדואגת לזכויות האדם לכלי שרת בידי הזוממים לחסל את ההתישבות היהודית בישראל. זאת - הודות להחלטותיה לשנות את הבעלות החוקית על מורשת עמנו, ולהעביר פשוט ככה את הטאבו הרשום בתנ"ך ממערת המכפלה הישר על שם אלה המכנים עצמם פלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il