X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנהלת חברת החשמל שיגרה מכתבים ל-9,400 ספקי שירות וציוד - כולל ספקי הדלק - שהם יקבלו רק 90% מהתשלום שמגיע להם. נראה שעל-פי הוראת העובדים נשדדים מיליוני המגיעים לספקים וגורמים נזק כבד למי שכלל אינו מעורב בסכסוך. למה? כי הם יכולים
▪  ▪  ▪
[צילום: יוסי וייס]

אם אנסה להסביר לכם, קוראי החכמים ממני, מהו חשמל, ודאי תכנו אותי בתואר "בור ועם הארץ" שהרי כל אחד יודע מה זה הדבר הזה שאותו מייצרים בתחנות כוח גדולות מופעלות פחם או מזוט שמעליהן נישאות ארובות גבוהות שעשן נפלט מהן אל השחקים. נוכח תגובתכם הצפויה אני צוחק בזלזול ובעקשנות של פרד, אך חוזר על שאלתי הלא כל כך תמימה ואומר: תשובתכם כמעט מדויקת. ומה שאתם אומרים נכון, אבל בכל זאת השיבו לי תשובה. מה זה חשמל?
אם להיות גלוי לב אתכם. גם אני אינני יודע. ולא רק אני. כל אחד יודע איך מייצרים חשמל אבל מה זה בדיוק חשמל אין מי שיודע. אפילו לא פיזיקאים מומחים שאם תשאלו אותם הם יתעטפו במלים גדולות ויסבירו לכם בדרכי עקיפין כך: "חשמל הוא תופעה פיזיקלית הקשורה לתכונת המטען החשמלי של חלקיקים, היוצרת כוחות משיכה ודחייה ביניהם". הבנתם? ברור שלא. אבל לאיזו מטרה מייצרים חשמל אתם יודעים, כי בלי חשמל אין לנו חיים.
את כל ההקדמה המייגעת הזו הצגתי בפניכם, קוראי היודעים לחשוב, כי כפי שאין מי שיודע מה זה חשמל, כך אין מי שיוכל להסביר את המונח המכובס "רפורמה במשק החשמל" המרחף כעננה שחורה ומאיימת מעל המשק הישראלי מזה יותר מעשור. כדי שלא תאבדו את הדרך בחשיכה אנסה להסביר את מה שמסתירים מכם טובי המוחות העוסקים בנושא במשך שנים של משא מתן שאין בו משא ואין בו מתן, וכולו דיבורים שאין בהם ממש ואינם מובילים לשום מקום.
קודם כל חשוב לדעת עובדה בסיסית אחת. יצור חשמל בישראל נתון באופן מונופוליסטי בידי גוף אחד - חברת החשמל, המעסיקה כיום יותר מרבבת עובדים אשר בידיהם נתון הכוח הבלעדי לשבות ולשבש את כל גופי המשק. אומנם העובדים האלה, המאורגנים במספר ועדים, הינם אנשים אחראים ולכן הם רק מאיימים על הנהלת החברה או מפעילים מה שקרוי בשפת הרחוב "עיצומים". אך כיוון שהיכולת להשבית מונופול היא כוח, ומול הנהלה הממהרת להיכנע לאיומי השבתה יכולים נציגי העובדים להשיג מה שימצאו לנכון. ובדיוק מן הטעם הזה יכלו הדיונים על "הרפורמה" להוביל רק עד אל שום מקום.
מן הצד השני של הכוח לשבות ניצבת ממשלת ישראל, הבעלים של חברת החשמל. אחרי שנים של אזלת ידי ואפס מעשה, מצאה הממשלה דרך עוקפת לצמצום מעט מכוחם להרע של העובדים והחלה, טיפין טיפין, לחלק רישיונות לייצור חשמל פרטי. רק לדוגמא: למפעלי ים המלח הזקוקים לחשמל 24/7 ניתן רישיון שכזה. אט אט ומבלי שהעובדים שמו לב למשמעות התופעה נוצר במשך השנים האחרונות מצב חדש: שבו כ-32% מיכולת הייצור של החשמל הדרושה למשק כבר איננה בידי המונופול.
מבחינת העובדים הידיעה על נתון עובדתי זה הייתה בשורה רעה כיוון שיכולתם להשבית הצטמצמה. בצר להם פנו העובדים לבית הדין לעבודה שתפקידו המוגדר לדאוג לזכויות העובדים. אך הפעם, למרות שלא דובר על פגיעה בזכויות אלא רק על "הימנעות הממשלה לנהל מו"מ על הרפורמה", החליט בית הדין החלטה תמוהה שנראית כשליפה בלתי מחושבת, שלפיה אחת הזכויות היא יכולת העובדים לפגוע בענייני כספים של החברה. ומול הנהלה חלשה שוב חזר לידי הוועדים הכוח להרע.
התוצאה הבלתי מתקבלת על הדעת של השכל הישר: הנהלת חברת החשמל שיגרה מאות מכתבים ל-9,400 ספקי שירות וציוד - כולל ספקי הדלק - והודיעה שהם יקבלו רק 90% מהתשלום שמגיע להם. כלומר: לאור היום ובאישור משפטי מוזר, נראה שעל-פי הוראת העובדים נשדדים מיליוני המגיעים לספקים וגורמים נזק כבד למי שכלל אינו מעורב בסכסוך. למה? כי הם יכולים. במקביל הורו העובדים להנהלת החשבונות של החברה לא לשלוח חשבונות חשמל לכל אזרחי המדינה.
מבחינה כספית מצבה של חברת החשמל בכי רע. החוב הפיננסי שלה עומד על כ-43.2 מיליארד ש"ח. נוכח המצב החדש החליט דירקטוריון החברה - כנראה מתוך הערכה שאין לו דרך אחרת, ולהתפטר הדירקטורים לא רצו - לשגר מכתב בהול לשרי האוצר והאנרגיה ובו בקשה לסיוע כספי בהיקף של מיליארדים, כדי "להתמודד עם העיצומים, הכוללים הקפאה של תשלומי החברה לספקים ושל גביית הכספים מלקוחות החברה".
מאבק הכוחות בין המדינה לבין ועדי העובדים של החברה כנראה יסתיים רק אם וכאשר יבוא השלום המיוחל עם מדינות ערב ומצרים תסכים למכור לישראל עודפי חשמל המיוצרים בעיקר בשעות הלילה בסכר אסואן. בינתיים תוכל חברת החשמל, ששוב הפסידה במאבק מול נציגי העובדים, לסלול קו מתח גבוה עד מצרים. אומנם בשיא התפוקה מספק סכר אסואן כמחצית מתצרוכת החשמל של מצרים, אך במסגרת תוכנית של "אנרגיה שאובה" תוכל מצרים לספק לישראל כמות כזו שתצמצם ביותר את יכולת ההיזק של הוועדים. השאלה היחידה שעדיין אין עליה תשובה היא: מה יבוא קודם, סיום חייו של המונופול הכוחני או השלום.

תאריך:  09/07/2017   |   עודכן:  09/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוד לאור היום, באישור משפטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עובדי חברת חשמל מתנהגים
ישע   |  9/07/17 16:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלברט שבות
רשת חברתית? פייסבוק? הצחקתנוני... אני חושב שחצי שעה לאחר הקמתה פייסבוק שכחה מהייעוד החברתי ומכל קשר חברתי    היא תאגיד פרסומאי ענק הסוחר בחומר האנושי שהרשת מייצרת
נאוה קורן
לדעתי, "המתעתעים בעם" הוא כינוי הולם וראוי יותר מכל למפלגה נטולת נשמה-יהודית הרחוקה שנת-אור מהיהדות וסמליה הקדושים של הארץ המובטחת, שהעזה להמר באוסלו על מדינת היהודים בנזיד עדשים
אפרים הלפרין
סכסוך העבודה ברשות המיסים בירושלים מגיע לפתחו של הבג"ץ, 7 מבכירי עובדי פשמ"ג {1} 73 מקריית יובל בראשות מישקה פויבולוביץ' שהתפטרו דורשים להקים של סניף של רשות המיסים ברחביה שבו הם יעבדו    מספר נישומים אשר אינם אוהבים את הנהלת הסניף ברחביה התאגדו לעמותה תחת השם "הנישומים של פויבולוביץ'" ועתרו לבג"ץ בעזרת יו"ר עמותת לתשישות השלטון
גרשון אקשטיין
יש להיכנס לתודעה שאכן המכה ה-11 היא לא בת חלוף ויש להילחם בה בנחישות ובהתמדה. יש להחמיר את הפיקוח ולרענן את הפקודות וההוראות בדבר אחריות מפקדים לקיום ביקורות יום ולילה ממפקד הבסיס ועד לרמה הממונה על אותו בסיס
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש ביצע מתקפת טרור מוצלחת נגד הצבא המצרי בצפון סיני ומנסה להוכיח כי לא איבד מכוחו ומיכולותיו. במצרים מאשימים את קטר כי היא עומדת מאחורי מתקפת הטרור וכי חלק מהמחבלים הגיעו מרצועת עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il