X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איסור שבועת והלכות נדרים, הכעס משכיח החכמה, נקמת ישראל במדיין, חומרנות מול אהבת הארץ עם סגולה
▪  ▪  ▪
חכמתו מסתלקת ממנו [צילום: AP]

איסור שבועה והלכות נדרים
"איש כי ידור נדר לה' או השבע שבועה" (במדבר ל, ג). הנטייה להבטיח הבטחות כדי לקבל משהו טבועה בנו. אבל אדם המוציא מפיו הבטחה חייב לקימה.
"לא יחל דברו, ככל היוצא מפיו יעשה" (שם) – "אמר להם הקב"ה לישראל: הוו זהירים בנדרים ואל תפרצו בהם, שכל הפורץ בנדרים סופו למעול בשבועות, והמועל בשבועות כופר בי, ואין לו מחילה לעולם, שנאמר "כי לא ינקה ה' את אשר ישא את שמו לשוא".
אמר להם הקב"ה לישראל: לא תהיו סבורים שמותר לכם לישבע בשמי אפילו באמת, שאין אתם רשאים לישבע בשמי בשום פנים" (ילקוט שמעוני).
ואם נדר – חייב לקיים. שקיום נדר הוא מצוות עשה מן התורה כפי שכתוב: "מוצא שפתיך תשמור" (דברים כג,כב). וחז"ל ראו בשלילה קבלת נדר ואין זה משנה אם קויים הנדר, אם לא. עד כדי כך ש"אמר רבי נתן: "כל הנודר כאילו בנה במה כאילו הקטיר עליה" (תלמוד בבלי מסכת נדרים דף סב, עב).
מי יכול להתיר נדר?
איש כי ידור נדר – חכמים יוכלו להתיר את נדרו. מאחר שעל בני ישראל לשמוע ולקיים דעת חכמים, הרי שחכמים הם אלו שבשמעם את הנדר, בידם להתירו. אישה שנודרת נדר – בעלה, ביום שמעו על הנדר יוכל להתיר לה אותו ונערה רווקה – אביה יוכל להתיר את נדרה ביום שמעו עליו.
וכל זה מדובר על כך שביום שומעם על הנדר ואסרו עליו – יוכלו להתיר. אבל אם שמעו על הנדר ולא אסרו – חייבים לקיים הנדר. וזה באופן כללי וההלכות מורכבות וטעונות בירור לכל מקרה.
מלחמת נקם במדיין
משה מתבקש לנקום את "נקמת בני ישראל מאת המדיינים" (במדבר לא, ב). ונשאלת השאלה: מה עם מואב? והרי הם אלו שהסיתו את המדיינים לפתות את בני ישראל על-ידי בנותיהם?
ומסביר רש"י: "ולא מאת המואבים, שהמואבים נכנסו לדבר מחמת היראה שהיו יראים מהם שיהיו שוללים אותם. אבל מדיינים נתעברו על ריב לא להם".
אנו לומדים פה מוסר חשוב מאוד. חשובה גם הסיבה למעשי רוע. זה לא שמואב לא חטאו כלפי ישראל' אלא שמואב באמת פחדו מבני ישראל ורצו להציל עצמם. בעוד מדיין הצטרפו סתם מתוך שנאה ללא שום סיבה. שהרי בני ישראל כלל לא סיכנו אותם ועל כך צריכים היו להיענש.
הכעס משכיח חכמתו של אדם
העם יוצא למלחמת נקם במדיינים וחוזר לאחר ניצחון. אלא שמושה מתאכזב מאוד. הם הרגו רק את הגברים ואת הנשים השאירו בחיים. ועל כך משה כועס מאוד: "ויקצוף משה...ויאמר אליהם משה: החייתם כל נקבה? הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם למסר מעל בה' על דבר פעור ותהי המגיפה בעדת ה'" (במדבר לא, טו-טז).
מלחמת ישראל במדיין לא הייתה סתם מלחמת נקם. הייתה זו מלחמה על טוהר-הבית היהודי.
מדיין שלא היה לה כל עניין עם ישראל, שלחה את בנותיה לפתות את בני ישראל והכשילה אותם ועל כך הייתה המגיפה בעם. ואת נושאת החטא הזה - חטא משנאה לשמה – השארתם בחיים?
משה כועס והכעס משפיע רע על הכועס.
ומלמד על כך ריש לקיש: "כל אדם שכועס, אם חכם הוא, חכמתו מסתלקת ממנו. ממשה – שכתוב: "ויקצוף משה על פקודי החיל" אחר כך כתוב: ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה, זאת חוקת התורה אשר ציוה ה' את משה". ולמה אמר אותם אלעזר ולא משה? מפני שממשה נעלמו הלכות אלו, שהכעס גורם לשכחה.
העדפת החומרנות מול חיים בארץ ישראל
בפרשת "מטות" אנו לומדים להכיר את ה"יורדים" הראשונים. אותם המעדיפים את הנוחות החומרית בארץ אחרת על פני מגורים בארץ המובטחת.
בני גד, ראובן וחצי המנשה פונים אל משה בבקשה להישאר במקום בו הם נמצאים כי יש שם שטחי מרעה טובים ולהם מקנה רב. "ארץ מקנה היא ולעבדיך מקנה... יתן את הארץ הזאת לעבדיך לאחוזה. אל תעבירנו את הירדן".
משה כועס על בקשתם "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה"? (במדבר לב, ו) בני ישראל מתכוננים למלחמה כדי לכבוש את הארץ המובטחת ואתם רוצים לפרוש מהם ולהתיישב לכם במקום הנוח הזה?
ואחר כך מזכיר להם משה את חטאי אבותיהם שלא הכירו בטוב שה' רצה לעשות להם בהביאו אותם לארץ המובטחת להם. ומציין שהם מוסיפים עוד לעורר את חרון אפו של ה'.
אבל האנשים לא מוותרים. הם חוזרים על בקשתם ומבטיחים שיבואו להילחם עם אחיהם כדי לסייע להם בכיבוש הארץ המובטחת. הם מתנדבים ללכת בראש המחנה ומבטיחים לא לשוב לנחלתם עד שישבו כל בני ישראל איש איש בנחלתו. משה שומע את הצעתם – מתקן מדבריהם - ומסכים.
ושני שבטים וחצי אלו – גד, ראובן וחצי המנשה הינם סמל החומרנות בעיני חז"ל. "שהיו עשירים והיה להם מקנה גדול, וחיבבו את ממונם וישבו להם חוץ מארץ ישראל" (במדבר רבה כב)
מתוך האתר שלי "פרשת השבוע".

תאריך:  20/07/2017   |   עודכן:  20/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס החלה בתהליך של פיוס עם משפחות של פעילי פתח ברצועה שנרצחו במהלך השתלטותה על הרצועה ב-2007. הפיוס נעשה באמצעות מנגנון תשלום פיצויים בשיתוף עם מוחמד דחלאן כדי למנוע נקמת דם ולאפשר שלטון משותף ברצועה
אברהם הללי
הדור העומד להכנס לארץ, הוא דור שלא היה במצרים ולא זוכר את הימים ההם ולכן גם אין הוא מבקש לשוב למצרים, פניו קדימה. ועוד גבולות הארץ מתוארים בפרוטרוט בפרק לד מפסוק ג' עד פסוק ל' זאת כשצאצאי ראובן וצאצאי גד וחצי שבט מנשה לקחו נחלתם מעבר הירדן מזרחה. זאת לאחר דין ודברים שנתקים בין משה לבין שנים וחצי שבטים אלה, כשבקשו להתנחל מחוץ לגבולות הארץ
יובל לובנשטיין
היום הלקוחות מחפשים בראש ובראשונה מוצרים טריים וזו למעשה הסיבה העיקרית שלהם לפקוד את רשת המזון, שכן מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה ניתן לרכוש גם ברשתות הפארם, מוצרי חשמל וכלי בית - ברשתות עשה זאת בעצמך וברשתות החשמל וכדומה
איריס ברנד
היום רעשה הרשת החברתית והתקשורת זעקה: "גרושות ישלמו מזונות" הכצעקתה? האם באמת השתנה משהו לטובת הגברים או שמא עקרון העל במערכת המשפט הישראלית יקבע ברוב המקרים כי האם תהא הורה משמורן והאב יחויב במזונות כאשר השתכרות הצדדים זהה?
אברהם פכטר
הקריאה הנרגשת של מוטה גור: "הר-הבית בידנו", לא מומשה במציאות    האם משהו רקוב בממלכת דנמרק – אם כן, תפעלו מהר ועכשיו    כל מהדורת החדשות נפתחת בכותרת – חקירות נתניהו והצוללות, ומיד לאחר מכן נתניהו, לא קשור לפרשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il