X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ: בְּךָ בָּחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה (דברים ז, ו)
▪  ▪  ▪
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

הפירוש המדויק של המונח 'סְגֻלָּה' המופיע בתנ"ך איננו ידוע. הן חז"ל והן חוקרי המקרא בעת החדשה פירשו את המונח בכמה וכמה אופנים. להלן מובא פירוש אפשרי נוסף: סגולה היא 'הֶקְדֵּשׁ', הקדש מסוג מיוחד – 'הקדש' של עם שלם לאלוהיו. ההקדשים היו האוצרות שהוקדשו לה' על-ידי מאמיניו ונשמרו בבית המקדש לכבודו. הם היו מקודשים ונחשבו כנכסיו של האל. על-פי השוואה זו בני ישראל הם האוצר המונח במקדשו של האל, שייכים לו ומוקדשים לכבודו. ה' בחר בעם ישראל להיות לו לסגולה, כלומר עם ישראל הוא האוצר של האל, השמור לכבודו ועבורו: כִּי-יַעֲקֹב, בָּחַר לוֹ יָהּ; יִשְׂרָאֵל, לִסְגֻלָּתוֹ (תהלים קלה, ד).
מקור הביטוי 'סגולה' הוא במילה השומרית סיקילתו sikiltu (ק' מתחלפת באות ג' בעברית), שפירושה רכוש או נכס שהאדם משיג לעצמו או שאחרים נותנים לו. זהו מונח קדום לציון רכוש יקר, אוצר.
בתנ"ך מופיעה המילה 'סגולה' כמונח בלעדי, מתחום הקודש, המתארת את הקשר המיוחד שבין ה' לעמו. 'סגולה' מופיעה בתנ"ך 7 פעמים בהקשר של היחס בין עם ישראל לאלוהיו (שמות יט, ה; דברים ז, ו; דברים יד, ב; דברים כו, יח; מלאכי ג, יז; דברי הימים א כט, ג; תהלים קלה, ד). יוצאת דופן היא ההופעה היחידה של 'סגולה' במובן של אוצר השייך למלכים ומדינות, במגילת קוהלת (ב, ח).
בני ברית
במזרח הקדום ידוע על שמות של אנשים שנקראו בשם 'סגולת האל' בציון שמו של האל. לדוגמה, סגולת האל הדד Sikiltu Adad, שם פרטי של אדם שנחרט על גבי מכתב בספרייתו של אשורבניפל מלך אשור. בחותם של מלך חלב (צפון מערב סוריה דהיום), מאה 16 לפנה"ס, נכתב כי המלך הוא 'סגולה של האלה חבת'. חבת הייתה אלה חורית-חתית ופולחנה נהג גם בירושלם בתקופת אל-עמרנה. מלך ירושלם היה ממוצא חורי-חתי ושמו העיד על כך עבדיחבה – העבד של האלה חבת.
ההקדשים היו האוצרות שהוקדשו לאל ונשמרו בבית המקדש. על-פי מילון אבן שושן 'הקדש' הוא 'דבר שהוקדש לאוצר המקדש'; 'כינוי לאוצר המקדש'. ההקדש במקרה של מלכים היו אוצרות השלל שהושג במלחמותיהם או מתנות שהם קיבלו בתקופת מלכותם. דוד מקדיש לה' את השלל שהשיג במלחמותיו כמו גם את המתנות שקיבל ממלכים בני בריתו. לדוגמה, כלי הכסף והזהב שקיבל במתנה מתועי מלך חמת ושלטי הזהב שהשיג כשלל ממלחמתו בהדדעזר מלך ארם-צובה. דוד מעיד כי הקדיש את הזהב והכסף לה' וההקדש מופיע בדבריו כ'סגולה': בִּרְצוֹתִי בְּבֵית אֱלֹהַי, יֶשׁ-לִי סְגֻלָּה, זָהָב וָכָסֶף: נָתַתִּי לְבֵית-אֱלֹהַי לְמַעְלָה, מִכָּל-הֲכִינוֹתִי לְבֵית הַקֹּדֶשׁ (דברי הימים א כט, ג).
בימינו, המונח 'הקדש' משמש כמונח משפטי. בסעיף 17 (א) בדיני הנאמנות בחוק הישראלי 'הקדש' הוא: הקדשת נכסים לטובת נהנה או למטרה אחרת. ההקדש הוא פעולה חד-צדדית של יוצר ההקדש המעביר את הנכס או הרכוש לנאמן שמחזיק בו לטובת הנהנה. בתקופת התנ"ך, הנאמן של ההקדשים היה הכהן שתפקידו להחזיק ולשמור על האוצרות שהוקדשו למען ה' והונחו בבית המקדש לכבודו של האל: וּשְׁבֻאֵל בֶּן-גֵּרְשׁוֹם בֶּן-מֹשֶׁה, נָגִיד עַל-הָאֹצָרוֹת....עַל כָּל-אֹצְרוֹת הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ דָּוִיד הַמֶּלֶךְ וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְשָׂרֵי-הָאֲלָפִים וְהַמֵּאוֹת--וְשָׂרֵי הַצָּבָא (דברי הימים א כו, כד-כו).
לסיכום, עם ישראל הוא 'הקדש', אוצר יקר, שנבחר להיות קודש לה': כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ; וּבְךָ בָּחַר יְהוָה, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה (דברים יד, ב).

תאריך:  24/07/2017   |   עודכן:  24/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
בואו לא נפסול מראש אף אחת מהחלופות    בואו ננסה תחילה לבנות תשתית לקבלת החלטה מיטבית
ציפורה בראבי
מי"ז בתמוז מתחיל האבל על חורבן ירושלים, עד תשעה באב – יום חורבן בית המקדש    עם ישראל זוכר ולא שוכח וזהו סוד כוחו    אבל בתוך האבל והצער יש גם תקווה
אורי שרגיל
צפה עוד שאלה כמו גווייה שהרקיבה בנהר, את מי שאינם חפים מפשע – מותר, אולי רצוי, לרצוח?
יוני בן-מנחם
ממשל טראמפ מתערב במשבר גלאי המתכות בהר-הבית שהפך למשבר מדיני וביטחוני מסוכן. מחמוד עבאס מנסה להשיג מעמד רשמי לרש"פ בהר-הבית
רפי לאופרט
הכל מבינים, והערבים הודו בכך בפרהסיה, שהמשבר מלאכותי, אינו נובע מנושא הגלאים ואינו נוגע לאפשרויות התפילה באל-אקצה    המאבק הוא על הגמוניה בהר-הבית ובירושלים. חייבים לנצל את מהלכיו הפרובוקטיביים של אבו-מאזן לשינוי מאזן ההתנהלות הכוללת בין הצדדים - לכל צעד שלו חייבת להינתן תגובה ישראלית אפקטיבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il