X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קודם בונים את הבניין החדש ורק אז הורסים את הדירות הישנות - כך שהדייר מצוי לאורך כל תקופת הבנייה בדירתו הישנה ועובר ישר לדירה החדשה עם סיום הבנייה. הליך זה מאפשר לדייר להחזיק בדירה הישנה במשך "התקופה המסוכנת ביותר"
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

תוכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 הריסה ובניה, הינן משמעותיות ביותר בתחום ההתחדשות העירונית, ויש הצופים כי פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 הריסה ובנייה עתידים לקחת חלק משמעותי בפתרון משבר הדיור.
המסגרת המקובלת והידועה לקיום פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 הריסה ובנייה מחייבת את הדיירים בעזיבת דירותיהם לדירות חלופיות, על-מנת שהיזם יוכל להרוס את דירותיהם הקיימות ולבנות במקומן בניין חדש שבו יבנו דירות חדשות אשר חלקן ימסרו לדיירים חלף דירותיהם הישנות.
בתמורה לבניית דירות חדשות לדיירים על-ידי היזם, מקבל היזם מהדיירים את זכויות הבנייה של הדיירים המאפשרות לבנות דירות/נכסים נוספים בבנין החדש. כל הנכסים שנבנים במקרקעין ולא נמסרים לדיירים, בדרך כלל מיועדים למכירה על-ידי היזם, והרווח מדירות/נכסים אלו הם שיוצרים את כדאיות הקמת פרויקט התחדשות עירונית ליזם.
כך שכולם מרוויחים.
הדיירים - מקבלים דירות חדשות הבנויות על-פי התקנים המחמירים כיום, ששווין גבוה מהדירות הישנות שברשותם כיום.
היזם - יבנה על קרקע שבבעלות הדיירים מבלי שרכש אותה במלוא התמורה הכספית אלא בתמורה של מעין עסקת קומבינציה ומתן שירותי בניה לדיירים. עסקה פינוי בינוי זו, כדאית ככל שתהיה, מעלה חששות רבים (ובצדק) בקרב הדיירים.
דיירים רבים חוששים לאפשר הריסת דירותיהם הישנות למרות כל ההגנות הטובות והמקובלות בתחום ההתחדשות העירונית (ערבות בתנאי חוק מכר, ערבות שכירות, ערבות מיסים וכד').
החשש העיקרי של הדיירים הוא למצוא עצמם במצב בו דירתם הרוסה, ובניית הדירה החדשה נתקלת בקשיים המונעים השלמת הבנייה במועד ו/או בכלל. במקרים מסוימים יש אפשרות לבצע פרויקט התחדשות עירונית בדרך שתפיג את חששות הדיירים ואף תגביר את הרווח של היזם מהפרויקט. אפשרות זו קרויה "בינוי פינוי". מדובר בהיפוך צמד המילים המוכר "פינוי בינוי" ופשוטו כמשמעו.
קודם בונים את הבניין החדש ורק אז הורסים את הדירות הישנות - כך שהדייר מצוי לאורך כל תקופת הבנייה בדירתו הישנה ועובר ישר לדירה החדשה עם סיום הבנייה. הליך זה מאפשר לדייר להחזיק בדירה הישנה במשך "התקופה המסוכנת ביותר", התקופה בה עוזב הדייר את דירתו הישנה עד למועד בו הדייר מקבל את דירתו החדשה. הליך זה מציב את הדייר בעמדת כוח טובה יותר.
היזם, גם מרוויח מביצוע פרויקט בינוי פינוי במקום פינוי בינוי. שכן, במקום לשלם דמי שכירות לדייר לכל אורך תקופת הבנייה, ובמקום שהיזם יצטרך להעמיד לדייר ערבויות גבוהות ויקרות להבטחת דמי השכירות, הרי שהיזם פשוט משאיר את הדייר בדירתו הישנה במשך תקופת הבנייה, וחוסך את דמי השכירות ועלות הערבויות להבטחת דמי השכירות.
לדוגמה, בפרויקט פינוי בינוי בו קיימות 50 דירות ישנות המיועדות להריסה אשר דמי השכירות הממוצעים עומדים על סך של כ-5,000 ש"ח לחודש עבור דירה ישנה. משמעות הדבר היא שהיזם צריך לשלם לדיירים כל חודש 250,000 ש"ח, כלומר 3,000,000 ש"ח בשנה.
לעומת זאת, בפרויקט בינוי פינוי דומה בו הדיירים נשארים בדירותיהם הישנות עד לסיום בניית הדירות החדשות, הרי שהיזם חוסך את ההוצאה הזו. כמובן שהיזם חוסך גם את העלויות הבלתי מבוטלות של הערבויות להבטחת דמי השכירות.
אם כך מדוע לא כולם פועלים בהליך של בינוי פינוי? מדוע אנו ממשיכים לראות פרויקטים של פינוי בינוי?
התשובות העיקריות לכך הם שפעמים רבות הדיירים והיזמים לא חושבים על הקמת פרויקט התחדשות עירונית בדרך של בינוי פינוי, ובמקרים אחרים בהם הדיירים והיזמים מעוניינים לנקוט בדרך זו, פני השטח, גודל המתחם והחלקה בה מתבצע הפרויקט אינם מאפשרים ביצוע פרויקט בינוי פינוי אלא רק פינוי בינוי. כך שיש יתרון אדיר למתחמי פינוי בינוי בעלי שטח בלתי מבונה גדול, המאפשר בניית בניין חדש במקביל לבניין הישן המצוי במתחם מבלי להרוס אותו.
לסיכום: מומלץ לדיירים וליזמים לשאוף לביצוע פרויקט התחדשות עירונית בדרך של בינוי פינוי.

הכותב הוא עו"ד ממשרד עו"ד יוסף בן שטרית.
תאריך:  14/08/2017   |   עודכן:  15/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פינוי בינוי ותמ"א 38 - ללא עזיבת הדירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - אילו מציאות, זכה, ססמאות, לא התכוננו ומעט מדי
רפי לאופרט
השמאל באיוולתו מצליח להפיק מהימין סולידריות, התלכדות מאחורי ראש הממשלה והתבגרות פוליטית, שתשרת אותו בהווה וגם בבחירות הקרובות, כאשר תערכנה כחוק
איתן קלינסקי
שוב לשים לב לתקופה, בה חי אהרון מאיר מזי"א, שנולד ברוסיה הלבנה    הוא נולד באמצע המאה ה-19 וגדל בתקופה שרחפה סכנת הכחדה קיומית על העם היהוד
אילן זיקרי
על משרד התחבורה לאסור כניסת Gett לתחום הפעלת מוניות השירות, בוודאי בתקופה זו בה משרד התחבורה מעוניין להבריא את מוניות השירות ולהפוך אותנו לענף יעיל, אפקטיבי ומשלים לתחבורה הציבורית בזכות כניסתן העתידית של מוניות השירות הפעילות להסדר הרב קו
עמי דור-און
גם אם יצליח נתניהו בבחירות הבאות להרכיב קואליציה שתשלוט באצבעות של רוב חברי הכנסת, יוכל הליכוד לטעון רק שרוב קואליציוני תומך בו ולא רוב העם; זה מה שאומר החשבון הפשוט שאינו מושפע מהתהדרות-כזב שאותה מפריחים הפוליטיקאים השואפים לתעתע בעם, בתקווה שיצליחו לגזור לעצמם קופון פוליטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il