X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיא טורקיה יפגש בשבוע הבא עם יו"ר הרשות הפלשתינית בניסיון לתווך בינו לבין הנהגת חמאס להשגת פיוס לאומי טורקיה מנסה לחזק את מעמדה האזורי ואילו מחמוד עבאס מנסה באמצעות הפיוס לטרפד את ההבנות בין חמאס לדחלאן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

משלחת של שלושה חברי הוועדה המרכזית של פתח הגיעה לאנקרה שבטורקיה כדי להכין את ביקורו של יו"ר הרש"פ ופגישתו עם נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן ביום שני הבא. נשיא טורקיה הזמין את יו"ר הרש"פ לארצו לאחר שמחמוד עבאס שיגר אליו שליח מיוחד. השליח, מזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב, הביא לנשיא ארדואן מסר ממחמוד עבאס כי הוא מבקש ממנו להפעיל את השפעתו על תנועת חמאס כדי לנסות ולפייס בינה לבין הרש"פ.
גורמים בכירים בפתח טוענים כי מחמוד עבאס נקט במהלך הזה לפני שהוא מפעיל את תוכניתו להטלת סנקציות כבדות יותר על רצועת עזה.
בין היתר מתכנן יו"ר הרש"פ להוציא בכפיה לפנסיה מוקדמת 30 אלף פקידים ברצועה, דבר שיגרום לנזק כלכלי כבד ופגיעה בעשרות אלפי משפחות פלשתיניות.
על הפרק גם כינוס המל"פ בחודש הבא, מחמוד עבאס מתכנן לקיים אותו ברמאללה ללא השתתפות תנועת חמאס וארגון הג'יהאד האיסלאמי, אולם אם יושג פיוס עם חמאס הוא מוכן להזמין אותה ואת הגי'האד האיסלאמי לדיונים ברמאללה ולהפוך את המל"פ למפגן אחדות לאומית פלשתינית לפני יציאתו לניו-יורק לנאום בעצרת הכללית של האו"ם.
מצרים היא המתווכת המסורתית והרשמית בין פתח לחמאס ובחסותה נחתמו בעבר הסכמי הפיוס בין שתי התנועות, כיום יש לה יחסים טובים עם תנועת חמאס, אולם, מחמוד עבאס החליט לעקוף את מצרים ולפנות ישירות לאויבתה טורקיה, שעמה אין לה יחסים דיפלומטיים ושמארחת בשטחה את מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" שמצאו בה מקלט מדיני לאחר שנמלטו מידו הארוכה של משטר הנשיא א-סיסי.
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס מנסה במהלך הזה של פיוס עם תנועת חמאס באמצעות טורקיה לנסות ולשמוט את השטיח מתחת להבנות של תנועת חמאס ומוחמד דחלאן שהושגו באחרונה בקהיר בחסותה של מצרים.
ההבנות האלה הפכו שוב את מוחמד דחלאן לשחקן מרכזי בזירה הפלשתינית ודחקו עוד יותר את הרש"פ מכל השפעה ברצועת עזה, מעבר לכך יש פה גם עניין אישי, מוחמד דחלאן הינו יריבו הפוליטי המר של מוחמד דחלאן הפועל לרשת אותו בתפקיד יו"ר הרש"פ.
על-פי גורמים ברש"פ, מזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב, יצא בשליחותו של מחמוד עבאס גם לקטר שם דן עם ההנהגה הקטרית בדרכים לסכל את מעורבותה של מאע"מ ברצועת עזה. התוכנית של מצרים ושל מוחמד דחלאן,שהינו גם יועצו של שליט אבו דאבי, היא לדחוק את רגליה של קטר מרצועת עזה ולהכניס במקומה את מאע"מ כמממנת של פרויקטים הומינטאריים ברצועה.
בשבוע שעבר נפגשה משלחת ממאע"מ בקהיר עם משלחת של הפלגים הפלשתינים ברצועה וסיכמה עמם על סיוע חודשי קבוע בסך 15 מיליון דולר למימון פרויקטים חיונים ברצועה. מאע"מ גם הסכימה לממן הקמת קו חשמל של 50 קילווואט מאלעריש המצרית לרצועת עזה בסכום של חמישה מיליון דולר.
זוהי דריסת הרגל הראשונה של מאע"מ ברצועת עזה הצפויה להתרחב ברגע שימומשו ההבנות בין חמאס למוחמד דחלאן. גם לנשיא טורקיה יש אינטרס לנסות ולתווך בנושא הפלשתיני ולהביא לפיוס בין פתח לחמאס.
ארדואן רוצה לחזק את מעמדו האזורי לאחר שנכשל במשימת התיווך שנטל על עצמו בין בת בריתו קטר לבין "הרביעיה הערבית"( מצרים, סעודיה,מאע"מ ובחריין),המשבר עם קטר נמשך כבר כשלושה חודשים ונמצא במבוי סתום. אם יצליח התיווך של טורקיה תהייה זו מכה למצרים, הנשיא ארדואן ביקר השבוע בירדן ונפגש עם המלך עבדאללה, הוא מעמיק את מעורבותו בנושא הפלשתיני בניסיון לקצור פירות מדיניים.
גורמים בכירים בפתח אומרים כי היוזמה של הנשיא ארדואן היא מסע יחסי ציבור וכי הוא לא יצליח לגשר בין פתח לחמאס. מצרים הינה נותנת החסות הראשית לכל מה שקורה ברצועת עזה הנחשבת ל"חצר האחורית" שלה, לא ניתן לדלג עליה בכל מה שקשור לביטחון הלאומי המצרי וכבודה כמדינה ערבית מובילה.
להערכת הגורמים בפתח, תנועת חמאס לא תעז לקלקל את יחסיה עם מצרים שהשתפרו באחרונה ולתת לטורקיה, אויבתה של מצרים, את ההישג של השגת הפיוס הלאומי עם הרש"פ. חמאס תלויה במצרים בסוגיית פתיחת מעבר רפיח והקלת המצור מעל הרצועה, היא יודעת היטב כי עליה לשמור על נאמנות למצרים כדי להשיג את המטרות האלה.

תאריך:  23/08/2017   |   עודכן:  23/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היוזמה של ארדואן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ארדואן
שמ   |  24/08/17 21:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - זרעו קדים, יישאו פחות, הגנה ומימון החינוך
יוני בן-מנחם
הגנרל סולימאני הזהיר מפני "פירוד עדתי" בתוך אירן, לטענתו, כוחותיו בסוריה ועירק הצליחו "לחבר" בין האסכולה השיעית לאסכולה הסונית
אריאל י' לוין
בעיית המהגרים מלוב לאירופה הולכת ונעשה סבוכה, ודר-שפיגל מתאר את ההצעות השונות לטיפול בה. בינתיים, הפליטים ממשיכים לחצות את הים התיכון בסירות רעועות וחלקם נספים בדרך
יוני בן-מנחם
פיגוע ההתאבדות בגבול רצועת עזה עם מצרים מהווה שלב חדש בעימות בין תנועת חמאס לארגונים הסלפים ברצועה. לפיגוע יש השלכות על יחסי מצרים עם חמאס והרש"פ ועל המצב הביטחוני בשטח ישראל
אריאל י' לוין
סרט של BBC מתאר כיצד נחטפו בין ספטמבר 2015 לפברואר 2016 שלושה נסיכים סעודים שהפכו למתנגדי משטר. השלושה לא נראו ולא נשמעו מאז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il