X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצונאמי הערבי הקטלני שפרץ בשלהי 2010, ומוגדר במערב כ"אביב ערבי", מוסיף שמן למדורת חוסר-הוודאות של משטרי הרודנות הערביים, הבלתי-יציבים והזמניים
▪  ▪  ▪
עירק המתפוררת [צילום: פליפה דאנה, AP]

לאן מועדות פני המזרח התיכון לאחר התפוררות עירק, סוריה, לוב, תימן וסודן; קריסת משטרים ערביים; כ-400,000 הרוגים וכ-6 מיליון פליטים במלחמות בין-ערביות; התפשטות שיא של הטרור הסוני; עוצמה גיאו-אסטרטגית חסרת-תקדים של האייתולות; התקרבות מאכלת הטרור הסוני והשיעי לצוואר סעודיה וכל משטר ערבי פרו-אמריקני; ודיכוי מחריף של זכויות האדם במדינות ערב?
הצונאמי הערבי הקטלני שפרץ בשלהי 2010, ומוגדר במערב כ"אביב ערבי", מוסיף שמן למדורת חוסר-הוודאות של משטרי הרודנות הערביים, הבלתי-יציבים והזמניים, המאופיינים על-ידי מדיניות, יחסים והסכמים בלתי-יציבים וזמניים, המייצגים מיעוט אתני וחונטה צבאית, ושולטים על חברות מפוצלות, שבטיות וחמולתיות שאינן מדינות-לאום. הצונאמי הערבי מהווה איום ברור ומיידי על כל משטר ערבי.
ארה"ב אומנם מכה קשות בדאעש, אך הימנעות מקיצוץ מקביל של כנפי האייתולות הופכת את הפגיעה בדאעש לזרז של התבססות האייתולות בסוריה, קידום השפעתם בלבנון, והשתרשות שליטתם מהמפרץ הפרסי עד הים התיכון.
ב-2003 שחררה ארה"ב את עירק מרודנות אכזרית של סדאם חוסיין, אך הרחיקה את המיעוט הסוני מעמדות השלטון שהופקדו בידי הרוב השיעי, וכך דחפה את הסונים לזרועות הטרור הסוני, סללה את הדרך להשתלטות האייתולות על עירק, ומעמידה כל משטר ערבי פרו-אמריקני בפני סכנה קיומית.
רוח גבית
ב-2011 הפילה חזית-מערבית בראשות ארה"ב את משטר קדאפי, למרות שהרודן הלובי נלחם בטרור האיסלאמי והעביר ב-2003 את תשתיתו הגרעינית לארה"ב. כך תרמה ארה"ב להתפוררות לוב, והפכה את שטחה העצום - פי 3 ו-5 מצרפת וגרמניה - לבמה מרכזית של הטרור האיסלאמי באירופה ואפריקה.
ב-2015 הביא הסכם הגרעין של ארה"ב עם האייתולות לרוח-גבית עזה לקידום המאמץ המגלומני של האייתולות להשתלטות על המפרץ הפרסי, המזרח התיכון והעולם המוסלמי, ותרם לזעזועים וולקנים במזרח התיכון.
ואכן, הלבה רותחת מתחת לקרקע של המשטר ההאשמי בירדן המתמודד עם רוב פלשתיני של 60%; פרישה רחבה של "האחים המוסלמים" בעלי הרקע החתרני והטרוריסטי; חדירת ארגוני טרור סוני; פיצול שורשי בין ההאשמים שהיגרו מחצי האי ערב לבין הבדווים המקומיים; 1.5 מיליון הפליטים הסורים בצפון ירדן; והאיום הגובר של האייתולות המתייצבים על גבול ירדן עם עירק וסוריה.
התפרצות וולקניית בירדן עלולה לגרום להפלת משטרים פרו-אמריקנים בסעודיה, בבחריין, בכווית, באיחוד האמירויות ובעומאן, המאויימות על-ידי האייתולות וטרור סוני, וגם את המשטר הצבאי של הגנרל סיסי במצרים, הנלחם בטרור "האחים המוסלמים". המזרח התיכון לאן? לדברי הפרשן האירני-הגולה הוותיק, אמיר טאהרי: "'המודרניזציה מתפשטת... ראיתי מזרח תיכון 'מודרני' בדמות אדמה חרוכה... מקהלה של תותחים, טנקים, נגמ"שים, גדרות תיל, שדות מוקשים, אימהות אבלות, תינוקות ערומים, נפגעי לוחמה כימית, והפצצות אוויריות קטלניות יותר בעירק וסוריה מאשר במלחמת העולם השנייה..."
הכרת המזרח התיכון המודרני היא תנאי בל-יעבור למדיניות מציאותית ולא פשטנית, להבנת חיוניות כוח-הרתעה ולהימנע מפייסנות, להפנמת משקלו המשני של העניין הפלשתיני במכלול המזרח תיכוני, ולהערכת תרומתה הייחודית של ישראל לאינטרס האמריקני.

תאריך:  27/08/2017   |   עודכן:  27/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוסף אליעז
ארה"ב, ישראל ומצרים - מדיניות, כלכלה ונשק    האם יש לישראל מהלכים בארה"ב? האם יש מקום להפעלת השפעה ישראלית על ארה"ב לתת למצרים לחם ולא מטוסים? האם עלינו לעמוד עתה בחיבוק ידיים?
אריאל י' לוין
הניצחון על דאעש עלול לבוא במחיר שליטה אירנית על המזרח התיכון - דבר שייצור איום ישיר על בעלות בריתה של ארה"ב. אם וושינגטון לא תפעל, צופה כתב העת היוקרתי, ישראל תעשה זאת
יוני בן-מנחם
ההנהגה המצרית מאוכזבת מההחלטה להקפיא את הסיוע הכלכלי למצרים דבר שיפגע במאמציה להילחם בטרור של האיסלאם הקיצוני. קהיר מאשימה את קטר כי היא פעלה מאחורי הקלעים וניצלה את קשריה בארה"ב כדי לפגוע בה
אריאל י' לוין
ההתבססות האירנית בעירק ובסוריה מדאיגה את ישראל, אבל לא רק אותה    ארה"ב תתקשה לנצח באפגניסטן גם אם תתגבר את כוחותיה שם    גם הימין הקיצוני הקנדי מרים ראש
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה יפגש בשבוע הבא עם יו"ר הרשות הפלשתינית בניסיון לתווך בינו לבין הנהגת חמאס להשגת פיוס לאומי    טורקיה מנסה לחזק את מעמדה האזורי ואילו מחמוד עבאס מנסה באמצעות הפיוס לטרפד את ההבנות בין חמאס לדחלאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il