X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
וזו ההוראה מפרשת השבוע, לטפל בסימני סכנה מיד בהתחלה, בטרם יהפכו לסכנה ממשית
▪  ▪  ▪
[צילום: מבט לתקשורת הפלשתינית]

למרות ששוחרי השלום מעדיפים להמשיך לחיות באשליה של שלום עולמי שעומד מאחורי הפתח ורק ממתין שנזמין אותו פנימה, עובדה היא שקולם של תופי המלחמה נשמע בכל העולם. וזה לא משנה אם מדובר באיומים של קוריאה הצפונית ואירן או של סתם טרור שמכה בכל מקום שמתאפשר לו. בכל מקרה מדובר ברעשי מלחמה ולא כל כך משנה מה חושבים על כך אלה שנמצאים בחזית. חסידי אשליית "השלום העולמי כבר כאן" אם רק לא נרחיק אותו מאזורנו, נוקטים בגישה פייסנית כלפי מחרחרי המלחמה מתוך אמונת שוא שפייסנות בתוספת הטבות חומריות תשכנע גם אותם כי השלום עדיף. גישה זו נובעת כנראה מתוך הנחת יסוד שמחרחרי המלחמה עושים זאת מתחושת קיפוח.
כמובן, האמת הפוכה לגמרי. הנחת היסוד של מחרחרי המלחמה היא שכל שאיפה לשלום מעידה על חולשה. כל ויתור נתפס אצלם כצעד נוסף שמקרב אותם ליעד הנכסף של הכנעת שוחרי השלום או אף השמדתם ר"ל. במלים אחרות, לא תחושת קיפוח מניעה את חסידי המלחמה, כולל הטרוריסטים, אלא התקווה לנצח. בעצם, זו כבר לא תקווה אצלם, זו כבר וודאות ברמה די גבוהה. כי כאמור, הם מזהים את הפייסנות כחולשה והם רואים שכל צעד פוגעני שלהם מגביר את הפייסנות של שוחרי השלום, אז המסקנה ברורה - לא יקח עוד הרבה זמן עד שהם ינצחו. כך לפי דעתם. ואצלנו, הכמיהה לשלום קנתה לה אחיזה איתנה ברבדים שונים של המערכת והחמור מכל - היא חזקה מאוד בתוך פיקוד הצבא.
מכאן נובעת ההבלגה, ההכלה ויתר המלים היפות שבהן משתמשים כדי לתרץ את הנרפות של התגובה הצבאית כלפי המנסים לפגוע בנו. וכמו במחזורי אלימות קודמים - בסוף לא תהיה ברירה וייאלצו לעשות סדר, מה שהיו חייבים לעשות מיד בתחילת הגל הנוכחי, השאלה היא כמה דם עוד ישפך עד שזה יקרה. התהליך הרי חוזר על עצמו; לא מגיבים על התגרויות קטנות כי "מה כבר קרה"? העדר התגובה מעודד את המתגרים והמצב הולך ומחמיר עד שאין ברירה ונאלצים להילחם. בכל הכוח. על כל פנים זה התהליך שהיה בעבר כמה פעמים, עוד מלפני קום המדינה. האם זה מה שהולך לקרות גם הפעם? אינני יודע ואני גם לא רוצה לנחש, כי הרושם הוא שמשהו יסודי השתנה בשנים האחרונות.
מלחמות היהודים
כמובן, יש אצלנו גם מלחמות פנימיות מכוערות ביותר, מלחמות של יהודים נגד יהודים, והרושם הוא ששוחרי השלום, אלה המתאמצים מאוד לפייס את הטרוריסטים, דוקא הם ששים אלי קרב מול היהודים. בגיזרה הזאת עוד לא זכיתי לשמוע מהם נימה פייסנית. אדרבה, בכל הזדמנות הם שופכים אש וגופרית על שנואי נפשם ואפילו יוזמים מהלכים (לפעמים מכוערים להפליא) בניסיון לפגוע באחיהם יריביהם. צריך להודות שבמלחמה המכוערת הזאת אני ניצב כמשקיף מהצד, בלתי מעורב, אבל קשה שלא לראות את החד-צדדיות של המערכה. צד אחד כל הזמן תוקף ואף מחפש דרכים חדשות לפגוע בשנואי נפשו בעוד הצד השני - לכל היותר מתגונן בעדינות. בלי לפגוע.
וכל זה עלה לתודעתי בשבוע שבו אנחנו קוראים פרשה הפותחת בפסוק הבא (דברים כא): [י] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. כִּי-תֵצֵא זה כמו אם תצא, כלומר לא מוכרח. האמנם? אומר רש"י שאכן כך: במלחמת הרשות הכתוב מדבר. מלחמת הרשות זו מלחמה שלכאורה אפשר לוותר עליה, שלא חייבים לצאת אליה. אולי מה שמכנים אצלנו "מלחמת ברירה". מדובר במצב שמסתמנת סכנה אבל היא לא מיידית, עדיין רחוקה. אז לכאורה לא חייבים להכנס להרפתקה בגלל משהו שאולי לא יקרה אף פעם, סכנה שאולי לא תתממש. זה מצב שבו הנטייה הטבעית היא להפנות את המבט לכיוון אחר, להתמודד עם סכנות שנראות מיידיות יותר.
הגישה הזאת של התעלמות מבעיה קטנה בתקווה שתיעלם מעצמה מאפיינת מאוד את ההתנהלות שלנו כבר שנים רבות. כמו למשל ההתעלמות מההסתה ב"חומר הלימוד" של ילדי הערבים, התעלמות שאיפשרה את תפיחת תשתית הטרור לממדים מפלצתיים, כאשר כל נער ונערה הוא/היא מחבל/ת בכוח, גם אם עדיין לא בפועל. כך גם ההתעלמות רבת השנים מ"ארגוני השלום" שצצו אצלנו, לכאורה מכוונות טובות, וכבר הגיעו בפעילותם להיקפים המסכנים את עצם קיום המדינה. וזו ההוראה מפרשת השבוע, לטפל בסימני סכנה מיד בהתחלה, בטרם יהפכו לסכנה ממשית. כעת כבר מאוחר כי הסכנה ברורה ומיידית, הגיע הזמן שלפחות עכשיו נתעשת ונעשה מה שעלינו לעשות.

תאריך:  01/09/2017   |   עודכן:  01/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קוריאה הצפונית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבחור במלחמה הנכונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עצוב כמה שזה נכון. ל"ת
א.א.א.  |  1/09/17 09:57
2
כמה נכון
עמעד  |  1/09/17 11:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
באחד מנאומיו בשלהיי כהונתו כמנהיג מפלגת הלייבור וכראש ממשלת בריטניה, ניסח את דעתו על סגנון השיח הציבורי השולט בציבור ובתקשורת - "הכל רק בשחור לבן, הצבעים האפורים של החיים נעלמו, יש רק ניצחון או אסון..."
דרור אידר
לא רק הילדים, גם אנחנו מתחילים מחדש בכל שנה ללמוד אתם. כל שלב חדש, החיים שמים אותנו שוב בכיתה א' בסוד ההתחדשות האישית
יוסף קנדלקר
כיתה א' בתי היקרה. פתאום ברגע אחד גדלת לי ואני כבר צריך לדבר איתך על מערכת ועל שיעורים    לבחור לך תיק שיהיה לך נוח ושלא יהיה כבד    מה אתם לומדים שם בבית הספר שהתיק כזה כבד?
ציפורה בראבי
מאז תקופת ההשכלה לא חוותה היהדות החרדית נטישה המונית כזאת אל מחוץ למחנה    האינטרנט, הפייסבוק, עושים שמות בקהילה הדתית    בבתים דתיים רבים יש לפחות אחד שנטש והלך לדרך אחרת    ובבית כועסים, דואגים, מתביישים ולפעמים גם מתנכרים    כי הבושה, אוי הבושה... והלב...
אברהם הללי
משה עובר אל כללי התנהגות האדם בישראל לאחר שישב בארץ סופית והתנחל בה מתחיל משה מדברים קטנים אך חשובים בנזיקין כגון לעשות מעקה לגג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il