X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בני בגין בגלי צה"ל: לא הכרתי ערך של נאמנות למנהיג, זה חידוש, שטות ומגוחך בני בגין שכח או לא רצה לזכור, או מתכחש או מתוסכל, מכך שלא יכול היה להגיע לדרגתו, הישגיו ואישיותו של אביו מנחם בגין ז"ל היה דמות לא רק אידאולוגיית או תנועתית, היה בו ניצוץ של מנהיגות, כריזמה כובשת שלא מאמצים אותה, לא לומדים אותה אלא נולדים איתה והיא שסחפה אחריו אנשים שגם האמינו בו וגם היו נאמנים לו אישית ולא רק אידאולוגית
▪  ▪  ▪
בגין.התבטאות לא נכונה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
ניצוץ מנהיגותי
ההיסטוריה מלאה בדמויות מפתח שהיה להם את הניצוץ המנהיגותי - צ'רצ'יל, הרצל, בן-גוריון, מנחם בגין. שהיה בהם קסם שהולך והשפיע על המונים. גם בצבא ידוע על מנהיגות, נאמנות והקרבה במיוחד ביחידות העילית, שזה אחד ממרכיבים החשובים להצלחה ונצחון בקרב חיילנו ובצבאות האחרים.

נכונות ללכת אחריו
הגדרת מנהיגות על-פי מילונים ומחקרים: מנהיג/מנהיגות - אדם העומד בראש ציבור/מפלגה ושולט באנשים (כושר מנהיגות). מנהיגות לא פורמלית: (פורמלית, זה מעמד, דרגה, תפקיד), נובעת מהאמון שאנשים נותנים באדם והנכונות שלהם ללכת אחריו (הגדרה ממחקר אקדמי).
אנשים נוהרים ותומכים במנהיג שבאותו זמן נראה להם מהמתאים ביותר, הטוב ביותר להשגת המטרות הלאומיות וחלקים רבים אף נאמנים לו אישית.

"מנהיג הוא אדם המקבל עליו אחריות. הוא אומר: "הוכיתי" - לא "אנשי הוכו" (אנטואן דה סנט אכזופרי).
"צרפת נזקקת לי יותר מאשר אני נזקק לצרפת" (נפוליון בונפרטה).
מנהיג ומנהיגות
לפני מספר ימים התראיין בני בגין בגלי צה"ל והשמיע את התובנה הבאה שרבים קפצו, הפיצו ופרשנו. וכך אמר בני בגין: לא הכרתי ערך של נאמנות למנהיג. זה חידוש, שטות ומגוחך. ובכן על פניו מדובר באמירה חזקה, חדשנית, מהפכנית לכאורה, הנשמעת ישירות מנסיך הליכוד. למעשה ובפועל מדובר בהתבטאות לא נכונה, ריקה מתוכן, לא נכונה על-פי כל הגדרה אקדמית, צבאית או פוליטית. בני בגין כנראה שכח או לא רוצה לזכור או מתכחש מתוך אכזבה או תסכול אישי את דמותו והישגיו של אביו מנחם בגין ז"ל שדמותו ומעשיו הם דוגמה קלאסית למנהיגות שהייתה בנויה על אידאולוגיה של נאמנות למפלגה אך גם, ולפעמים רק, על נאמנות למנהיג.
המהפך של 77 שהעלה את הליכוד לשלטון לא בא רק בשל אידאולוגיה או נמאסות משלטון מפא"י אלא במשקל רב בשל מנהיגותו והנאמנות של הציבור לאישיותו ודרכו של מנחם בגין. מנהיגות זה לא רק אידאולוגיה או נבחרות לעמוד בראש, מנהיגות זאת אישיות, כריזמה, יכולות, כושר ביטוי, אך בעיקר בעיקר ניצוץ של מנהיגות שלא לומדים, ולא מאמצים אלא נולדים אתו ורק מעטים זוכים בנכס חיוני זה. הדוגמאות לתופעה שקוראים לה מנהיגות סוחפת הן ישנות וההיסטוריה מלאה בדמויות מפתח מסוג זה בפוליטיקה, בצבא ובחברה. דוגמאות לכך הן צ'רצ'יל, קנדי, ז'בוטינסקי, בן- גוריון ובגין,שהיה בהם ניצוץ של קסם, שמשך את ההמונים לרבות נאמנות לאותו מנהיג.
בני בגין הוא אדם משכיל, נקי כפיים ובר לבב אבל חסר את הניצוץ והכריזמה של אביו ואולי הוא סובל מתסביך אב של חוסר יכולת להגיע לדרגתו והישגיו ועל כן נסלח לו על ההגדרה הלא נכונה. הוא איננו אסמכתא רשמית להגדרת מנהיגות. מבט אחר על מנהיגות, נאמנות והקרבה ניתן לקחת מהצבא לדורותיו ומההיסטוריה הצבאית הענפה. נאמנות למנהיג והקרבה מצויים בין הלוחמים ביחידות ובמיוחד ביחידות העילית שם המנהיגות, ההקרבה והנאמנות הם עקרונות מקודשים ביותר שמביאים לתוצאות הטובות ביותר. בתחום זה הדוגמאות רבות: הן מצבאות זרים והן מצה"ל כמו הר-ציון, ברק, רפול, שרון ועוד רבים וטובים. ולסיכום: אם הדברים שהשמיע בני בגין היו נאמרים על-ידי אדם מן הישוב המשקל שלהם והאוטנטיות שלהם היו יותר אמינים מאשר מבנו של מנחם בגין. אז כל אלה שרצו לפרשן את דבריו, לצטט ולהפיץ ממליץ לחשוב שנית שלא יתבזו בפומבי.
הערות לסיכום:
1. כאשר שרון עזב את הליכוד והקים את קדימה, הרבה מחברי הליכוד הלכו אחריו מתוך נאמנות אישית ואמונה במנהיגותו ולא בדיוק באידיאולוגיה החדשה.
2. כאשר שרון התמוטט, חלק גדול חזר חזרה לליכוד מאחר שהמנהיג שהאמינו בו עזב.
3. בהיסטוריה הכללית ובמיוחד בצבאית יש שפע של דוגמאות של נהירה ונטייה אחרי מנהיגים כריזמטיים, דוגמת אלכסנדר מוקדון שכבש חצי עולם (שהיה ידוע אז), לא בשל אידיאולוגיה אלא בכוח מנהיגותו ואישיותו.
4. מנהיגים כמו יוליוס קיסר, נפוליון ודה-גול לא הנהיגו עם אידיאולוגיה אלא בכוח האישיות והכריזמה.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  04/09/2017   |   עודכן:  04/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנהיג ומנהיגות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מה עם יחיאל קדשאי יהי נאמן
ישראלי שזוכר  |  4/09/17 09:51
2
האמירה של בני בגין מוכיחה שוב
בני בנקר  |  4/09/17 10:09
 
- נו באמת
סטאלין  |  6/09/17 00:21
3
אלוהים אדירים
אישששש  |  4/09/17 12:02
4
בני בגין טועה ובגדול
א-ת  |  4/09/17 13:01
5
בני בגין אתה צבוע וכפוי טובה
בבר  |  4/09/17 13:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרצה הכטר
התקשורת והרשתות החברתיות הפכו את מה שהיה אנונימי עד כה, למוסד שאפשר ללמוד ממנו איך ללמד, ובכל זאת לא לתת שיעורי בית, מבחנים, ציונים ועונשים. הדיווחים בתקשורת המריצו אותי לספר את הידוע לי אישית על בי"ס 'יהודה מכבי' בת"א, מתוך סיפוריו של י'
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - פונדק איננו, איזון אינטרסים, מתנגדי המדינה ולבטי תכנון
ראובן לייב
לפחות עכשיו, בפרוס החגים, צריכה המדינה לעשות את הכל כדי שרבבות מוכי הגורל במדינה יוכלו, סוף-סוף, לחיות בכבוד
צ'לו רוזנברג
נתניהו לא ממתין בעצמו להכרעה של הגורמים הרלוונטיים בעניינו והחליט להשתמש בנשק יום הדין: הסתה פרועה, הטלת אשם ללא כל תשתית, התלהמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד קובי ממוקה
האם סמכויותיהן של ועדות הערר לפיצויים והיטל השבחה כוללות נושאים חיצוניים לחוק התכנון והבנייה? הפסיקות סותרות, השיקולים מנוגדים ויש צורך בהכרעה ברורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il