X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשנאמץ לעצמנו את המסר החינוכי שבמצווה הזאת, כמו באורח פלא ייעלמו מחיינו כל מיני תופעות מכוערות שיסודן באנוכיות
▪  ▪  ▪
ביכורים

פרשת השבוע פותחת במצוות ביכורים, המצווה לסמן את הפרי הראשון, הכי יפה, ובהבשילו - לקטפו ולהביאו לבית המקדש (דברים כו): [ב] וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ--וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא; וְהָלַכְתָּ, אֶל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם. בבית המקדש הוא נותן את הסל עם הפירות המובחרים לכהן התורן שמניחו לפני המזבח ומתפנה להאזין לדברי מביא הביכורים. והמביא פותח בסקירה היסטורית קצרה ואומר: ...אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי, וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה, וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט; וַיְהִי-שָׁם, לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב. האֲרַמִּי מתייחס ללבן הארמי שניסה לנשל את יעקב מרכושו וגם מנשיו וילדיו. מדוע מתחילים את הסקירה ממנו ועוד בלי להזכירו בשמו?
הכלי יקר מזכיר את דברי המדרש המספר כי כאשר ראה אברהם את אנשי ארם "אוכלין ושותין ופוחזים" אמר "הלואי לא יהא חלקי בארץ הזאת" בארץ שבה מתעניינים ב-מה טוב לי במקום להתעניין ב-מה עוד עלי לעשות כדי לשפר משהו בעולם. אברהם ידע שאנחנו אמורים לפעול בעולם, לשפר אותו, להרבות את הטוב וכך הוא חי כל ימיו. אבל יצחק לקח אישה מארם ויעקב ירד לארם ומשם לקח את נשותיו, וכנראה משם באה לו הנטייה "לישב בשלווה" ומזה התגלגל העניין של וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה (רש"י בתחילת פרשת וישב). ובמצרים עברנו תהליך קשה של זיקוק: [ו] וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים, וַיְעַנּוּנוּ; וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ, עֲבֹדָה קָשָׁה. [ז] וַנִּצְעַק, אֶל-ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֵינוּ; וַיִּשְׁמַע ה' אֶת-קֹלֵנוּ, וַיַּרְא אֶת-עָנְיֵנוּ וְאֶת-עֲמָלֵנוּ וְאֶת-לַחֲצֵנוּ.
ואמנם הקב"ה שמע את זעקתנו: [ח] וַיּוֹצִאֵנוּ ה', מִמִּצְרַיִם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה, וּבְמֹרָא גָּדֹל--וּבְאֹתוֹת, וּבְמֹפְתִים. [ט] וַיְבִאֵנוּ, אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה; וַיִּתֶּן-לָנוּ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. כעת אני חש אסיר תודה לקב"ה ומבטא זאת במצוות הביכורים: [י] וְעַתָּה, הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת-רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נָתַתָּה לִּי, ה'; וְהִנַּחְתּוֹ, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ, וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ. כמה ענווה צריך אדם לסגל לעצמו כדי שיוכל למלא את מצוות הביכורים כראוי. אבל התורה מבטיחה כי זו הדרך הבטוחה לשמחה: [יא] וְשָׂמַחְתָּ בְכָל-הַטּוֹב, אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ--וּלְבֵיתֶךָ: אַתָּה, וְהַלֵּוִי, וְהַגֵּר, אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ. ושמחה אמיתית יכולה להיות רק על בסיס שותפות, שיהיו עוד שותפים לשמחה, לא לשמוח לבד כי זו סתם אנוכיות.
שום דבר אינו מובן מאליו
והרעיון הזה של שותפות בשמחה נתון כבר בפסוק הראשון של הפרשה: [א] וְהָיָה, כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ. על יסוד דברי חז"ל מפרש רש"י: וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ - מגיד שלא נתחייבו בבכורים עד שכבשו את הארץ וחלקוה. מכיוון ששבע שנים נמשכו המלחמות לכיבוש הארץ ועוד שבע שנים נמשכה חלוקת הארץ לשבטים, יוצא שרק לאחר ארבע עשרה שנה נתחייבו במצוות ביכורים. ולכאורה, הרי כבר בשנה השמינית היו כאלה שקיבלו את נחלתם ומן הסתם גם קטפו פירות, מדוע שהם לא יביאו ביכורים? מסביר כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' שמכאן לומדים הוראה חשובה עבורנו - אנחנו לא יכולים לשמוח באמת כל עוד יש יהודי שלא הגיע אל המנוחה ואל הנחלה הפרטית שלו.

תאריך:  08/09/2017   |   עודכן:  08/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מועצות גדולי התורה וחכמיה למעשה מותחות ביקורת על חברי הכנסת והנציגים החרדיים בעיריות ומבהירות כי אין די במחאות ומוטלת עליהם חובה לתיקון חילולי השבת הציבורית
בעז שפירא
ואז נכנס להם לעין דרדר - ערוץ 20! בתחילה שפשף קצת, דקר ואולי הוריד לחלוחית, אלא שפתאום נפל האסימון והחונטה התקשורתית (שם יאה ונכון) "הבינה" שהפוטנציאל של הקוץ להזיק הוא גדול    הבינה ויוצאת למלחמה
יוסי דר
להרשיע את עובד הציבור בקבלת שוחד, התביעה לא צריכה להוכיח שהמתנה ניתנה לו בקשר למילוי תפקידו, אלא די בכך שתשכנע שעובד הציבור היה מודע לכך שהמתנה לא הייתה ניתנת לו כאדם פרטי אילולא היה נושא באותו תפקיד
ציפורה בראבי
אני תוהה אם משתתפי "גב האומה" מביטים לפעמים בתוכנית בה הם משתתפים ורואים עצמם כפי שאני רואה, תוכנית ברמת ילדי עשרה העושים צחוקים ונהנים מבדיחותיהם (בלי להעליב את בני העשרה)    צחוק הלעג
עמי דור-און
בתחום החדשות מוטלת על העיתונאי חובה לאסוף את המידע מן המקורות הטובים ביותר האפשריים, לבקש תגובה של הנוגעים בדבר ולקראת סוף התהליך לוודא כי הקוראים ניזונים ממידע שקול והוגן כדי שיהיו קרובים ככל האפשר, להכרת האמת; דברים המבהירים את הסכנות שמייצג שלטון המסתיר או מסלף מידע על פעולותיו כתב נשיא בית המשפט העליון בעבר משה לנדוי: "שלטון הנוטל לעצמו את הרשות לקבוע מה טוב לאזרח לדעת, סופו שהוא קובע מה טוב לאזרח לחשוב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il