X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בהרצאתה של כבוד נשיאת בית המשפט העליון המיועדת בפני לשכת עורכי הדין ציטטה השופטת חיות את דברי הפרופסור רות גביזון האם הציטוט היה נאמן למקור
▪  ▪  ▪
גביזון. גישה שמרנית [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

כאן באתר קראתי את דברי כבוד הנשיאה המיועדת של בית המשפט העליון בהרצאתה בפני לשכת עורכי הדין כאשר הנושא הוא "המשפט כאחד הכלים לשינוי חברתי". לקראת סופה של ההרצאה מזכירה השופטת חיות דעה נגדית, את ספרו של המלומד האמריקני ג'רלד רוזנברג, השולל מכל וכל את תזת המשפט ככלי לשינוי חברתי, ומביא דוגמאות מהחיים הציבוריים של ארה"ב.
מיד לאחר מכן מציגה כבוד השופטת חיות את גישת הביניים, כפי שפורטה בידי הפרופסור רות גביזון במאמר ביקורת על הספר, ובו נאמר על-פי הציטוט של השופטת חיות "לגישתה [של הפרופסור גביזון א.ה], המשפט ובתי המשפט הם רק מרכיב אחד, חשוב ככל שיהיה, במאבק לתיקון חברתי. הוא יכול לתרום משמעותית למאבק זה, בתנאי שאינו פועל לבדו".
אז האם הצלחנו לגשר על הפער העמוק בין גישתה השמרנית של הפרופסור גביזון, לבין הגישה האקטיביסטית של בית המשפט העליון? האם הגיעו ימות המשיח?
חיפשתי ומצאתי את דברי הביקורת של גביזון על אותו ספר, אשר מובאים במלואם בקישור, ולמקרא המאמר מתחילתו ועד סופו מצאתי לנכון להשלים בפני קוראי המדור את מלוא המשפט המצוטט כולל הראש והזנב אשר לא פורטו על-ידי השופטת חיות.
ואלה המילים עם השלמת החסר להבנתי: ... דווקא מי ששינוי חברתי מתקדם חשוב לו חייב לפעול כך שהפעולה תשיג את מטרותיה ביעילות המרבית, תוך שימוש בכלים המתאימים. המשפט ובתי המשפט הם רק מרכיב אחד, חשוב ככל שיהיה, במאבק לתיקון חברתי. שימוש לא הולם בהם עלול להאט את השינוי החברתי עצמו, ואף לפגוע ביכולת של המשפט ושל בתי המשפט למלא את תפקידם הייחודי בחברה דמוקרטית...
מה אומרת הפרופסור גביזון בפתיח הקצר לאותה ביקורת ומה החסירה השופטת חיות בצטטה מהדברים של הפרופסור גביזון:
1. "דווקא מי ששינוי חברתי מתקדם חשוב לו חייב לפעול כך שהפעולה תשיג את מטרותיה ביעילות המרבית, תוך שימוש בכלים המתאימים". כלומר (להבנתי), שהפועלים לשינוי חברתי חייבים לפעול לתכלית ראויה, ולצורך הגשמתה היעילה של אותה תכלית, ואין די בפנטזיות על שינוי חברתי, או בציטטות כאורך הגלות מפסקי דין בארץ ובעולם, אלא במחשבה תחילה איך הפעולות והרעיונות אכן יביאו לשינוי חברתי, ולא יסתיימו בכותרות בעיתונים ומחיאות כפיים מכמה קבוצות "נאורות".
2. "שימוש לא הולם בהם עלול להאט את השינוי החברתי עצמו, ואף לפגוע ביכולת של המשפט ושל בתי המשפט למלא את תפקידם הייחודי בחברה דמוקרטית". וכאן מתכוונת לטעמי הפרופסור גביזון גם לעיקרון התכלית הראויה וגם לעקרון המידתיות, כי אם פעולת בית המשפט נתפסת כפעולה אשר אין בה תכלית, כי לא תשיג את מטרתה, או אם היא נתפסת כניסיון של מערכת המשפט לשינוי חברתי שהוא מעבר למידה או שנעשה על-ידי מערכת המשפט באורח עצמאי ללא שיתוף עם אותם גורמים שבלעדיהם, אפילו אליבא דדעתה הפשרנית של גביזון, שינוי חברתי לא יקרה (כגון הציבור, הפוליטיקאים, אנשי המקצוע) – לא רק שלא יביאו לשינוי המיוחל לכאורה אלא יפגעו בבית המשפט, ויפגעו ביכולת בתי המשפט למלא את תפקידם.
יחליט כל קורא לעצמו, אם הדברים של הפרופסור גביזון הוצאו מהקשרם, ועד כמה הציטוט החלקי הזה, בלי ראש ובלי זנב, מוסיף כבוד ואמינות לבית המשפט העליון ולנשיאתו המיועדת.

תאריך:  19/09/2017   |   עודכן:  19/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רות גביזון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוצאת דברים מהקשרם
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אין כבוד ו אמינות לישובים ב
ישע .  |  20/09/17 03:37
 
- דגולה ?
ארי כספי  |  20/09/17 15:27
 
- אפשר לדעת מה רע נמצא
ה.א  |  20/09/17 18:03
2
בית המשפט אינו מבין בחברה1
שפרירית  |  21/09/17 06:54
 
- בית המשפט העליון מבין בחברה.
צורי  |  22/09/17 21:42
3
בית המשפט אינו מבין בחברה2
שפרירית  |  21/09/17 07:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
ימי החגים, גם ימי טרום החגים, הם ימים משמחים ומלאי אנרגייה של עשייה שמחה, הכנות והזמנות, בישולים וקניות, אבל לא לכולם    יש כאלה שהחגים רק מעצימים את קשייהם ומזכירים להם אותם... את הלבד, את קושי הבדידות, את קושי הממון, את קושי השמחה    קשה להם בימי שפע ומשפחתיות אלה והם היו מעדיפים להירדם לכמה ימים עד יעברו החגים    חוגגים ומועדים
אפרים הלפרין
כותרת בגלובס - ביניש: "ההצעה להגביל את בג"ץ ברוב רגיל בכנסת - פסולה"    האם ייתכן שנשיאת בית המשפט העליון איננה יודעת רוב רגיל מהו? פרקליטת מדינה, שופטת עליונה, נשיאת בית המשפט העליון אינה יודעת מהו רוב רגיל?
יוסי דר
עצם מתן התמורה מצד עובד הציבור איננה סוגרת מניה וביה מעגל של עבירת שוחד, אלא צריך שהתמורה מצד עובד הציבור תהיה "פעולה הקשורה בתפקידו" כנדרש בחוק העונשין
ציפי לידר
בשולי הכותרות: כשר אבל מבלבל    משכנעים את משוכנעים    בית המשפט - רָשות מחוקקת?    למה, מר גואטה, הלכת לספר לחבר'ה?    וּלקינוח בקטנה
יורם דורי
מדובר בסטרטאפ די מוזר    גידול פרי אחד לוקח שנתיים    הוא מחייב עבודת כפיים קשה ומייגעת    משהו שבלשון לא מנומסת נקרא "קריעת תחת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il