X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - שכח לדווח, ספר חדש, מאבק והגדרה עצמית כתיבה וחתימה טובה
▪  ▪  ▪
יגאל ידין ודוד בן גוריון [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

א. משבר
אחרי כשלוש שעות, התברר ביום הכיפורים ה'תשל"ד, שכל התוכנית הישראלית למלחמה התנפצו כלא-היו. הפיקוד הישראלי לא הבין זאת - לפחות עד אחרי מתקפות-הנפל בשמונה באוקטובר 1973.
את הג'וקר, שיוציא את צבאנו מהמשבר, חיפשו משה דיין, שר הביטחון, ורב-אלוף דוד אלעזר, הרמטכ"ל, בקרב רמטכ"לים לשעבר. צבי צור (צ'רה) יצא מהמשחק כיוון שהיה עוזרו של שר הביטחון. נותרו פרופ' יגאל ידין, הרמטכ"ל השני, שניהל את מלחמת הקוממיות; יצחק רבין, שכיהן במלחמת ששת הימים; וחיים בר-לב, שכיהן במלחמת ההתשה. שלושתם יצאו לסייר בפיקוד הדרום מיד עם פרוץ המלחמה, וכנראה תוכננו לכהן בשלושת הפיקודים המרחביים. זה נראה כמו מימוש הרעיון של דיין לקבל מינוי כמפקד עליון של חזית הדרום במלחמת ששת הימים.
בר-לב עלה לצפון, ואחרי זה ירד לדרום. אומרים שהשפעתו על הנעשה בחפ"ק של פיקוד הצפון הייתה טובה ומרגיעה. בדרום הוא הצליח לעשות מעט סדר במפקדת פיקוד הדרום באום חשיבה ("דב̤לה"). אך כמו אלעזר, היו לו חשבונות אישיים וחשבונות פוליטיים עם אריאל שרון, מפקד אוגדה 143, והוא עסק בסגירתם כל מהלך המלחמה.
רבין לא קיבל מינוי כיוון שגם דיין וגם אלעזר לא העריכו את יכולתו להנהיג. במלאת 44 שנה למלחמה, שוחררו סוף-סוף קלטות מהשיחות ביניהם. בנוסף, לא היו צריכים מפקד-על לפיקוד המרכז, ובפיקוד הצפון התייצבו העניינים, והסורים נהדפו. כך, רק בפיקוד הדרום נותרו בעיות.
ודרך אגב, יגאל ידין, שנועצו בו לקראת המתקפה בשמונה באוקטובר, היה חבר בוועדת אגרנט, שאחת ממשימותיה היייתה לחקור את כישלון מתקפה זו. כמובן, ידין וצבאנו לא טרחו לציין עובדה לא-חשובה זו.
ב. ניצחון בסבירות נמוכה
בעוד כמה שבועות תסתיים הדפסת הספר, "ניצחון בסבירות נמוכה", שכתבו אנשי "פורום אלפרדו" (ואני ביניהם) ואורחים, ובו מתוארת מלחמת יום הכיפורים - לא כל המלחמה, אלא פרקים מסוימים בה. לקוראים ותיקים של חדשות מחלקה ראשונה, רוב המאמרים יהיו מוכרים, כיוון שגרסתם המוקדמת פורסמה באתר הזה.
כותר הספר רומז לוויכוח הלא-נגמר האם היה ניצחון ישראלי במלחמת יום הכיפורים ולבעיה הקשה של הערכת הסבירות למלחמה בין כסה לעשור ה'תשל"ד.
לדעתי, אין דוגמה בארצנו לעבודה כה מקיפה של קומץ מתנדבים, שהקדישו זמן רב למחקר ולכתיבה - בלא שום תמיכה של הממסד, אלא אולי אף בהתנגדותו. פורום אלפרדו מתכנס זה כעשור לסדנה חודשית, שבה נדונה סוגיה בביטחון ישראל ובמלחמותיה. המפגשים החלו בבית-ספר בבני-ברק, עברו לבית יאיר ולמוזאון ז'בוטינסקי בתל אביב, וכעת הם בספרייה הציבורית לדורות בלוד. הסדנה החלה בחקר הקרב בחווה הסינית, והמשיכה לסוגיות אחרות במלחמת יום הכיפורים ובמלחמוינו האחרות.
הוועד המנהל את הפורום נפגש כמעט מדי שבוע לדיונים. תקופה מסוימת נערכו דיוניו ב"קפה אלפרדו" בפתח-תקווה, וממנו שאלו אנשיו את שמו. במפגשים החודשיים של סדנת אלפרדו משתתפים קצינים בכירים, לוחמים וחוקרים, ואני מרכזם יחד עם ד"ר אורי מילשטיין. כעת התחלנו לדון במלחמת יום הכיפורים בגולן, ואולי יופק מהם עוד ספר לא-שגרתי על המלחמה.
ג. ביזיון
החתולים השמנים של האוצר מסכלים, כנראה, הליכה לקראת דרישות הנכים, שאינן מופרזות, לדעתי. אף אחד מלבלרי האוצר אינו חי ממשכורת רעב, שנקראת אצלנו 'קצבת נכות', שאינה מספיקה כלל למזון, לתרופות ולניידות.
אין צודקת מהדרישה להשוות את קצבות הנכות לשכר המינימום. זה, כנראה, לא יקרה לפי המתווה שאושר בערב יום היכפורים. יתר על כן, ההעלאת קצבאות הנכיות תהיה לפי פעימות - עד שנת 2021. לעג לרש. עד אז הפריץ ימות, או הכלב ימות - כמאמר הפתגם.
לדעתי, המאבק הנוכחי של הנכים מיצה את עצמו. המשכו יגרום לזעם ציבורי, שיסכל את כוונות המאבק. הנכים צריכים להתארגן, ולבצע חישוב מחדש של יעדיהם ושל דרכם - כי אסור להניח לממשלה בעניין הזה.
גילוי נאות: אני נכה, ואיהנה מהגדלת קצבת הנכות.
ד. משאל-עם
בניגוד למדעני חברה שמאלנים, שמפנטזים על סופה של הלאומיות - עמים שונים ברחבי העולם רוצים הגדרה עצמית ועצמאות לאומית. במזרח התיכון - מתפרקות המדינות המלאכותיות (עירק, כווית, סוריה ולבנון), שהקימו הקולוניאליסטים הצרפתיים והבריטיים, אחרי מלחמת העולם הראשונה. בריטניה הגדולה חורקת מול תביעות האירים, הסקוטים והוולשים. בספרד רוצים עצמאות הקטלונים והבסקים (שיש להם סניפים קולניים בצרפת).
כיוון שממשלת ספרד מזרימה - ישירות ובמסגרת האיחוד האירופי - כספים לתמיכה ברשות הפלשתינית, הייתי מצפה, שממשלתנו תסייע לא רק לכורדים, אלא גם לקטלונים.

תאריך:  01/10/2017   |   עודכן:  01/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובדה לא חשובה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
קצבת הנכים
אלי2  |  1/10/17 21:07
 
- חלילה מלהשוות ק.נכות לשכר מינ.
ע_הראל  |  2/10/17 20:41
2
אכן לא חשובים, ושכחת כמצופה
פועה  |  2/10/17 20:23
 
- תמהון
מגיב ותיק  |  2/10/17 22:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני מסכים, שיש לנו מדינה עם צבא חזק וכלכלה חזקה    אך אין זה מונע שאומן יחליט לשתף את הציבור ביצירה, במקרה הזה בסרט, הפונה לחברה לעצור לרגע ולשאול, האם לא קיימת סכנה קיומית לחוסן הצבאי והכלכלי
ציפי לידר
בשולי הכותרות: גזענות - מעַז יצא מתוק    בני ברק - מרכז תורה והייטק    על בית כנסת לנָכים שמעתם?    די לרחם על רוצחים אכזריים    וּלקינוח ספרי הסתה
עמי דור-און
בעקבות התפתחות הבינה המלאכותית בסקטורים מסוימים קיים חשש לאובדן מחצית מהמשרות וכי בהחלט ייתכן שממשלות ייאלצו לקבוע מכסות של משרות לבני אדם; אבל בני האדם לא יהיו מובטלים. הם רק יצרכו להחליף מקצוע ולעסוק בייצור חלקי חילוף מתכלים למכשירים החשמליים החכמים, או לגלות תחומים חדשים שבהם עדיין לא נמצאו נתיבי פעולה לבינה המלאכותית
עידן יוסף
לאופן בו תיפתר שאלת המשך עבודות הכרייה בשבתות ברכבת הקלה בבני-ברק עשויות להיות השלכות ארוכות טווח גם על נסיעות עתידיות מתחת לעיר התורה
אהוד פרלסמן
תוצאות הבחירות לכנסת מאז קום המדינה מראות מגמה מתמשכת של ירידת השמאל ועליית הימין    בעשור הראשון היו לשמאל בממוצע 66 מנדטים, ולימין 30, ואילו בעשור האחרון היו לשמאל בממוצע 44 מנדטים, ולימין 64
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il