X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחרי שנים רבות של עוינות חל מפנה ביחסי ישראל וסעודיה בגלל סכנת האיום האטומי של ממלכת הרשע האירנית המבקשת לעצמה את מעמד השליטה בעולם האיסלאמי. המפנה התרחש לא רק בדיבורים אלא גם במעשים. האם ייתכן כי לקראת הבחירות הבאות יגיע בנימין נתניהו בעצמו לביקור מלכותי מכובד בארמונו של המלך סלמאן?
▪  ▪  ▪
סלמאן בן עבד אל-עזיז [צילום: יורי קודבנוב/AP]

יום אחד נתעורר בבוקר והעולם יסעיר גלים גבוהים כאשר יסתבר, בהפתעה מוחלטת, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לערב הסעודית כאורח בית המלוכה וכל אמצעי התקשורת ברחבי הגלובוס יחשפו אותו יושב על כס זהב, כשהפעם הוא מהודר בשיער מכסיף, לצדו של שליט הממלכה המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז, חובש כפייה מלכותית כשחיוך חביב משוח על שפתיו מתחת לשפמו השחור. לא. זה איננו תעתוע דמיון. זו כנראה המציאות המהפכנית החדשה המתגבשת בחשאי במזרח התיכון, בהתאם לאינטרסים הקיומיים של שתי המדינות.
כמו ישראל גם ערב הסעודית נתונה תחת סכנת האיום האטומי של ממלכת הרשע האירנית המבקשת לעצמה, גם במחיר של מלחמה עקובה מדם, את מעמד השליטה בעולם האיסלאמי. את חזון הדמים הזה מבקשות שתי המדינות למנוע.
אל מפגש הפסגה החשוב הזה נוספה עוד הפתעה: מי שזרע את זרע השילוב היה לא אחר מאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בעת ביקורו המלכותי לא מכבר בבירת האיסלאם. במקרה חריג זה הצליח טראמפ לגבור על ייצרו, לבלום את פיו ולא צייץ את תמצית הסיפור לידיעת עולם ומלואו.
מגעים חשאיים אמתיים בין ישראל לערב הסעודית אינם דבר חדש אך תמיד נשמרו בסוד כמוס. הנה מספר דוגמאות: ב-1981 יצא יורש העצר הסעודי הנסיך פהד ביוזמה לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי. כבר אז הבין הנסיך כי הבעיה העיקרית הניצבת בפני נורמליזציה ביחסים עם ישראל היא מציאת פתרון הולם לסכסוך רב השנים הישראלי-פלשתיני. עובדה: מתוך שמונה הנושאים שבהם התמקדה התוכנית ששה עסקו בדרכים לפתרון הבעיה הפלשתינית. בין השאר הציעה "תוכנית פהד" כי מדינות ערב יכירו בישראל בתמורה לנכונות ישראל לנסיגה לגבולות 67 ולהקמת מדינה פלשתינית שבירתה ירושלים המזרחית.
דוגמה נוספת: בשנת 1982, כתוצאה מטעות בניווט, עלה הסטי"ל הישראלי אח"י געש על שרטון בחוף הסעודי. לבקשת ארצות הברית אפשרה סעודיה לישראל להנחית על החוף כוחות מיוחדים של צה"ל שחילצו את הסטי"ל ללא פגע.
אחד השיאים בדרך להשגת פתרון לסכסוך הישראלי-פלשתיני התרחש בשנת 2002 לאחר כישלון ועידת קמפ דייוויד ותחילת האינתיפאדה השנייה. יורש העצר הסעודי הנסיך עבדאללה הציג בפני העולם את יוזמתו לפתרון הסכסוך שבמרכזה ניצבה נסיגה ישראלית לגבולות 1967. בתמורה התחייבה סעודיה לפעול להכרה ערבית כוללת בישראל. היוזמה החדשנית זכתה לתמיכת מדינות רבות, בהן האיחוד האירופי וארצות הברית, אולם ישראל סירבה לדון בה בגלל סעיף "בלתי אפשרי" אחד: הכרה בזכות השיבה.
הקשרים בין סעודיה לישראל לא עסקו רק בתוכניות תיאורטית שהצביעו על רצון טוב להגיע למוצא מן הסבך הבלתי פתיר של יחסי ישראל והעולם הערבי. בסוף העשור הראשון של המאה ה-21 התפרסמו דיווחים רבים על שיתוף פעולה חשאי בין ישראל לסעודיה במסגרת המאמץ לסכל את תוכנית הגרעין האירנית. כך למשל דיווחה התקשורת העולמית כי ראש המוסד דאז מאיר דגן ניהל מגעים חשאיים עם סעודיה וסיכם עם ראשי המודיעין שלה סדרה של "הבנות ביטחוניות". שנה לאחר מכן פורסם שדגן עצמו ביקר בסעודיה.
לא עבר זמן רב והעסק התחמם מאוד. ב-2015 החלו להתפרסם ידיעות על כך שיחסי ישראל סעודיה תופסים תאוצה חיובית בעקבות זהות אינטרסים של שתי המדינות, לאחר חתימת הסכם הגרעין של המעצמות עם אירן, הסכם שכיום נבחנת משמעותו המעשית על-ידי הנשיא טראמפ. ב-2016 אף תועדה בצילום לחיצת יד בין שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון לבין הנסיך הסעודי טורקי אל-פייסל, שכיהן כמנהל סוכנות המודיעין הסעודית. לחיצת היד "ההיסטורית" הזו התרחשה בכנס לביטחון לאומי במינכן.
אך כל אלה היו זוטות, בבחינת הפריחה הצבעונית משמחת הלב עם בוא האביב. ביולי 2016 הגיע לביקור בישראל הגנרל בדימוס בצבא סעודיה אנוואר עשקי ואליו נלוותה משלחת אנשי עסקים בכירים ואקדמיה מסעודיה. במהלך הביקור נפגש הגנרל עם מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד, עם מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב מרדכי וגם, למרבה הפלא, עם קבוצת חברי כנסת מהאופוזיציה. השיחות היו פוריות ומאלפות לשני הצדדים.
גלי ההדף התקשורתיים צברו עוצמה והיוו עליית מדרגה נוספת וחשובה ביחסי ישראל וסעודיה, כאשר באוגוסט 2016 סעודיה פתחה במסע הסברה מתוקשר וגלוי נגד אנטישמיות ובעד כינון יחסים מלאים עם ישראל, ללא הצבת תנאים מוקדמים.
כל האירועים האלה מצביעים על מגמה ברורה. האירוע של ביקור נתניהו בארמונו של המלך סלמאן שנראה כיום כחלום, עתיד כנראה להתרחש בימינו אנו. ייתכן אפילו שהוא יקרה לקראת הבחירות הבאות בישראל וישפיע במידה משמעותית על התוצאה. ואולי בממשלה הבאה יכהן מישהו מראשי השב"כ לשעבר, שערבית שגורה על לשונו, בתפקיד השר לענייני ערב הסעודית.

תאריך:  08/10/2017   |   עודכן:  08/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפגש פסגה ישראלי-סעודי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי אשם ביבי אשם ביבי אשם
צו ארעי  |  8/10/17 16:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
אם במדיניות הפנים מורגש היטב הכישלון של טראמפ, הרי במדיניות החוץ מדובר בקטסטרופה    כרגע טראמפ מאיים על אירן    להזכירכם שרק לפני שבוע-שבועיים עשה זאת כלפי קוריאה הצפונית
איתן קלינסקי
אשמח לארח את מי שעמד כצוק סלע מול דעת קהל עוינת ואמר אמת כאובה, לפיה אקט חיצוני של תפילה עדוי בריטואל דתי הוא חסר משמעות
יעקב שטרכר
הקרן הקימת מזמן אינה הגוף המיתולוגי שלקופתו הכחולה היינו תורמים כספים בכל יום שישי    בסך-הכל מדובר בגוף שאין לו הצדקת קיום ושרוב אדמותיו הועברו אליו על-ידי המדינה כדי לשמור אותן מיד חומדת זרה
בעז שפירא
ראיית המתנחלים כגורם המעכב את ה"שלום הנכסף", הטרוניות השקריות על הטיית כל המשאבים להתנחלויות, ההסתה הקשה נגד אחינו החרדים, הבוז לנחלת אבות והניתוק מקדשי ישראל - כל אלה קשים ליהודי בכלל, ליהודי מאמין בפרט
ראובן לייב
היריבות התהומית בין חמאס לבין פתח תיוותר, מן הסתם, בעינה גם להבא. ישראל וממשל-טראמפ מחשקים את שניהם בשורה של נושאים העומדים על הפרק, ואנחנו נצא נשכרים מכל זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il