X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפניית כל האנרגיות המדיניות והכלכליות ליעד אחד ויחיד - התפשטות טריטוריאלית, כולל גיורים בכוח של עמים נכבשים, הייתה בסופו של דבר אחת מאבני הנגף, שפוררו את הדבר הנפלא שקרוי הישגי מרד החשמונאים ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס. את הלקח הזה בנימין נתניהו אינו מאמץ, אלא הוא גורר אותנו לעברו של התהום
▪  ▪  ▪
נתניהו. ללמוד לקח [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

רשימה זו היה מקום לפרסמה בחג החנוכה, אך לסוכה שלנו הכניס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את בית החשמונאים, שקרס מהר מאד, קרס אחרי 77 שנים. נתניהו ערך אנאלוגיה בין ימי חיינו כאן והיום ובין תקופת בית החשמונאים. מצער, שכראש ממשלה לא התייחס לטעויות של הנהגת החשמונאים, שהביאו את הממלכה אל קיצה. הוא נמנע מלהביט לעבר להט של ערכים, שהומרו בלהט תאוות הכיבושים תוך שילוב קטלני עם שלל נגעים של הסתאבויות חברתיות..
מצער, שגם מערכת החינוך בישראל אינה מפנימה את הלקח האמיתי של תקופת החשמונאים, אלא ממהרת לעלות על שרטון של זקפה לאומנית משיחית.
שושלת החשמונאים השיגה ניצחון מזהיר ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס. זה היה ניצחון מזהיר של הכמיהה לחרות לאומית ודתית תוך החלטה נחושה להשתית מערכות של צדק חברתי.
לאורך מרבית התקופה הזו הייתה יהודה ממלכה עצמאית בה שלט נציג מבית החשמונאים, כמלך או ככוהן גדול. למרבה הצער, הירואיות של ניצחון גדול להשגת עצמאות לאומית מסמא את ספרי ההיסטוריה, מהם ניזונים ילדינו בבתי הספר. אין בספרי ההיסטוריה התמודדות עם שאלות שחייבות להישאל . אין ספק שיש מקום של כבוד לציון הניצחון על שלטון זר. אך מהניצחון ב-164 לפנה"ס היו שלל אירועים, שמחייבים אותנו להעלות לדיון בספרי הלימוד, וזאת מבלי להפחית מהערך המרכזי של ניצחון עם משועבד על אויב אכזר ששלט בארצו. וחבל שאין כל גירוי בספרי הלימוד כדי לשאול שאלות.
חלקו של הנס מהווה חלק הארי בספרי הלימוד בעיקר בבתי הספר היסודיים. קשה לי לקבל את ספור הנס כנקודת הכובד המשמעותית של האירוע בלי להביא מידע נוסף לפחות בכתות הגבוהות של בית ספר תיכון. ספור נס פך השמן, שאמור היה להספיק ליום אחד אך בסופו של דבר הספיק לשמונה ימים, מופיע לראשונה בתלמוד הבבלי כשבע מאות שנה לאחר האירוע.
אין מקור מהתקופה של המרד או סמוך למרד, שמציין את סיפור נס פך השמן. לא בספר החשמונאים ולא בכתבי יוסף בן מתתיהו. ספרי החשמונאים, המציגים את המאבק בכובש בבסיסו של החג, לא זכו להתקדש, ואנחנו פונים לרסיסי המידע בספרות חז"ל, שמציגים את הנס בבסיסו של החג. ואפילו השיר שליווה התרחשויות רבות במרוצת המאה העשרים "אנו נושאים לפידים ...נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו. ההרה עלינו לעמק ירדנו..."מקבל ווטו של כל המפלגות הדתיות, ואין שרים אותו יותר באירועים ממלכתיים.
אך שאלה חשובה לא נשאלת, מה קרה שבית החשמונאים נפל. מה קרה שהתחלה של מאבק לערכים חברתיים ולאומיים ומעל לכל מאבק לגירוש כובש זר, כל הצלחותיו המסחררות הבאות לידי ביטוי ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס ירדו לתהום הנשייה, ובית החשמונאים יורד מוכה מבימת ההיסטוריה.
תקצר היריעה מלפרט את שלל הנסיבות, שהעלו את בית החשמונאים על שרטון, שמתנועה עממית לוחמת על ערכי צדק הפך לבית מלוכה מסואב, שהתרחק מיעדים, שהוצבו על-ידי אבי המשפחה, שעורר בעירה קטנה במורדות המערביים של הרי שומרון תנועה עממית למאבק על ערכים חברתיים ומאבק לגירוש שלטון זר כדי לכונן עצמאות לאומית ודתית .
אחת התשובות לשאלה הכאובה, מה קרה שבית כה מפואר נהרס, מתמקדת במילה אחת - הכיבוש. הפניית כל האנרגיות המדיניות והכלכליות ליעד אחד ויחיד - התפשטות טריטוריאלית, כולל גיורים בכוח של עמים נכבשים, הייתה בסופו של דבר אחת מאבני הנגף, שפוררו את הדבר הנפלא שקרוי הישגי מרד החשמונאים ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס. את הלקח הזה בנימין נתניהו אינו מאמץ, אלא הוא גורר אותנו לעברו של התהום אליו נפל בית החשמונאים.

תאריך:  15/10/2017   |   עודכן:  15/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו, תאמץ את לקח בית החשמונאים
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש של אדם בור
מגיב ותיק  |  15/10/17 09:37
2
נתניהו אינו מסוגל ללמוד ל"ת
נתניהו אינו לומד  |  15/10/17 10:12
3
לא לכיבוש זה הלקח האמיתי
לא לכיבוש  |  15/10/17 10:22
4
איזה כיבוש? מה כיבוש?
עובד 1  |  15/10/17 12:40
 
- לעובד 1
עובד 2  |  15/10/17 15:57
 
- איזה שטחים?
עובד 1  |  15/10/17 18:02
 
- עזוב
מגיב ותיק  |  15/10/17 16:22
5
קלינסקי עשה
באום  |  15/10/17 14:29
 
- לומר הלא לכיבושי עם אחר
ללמוד את הלקח  |  15/10/17 15:48
 
- מה יקרה למדינה
באום  |  15/10/17 16:18
 
- יהרוס כפי שהרס בימי החשמונאים
הכיבוש  |  15/10/17 17:05
 
- אני רוצה תשובה
באום  |  15/10/17 17:35
6
הוא
שמ  |  15/10/17 15:05
7
מדהים. אז בוא נעשה עוד קווץ'
חיים100  |  15/10/17 18:57
 
- קלינסקי הוא מיסיונר וכך הוא
ב .ל  |  15/10/17 22:42
 
- קראת(ה) את ספר המקבים ? ל"ת
שאלה למגיב ב.ל   |  16/10/17 12:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
ההחלטה של בג"ץ, שלא נדרש רישיון להפגנה וניתן לבטא את ההתנגדות בכל מקום ללא הגבלה, היא החלטה של שופטים שחיים בעולם משפטי אוטופי, ורגליהם לא נטויות בקרקע המציאות
ראובן לייב
לשווא נזעק משרד החינוך למגר את תופעת ההעתקות בבחינות. במקום זאת הוא היה מיטיב לעשות אם היה מבטל את בחינות הבגרות המיותרות כשלעצמן, בדומה למדינות רבות בעולם הנאור
עמי דור-און
ראש הממשלה מקווה לחגוג בעוד 30 שנה את יום ההולדת המאה של המדינה    במועד זה יהיה נתניהו כמעט בן מאה    ומי יודע אולי גם בגיל מופלג שכזה עדיין יהיה ראש הממשלה...
נסים ישעיהו
מהרגע שקין התחמק מלקיחת אחריות על כשלונו ובחר להאשים את אחיו בכשלון של עצמו, כל השאר זה תירוצים
עמי דור-און
שר הביטחון של ישראל מבהיר כי המלחמה הבאה שתפרוץ עלינו מצפון תהיה בגזרה כפולה: סוריה ולבנון; החשש הוא שחיזבאללה ישגר אלפי טילים ורקטות לעבר ישראל. הפתרון ההגיוני היחיד למתקפת פתע שכזו יכול להיות שישראל תהיה זו שתנחית מכת פתע מקדימה על כל מחבואי הטילים. וזה בהחלט אפשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il