X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשטר הפוליטי הקיים בישראל, מעטות הממשלות המשלימות קדנציה מלאה של 4 שנים, ולכן חשיבות הדרג המקצועי היא מהותית, בכדי לשמור על סטנדרט תפקודי גבוה בעיקר במצבים של חילופי ממשל תכופים
▪  ▪  ▪
עובדים בשירות הציבורי [צילום: AP]

בימים אלה אנו קוראים ושומעים על קיצורי דרך בתהליך מינוי "משנה למנכ"ל" במשרדי הממשלה, שלא בדרך של מכרז או ועדת איתור.
בחירת העובדים, מהזוטר ועד הבכיר חשוב שתתבצע לאור דרישות התפקיד, השכלה מתאימה וניסיון, בהליך של מכרז בו יוכלו להגיש מועמדות רק אלה העומדים בדרישות ותנאי המכרז.
מינוי פוליטי של "משנה למנכ"ל", שהוא תפקיד מספר 2 בהיררכיה הניהולית במשרדי הממשלה, לאחר תפקיד המנכ"ל (שהוא מינוי פוליטי של השר), כשהגדרת תפקידו של המשנה אינה ברורה, ובעיקר כאשר הבחירה תהיה על-רקע פוליטי - ללא מכרז, לאו-דווקא ע"ס כישורים מקצועיים אלא ע"ס שייכות מפלגתית, גורמת לעלויות גבוהות, במיוחד במקומות שתפקיד זה אינו נדרש ולא היה קיים עד כה, ובמיוחד על-רקע שיטת המינויים החדשה שאושרה לאחרונה ע"י ממשלת ישראל.
תפקידה החשוב של וועדת האיתור בבחינת המועמד, וצמצום שני נציגי הציבור שהיו בה היו בה רק 2 נציגי ציבור מייתרת הלכה למעשה, את כל תהליך הבחירה, כשברור מראש, שהמועמד של השר ומנכ"ל המשרד, הוא שייבחר.
המשך פעילות וועדת האיתור במתכונתה המצומצמת והחדשה, היא כסות להחלטה לגבי הבחירה, ונראה שעדיף במקרים אלה לוותר על עצם פעילותה בבחינת המועמד.
ראוי לציין גם את העלויות הכספיות הגבוהות בגין העסקת משנים למנכ"ל, כולל מימון הלשכה וההטבות שנושא תפקיד בכיר כזה זכאי לקבל.
הטיעון של הגורמים הפוליטיים כי מינוי כזה ישפר את המשילות של הממשלה, לא נראה נכון. כניסת מינוי פוליטי, כמשרת אמון נוספת בדרג הבכיר ביותר במשרד, לתקופה של כמה שנים בלבד, כל עוד הממשלה מתפקדת, ללא היכרות עם השירות הממשלתי, לא תשנה מהותית את דרכי עבודתה של הפקידות המקצועית במשרד, וגם לא תשפר את ביצועיה בכל הקשור למתן שירות איכותי לאזרח, וסיוע למנכ"ל בביצוע מדיניות השר והממשלה.
המינויים הפוליטיים מצטיירים כרעה חולה של השרות הציבורי המקצועי, עקב כניסת אנשים על בסיס של קשרים ולא רק כישורים, ועל בסיס פוליטי מפלגתי, עובדה הפוגעת מהותית בנרטיב של השירות הציבורי.
גם העיכוב במינוי נציב שירות מדינה חדש, גורם להחלשת הנציבות שהיא המוסד המקצועי המנווט את פעילות משרדי הממשלה בכל הקשור לניהול משאבי האנוש, ומונע את המשך ביצוע הרפורמה שהחלה בפעילות משרדי הממשלה, ונעצרה עם סיום כהונתו של נציב שירות המדינה לפני מספר חודשים.
עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי שנוסדה ע"י נציבות שירות המדינה, הג'וינט ואלכ"א לפני שנים רבות, שמה על דגלה לעודד, לקדם ולשפר את איכותו של השירות הציבורי בישראל, תוך העלאה של רמת הניהול וטיפוח הנורמות והסטנדרטים האתיים בשירות הציבורי. לדעת הנהלת העמותה, מהלכי הממשלה אינם מביאים לשינוי ושפור השירות.
העמותה שפועלת ללא זיקה מפלגתית כלשהי, תומכת במקצועיות ובקידום השירות הציבורי ולא בחלוקת תפקידים ובעיקר החשובים, כמינוי פוליטי אישי, שכל מחויבותו של נושא התפקיד עלולה להיות כלפי הגורם הממנה - השר או המנכ"ל, ולא דווקא לטובת השירות הציבורי ואזרחי המדינה.
ישנה הכרה באקדמיה, במינהל ובציבור, לגבי זכות ראש הממשלה והשרים למינוי אנשים למשרות אמון (מנכ"ל, עוזרים, ראש לשכה וכו') אולם קיימת אי-הסכמה לגבי מינויים פוליטיים בדרגים המקצועיים.
יש לנקוט בתהליך של חיזוק השירות הציבורי בסגל מקצועי ואיכותי על סמך בחירת המועמד הטוב ביותר מבין מספר מועמדים בעל כישורים, השכלה וניסיון הנדרש במילוי המשרה.
במשטר הפוליטי הקיים בישראל, מעטות הממשלות המשלימות קדנציה מלאה של 4 שנים, ולכן חשיבות הדרג המקצועי היא מהותית, בכדי לשמור על סטנדרט תפקודי גבוה בעיקר במצבים של חילופי ממשל תכופים.
הנהלת העמותה, מצטרפת לגופים השונים במדינה המבקרים החלטה זו וחושבת כי ההחלטה לא תביא שום תועלת לשירות הציבורי ולאיכותו, וכי יש להמשיך ולחזק את איכות פעילות השירות הציבורי.

הכותב הוא יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי.
תאריך:  16/11/2017   |   עודכן:  16/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקצועיות השירות הציבורי - נדבך חשוב במשטר דמוקרטי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בימים שכבר נחשבים רחוקים, היו
ב_שמואל  |  17/11/17 07:49
2
אם השירות
באום  |  18/11/17 13:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
אם בנימין נתניהו צודק ו"לא יהיה כלום כי אין כלום", והוא יסיים את "מלחמת השיימינג" הנוכחית ללא הגשת תביעה, סיכוייו של ברק לנצחו יתמעטו מאוד, והוא יעשה לעצמו חשבון נפש נוקב אם כל המהלך כדאי לו, כי כמאצ'ו ישראלי מצוי הוא שונא להפסיד
עמי דור-און
סוריה קולוניה של רוסיה מזה שנים רבות המטרה האסטרטגית של רוסיה (בעבר בריה"מ) היא להשיג אחיזה יבשתית בגבול הים התיכון. מבחינתה נפלה לידיה הזדמנות להגיע ליעד הזה, כאשר בחסותה עדיין ממשיך להתקיים משטרו של אסד; כדי להטעות את ישראל לגבי כוונותיו, למרות הידידות המופגנת עם בנימין נתניהו, אפשר פוטין לאירן להכניס לסוריה את כוחות הצבא שלה המצהירים שבאו לסייע לאסד ורק הוא, ולא ישראל, יוכל לסלק אותם
רועי אורן
זה לא סוד שלמדינת ישראל אין תוכנית תחבורה לאומית אשר תיתן עדיפות ראויה לתחבורה ציבורית יעילה ואיכותית אשר תפחית ולו במעט את העומס שיש היום בכבישי ישראל
איתן קלינסקי
מצער, שמתחת לאפה של מערכת המשפט פועלת החטיבה להתיישבות, המרשה לעצמה ליטול אדמות לא שלה, וגורמי אכיפת החוק עומדים מולה חסרי אונים
אברהם הללי
אין להתעלם ממורשת וממוצאו של האדם    חובה עליו לְשַמֵּר מורשתו    יחד עם זה יכול האדם להשביח ולשפר את מקור מחצבתו במעשיו ובהתנהגותו מבלי לותר עליהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il