X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ספרות זה יותר מהכרת ספרים, מקריאה וניתוח, זה עולם מלא יש לשנות את השיטה! זהו פתח להרחבת הידע ולהעמקת ההבנה בנושאים שונים
▪  ▪  ▪
עולם רגיש ופורה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

בסקר שערכו תלמידים בינם לבין עצמם התברר שלימוד ספרות מרתיע יותר ממתמטיקה! וזאת גם אצל חובבי קריאה מושבעים! מפתיע, לא? ומצער.
ומה הפלא? כשלימוד הספרות מתאפיין בעיקר בניתוח חסר רחמים של קטעי יצירה מרגשים ומעלים דמעות, לימוד המוציא כל לחלוחית ורגש מן המילים היפות. לימוד המשבץ יצירות מפעימות בנוסחאות קרות ומשמימות.
לימוד ספרות הינו תחום רחב, מלא עושר פנימי ומגוון. יש פה פתח להרחבת הידע ולהעמקת ההבנה בנושאים שונים. שהרי לימוד ספרות זה לא רק עגנון, רביקוביץ, או גרוסמן.
ספרות זה התרגשות מסיפורים, ממילים עוצמתיות, מדמויות עגולות, משירה.
ובשביל החינוך, מלבד ההתרגשות מן הספרות, יש פה חומר לימודי מרתק שיוכל, עם הכוונה נכונה, להעשיר את עולמם הרגשי אינטלקטואלי של התלמידים ואת החינוך בכלל: הבעה רגשית, ביטוי עצמי בכתיבה, היסטוריה, אנתרופולגיה, שוויון, גזענות, מהפיכות חברתיות ועוד.
כדאי לשנות את הגישה בלימוד ספרות כדי לשדרג את החומר הלימודי וכדי להעניק ללימוד הספרות את המקום הראוי. חוויה מעשירה ומקור להנאה, ואת המורים לספרות לנושאי בשורה משמחת:
1. קריאה רהוטה והתבטאות משופרת בעל פה - קריאת הסיפור או השיר בקול, או רק קטעים נבחרים אם זוהי יצירה ארוכה מידי. לא תקצירים וכדו', על-ידי מי שיודע לקרוא יפה. בכך ללמד קריאה רהוטה. מה שיוכל להעניק לתלמידים כלי ביטוי נוסף בדרכם.
2. ביוגרפיה והיסטוריה - ללמוד על הסופר/המשורר שכתב את היצירה, על תקופתו ועל יוצרים נוספים שחיו באותה תקופה עם אבחנה בדומה ובשונה.
3. סוגי ספרות - ללמד על סוגי ספרות שונים ופירוט: סיפורי אגדה, ביוגרפיות, אוטוביוגרפיות, מדע בדיוני, פנטזיה, סיפורים היסטוריים, ספרי מידע, ספרות פוליטית, ספרות מחאה, ספרות פולחן עם מתן דוגמאות והמלצות לכל סוג. זהו כר נרחב, פורה ומרתק ללימוד.
4. ספרות יוצרת עוד יצירות! – כדאי לקחת את התלמידים להצגה או לסרט, אם יש הצגה שמתאימה לחומר. זה מעשיר ומחבר את לימוד הספרות להנאות אפשריות נוספות.
5. ספרים משפיעים - ספרים ויצירות שהשפיעו על מהלך ההיסטוריה. למשל "הקפיטל" של מרקס, או "אני מאשים" של אמיל זולה. ספרי פולחן שהשפיעו על צעירים – כמו "התפסן בשדה השיפון".
6. יומן קריאה – למי שמעוניין להעלות לעצמו ניקוד. דרך עצמאית ויצירתית להשקיע, ללמוד ולשתף.
7. כתיבה יוצרת – הכוונה ועידוד לכתיבה. עולמם של צעירים הוא רגיש מאוד ופורה. זהו הזמן לעודד אותם ליצור ולבטא מתחושותיהם, חלומותיהם ודמיונם.
8. ספרות "ילדים" שמתאימה יותר למבוגרים – כמו "פו הדב", "אליס בארץ הפלאות", "ההוביט".
9. חוג משופר לספרות - גם ספרות צריכה שדרוג. כך יהפוך לימוד הספרות למקצוע יוקרתי. לא כנספח למי שלא מוצא/ת מגמה מעניינת יותר.
ספרים הינם דרך מצוינת לחנך, לרגש ולהעביר מסרים. יש להרחיב את הלימוד ולא לצמצם בניתוח ספרים ויצירות המצמצמים את ההנאה וממעיטים את החשיבות. למה לא לשפר את אפשרויות הלימוד של הכלי היפה הזה?

תאריך:  20/11/2017   |   עודכן:  20/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
אחד מפלאי הטבע הוא החוב בהוצאה לפועל שתופח לממדים על טבעיים ממש    מי מרשה את זה? מי הרשה את זה? ולמה?
אפרים הלפרין
אינני שמח לאידו של נתן זהבי    על-פי תיאוריו הוא חטף שוס כרעם ביום בהיר, שוס מכיוון משולל כל יסוד    הוא רק שוכח שהתהפכו היוצרות    הוא שוכח שחזקת החפות מתה והיום הוא אשם עד שיוכיח חפותו
אפרים הלפרין
סערה בארץ, בלגן מאורגן, כן חוק המלצות, לא חוק המלצות, הקואליציה פועלת, הקואליציה מושבתת, ולמה? סתם, פשוט סתם. כי אנחנו אגואיסטים, כי אנחנו מטומטמים, חלם.
יורי מור
מוסד מבקר המדינה הוא גלאי ליקויים וכשלים מערכתיים; כשהוא הופך לעוד גוף חוקר הוא מועל בתפקידו וניתן לסמן אותו כאחד האחראים לכשלים ולבעיות שמלוות את המדינה יותר מיובל
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - רוצה לחזור, מתערבים, הישג רפואי ואחסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il