X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחד המקורות החשובים ביותר לפעילות העסקית במדינה הוא "הבנק הגדול מכולם" - מאגר הכסף הבלתי נדלה המצוי בקרנות הפנסיה. שיטת "העבודה" של הכסף היא כזו: קרן הפנסיה מעמידה לרשות הבנק את הכסף בריבית קבועה ומובטחת למשך שנים, ואילו הבנק "מוכר" את הכסף למבקשי המשכנתאות, בריבית יותר גבוהה. מפער הריביות האלה הבנק מתקיים ואף מרוויח
▪  ▪  ▪
[צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

כסף אינו רק שטר נייר שעליו מודפס דיוקנו של מנהיג לאומי שנקרא לישיבה של מעלה וגם לא רק פיסת מתכת עגולה שעליה מוטבע סמל המייצג אירוע מתולדות העם שהנפיק את המטבע. כסף הוא התגלמות הכוח המניע את גלגלי העולם. כסף סולל כבישים ומסילות ברזל, כורה מנהרות בהרים, קונה צוללות ומטוסי-קרב, מאכיל פיות רעבים, מביא רפואה לחולים ומה לא. בקיצור: הממון הוא המניע את כלכלת מדינות העולם, הוא המנוע של הקיום האנושי.
כל אדם יודע כי לכסף יש מחיר וכי כסף עולה כסף. אם, למשל, דרושה לך משכנתה לרכישת דירה ישמח בנק המשכנתאות להעמיד אותה לרשותך, בתנאי שתשלם "משהו" בעבור השימוש בכסף שקיבלת. ל"משהו" הזה קוראים ריבית המייצגת את מחיר הכסף. כל מי שנזקק לממון לרכישת דירה יודע שהמקור ממנו ניתן להשיג את הכסף הוא הבנק למשכנתאות, אך רק מעטים בציבור הרחב יודעים מניין משיג הבנק את הכסף הרב הנדרש לפעילותו העסקית. אחד המקורות החשובים ביותר לפעילות העסקית הוא "הבנק הגדול מכולם" - מאגר הכסף הבלתי נדלה המצוי בקרנות הפנסיה. מאגר זה תופח באורח קבע מדי חודש בחודשו, באמצעות התשלומים שמעבירים העובדים והמעבידים כדי להבטיח את הקיום העתידי.
שיטת "העבודה" של הכסף היא כזו: קרן הפנסיה מעמידה לרשות הבנק את הכסף בריבית קבועה ומובטחת למשך שנים, נמוכה יחסית, ואילו הבנק "מוכר" את הכסף לציבור מבקשי המשכנתאות, בריבית יותר גבוהה. מפער הריביות האלה הבנק מתקיים ואף מרוויח.
עד תחילת תהליך קריסתן של קרנות הפנסיה ההסתדרותיות הייתה השליטה על 86% מהכסף הרב והטוב הזה בידי ההסתדרות. 14% הנותרים היו בידי קרנות פנסיה פרטיות שרובן נשלטו בידי חברות הביטוח. במשך שנים רבות הובטחה השמירה על ערכו הריאלי של הכסף הכבד הזה, לטובת העמיתים המבוטחים, באמצעות אגרות חוב "מיועדות" שהנפיקה הממשלה, בריבית מועדפת ומובטחת מראש, ללא כל סיכון.
הרפורמה בקרנות הפנסיה שהונהגה בארץ לפני שנים הפכה את הקערה על פיה והיא פתחה פתח לתקווה ששוק ההון הפנסיוני הענק הזה, יוכל להתחיל לעבוד כמו במתוקנות שבעולם המערבי, כגורם עסקי המניע את גלגלי הכלכלה והצמיחה, בתנופה הרבה יותר גדולה אפילו מזו שמייצרים הבנקים. מזה שנים אחדות אנחנו מעניינים את העולם גם בתחום הזה. לדוגמא: קרן "הרמס" המנהלת השקעות בעבור קרנות הפנסיה המובילות בבריטניה, רכשה חבילה מניות של חברות ישראליות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. והיא לא היחידה.
בריטניה לא המציאה את השיטה. היא פועלת הרבה מאוד שנים בכל רחבי העולם המערבי שבו קיימות קרנות פנסיה המחפשות נתיבי השקעה כדי להגדיל ככל האפשר את התשואה על ההון הצבור בידיהן. הכסף הזה פועל בעבור המבוטחים הפנסיוניים בשתי שיטות. האחת: קרן הפנסיה שוכרת את שירותיו הטובים של "בית השקעות" שהוכיח את יכולתו על פני שנים, ובית השקעות זה מנהל את הכסף בעבור הקרן. המשך העסקתו של בית ההשקעות מותנה בגובה התשואה על ההון שהוא מצליח לייצר. ככל שתאמיר התשואה כך יגדלו סיכויי "מנהל הכסף" להמשיך ולהיות מועסק על-ידי קרן הפנסיה. השנייה: קרן הפנסיה עצמה מקימה "ועדת השקעות" שבה משתתפים מיטב המוחות הכלכליים/עסקיים וזו מחליטה היכן ובאילו תנאים יושקע הכסף כדי ש"יעשה את העבודה" בדרך הטובה ביותר. בעקבות החלטות מן הסוג הזה מושקע הכסף בכל שוק בעולם שבו הוא יכול להרוויח היטב. כמו בשוק הישראלי, למשל, כפי שעשתה קרן "הרמס", על-פי מיטב שיקוליה העסקיים.
גם בישראל מתחילה שיטת הפעולה הזו להתפתח. המקום הראשון שבו היא פועלת הוא בקרן המנהלת את כספי הפנסיה של עובדי חברת החשמל שהאחריות עליהם עברה לפני שנים אחדות מידי הממשלה (במסגרת הפנסיה התקציבית) לידי חברת החשמל (במסגרת פנסיה צוברת). עם פרסום המכרז לניהול הכספים האלה שהיקפם מגיע כיום ליותר מ-30 מיליארד ש"ח, הסתבר כי הדרישה העיקרית לפיה יבחר הזוכה תהיה: איזו תשואה תוכל להבטיח החברה המנהלת את הכסף ומי יהיו המומחים שיישבו בוועדת ההשקעות כדי שניתן יהיה להבטיח את התשואה הגבוהה ביותר למשך שנים.
בשיטת זו של הפעלת הכסף קיים סיכון שהערכות המומחים לא יתממשו. כדי למזער את החשש, מאחר שמדובר בכספי פנסיה של מיליוני מבוטחים, מעניקות ממשלות רבות בעולם המערבי הגנת-מינימום למקרה שהתשואה המושגת לכספי קרן הפנסיה תהיה נמוכה מדי. כך גם קורה בישראל עם כניסתה לתוקף של הרפורמה בביטוח הפנסיוני. הגנה זו תיראה כך: האוצר התחייב להנפיק לקרנות הפנסיה החדשות והישנות אג"ח בתשואה של 4.85% לגבי 30% מהכספים המושקעים. את יתרת ההשקעות יחלקו הקרנות באופן הבא: 50% באג"ח ממשלתיות, 13% בהלוואות ופיקדונות ברמת סיכון נמוכה ו-7% בהשקעות "חופשיות" כמו הבורסה, למשל. ההערכה הכלכלית מראה כי במגוון הגנות כזה יוכלו הקרנות לקבל, באמצעות אג"ח ממשלתיות ופרטיות, תשואה שנתית בשיעור מינימום של 4%.
כאשר יתפוגג הערפל וחוקי המשחק החדשים יוטמעו בשוק הפנסיוני בישראל, נתחיל לראות איך המיליארדים הרבים שנצברו בקרנות עושים את העבודה בדרך הטובה ביותר. הכסף הזה יהפוך, קרוב לוודאי, לבנק ההשקעות הסולידיות הגדול ביותר של המדינה. הוא יאיץ את פעילות המערכת הכלכלית הישראלית; הכסף הגדול והטוב הזה ייצר במשך השנים רבבות מקומות עבודה חדשים; הוא יביא לגידול בהכנסות המדינה ממסים הנובעים מפעילות כלכלית מואצת ויאפשר לה להעניק יותר לנזקקים ולעניים; הוא יציב את ישראל במעמד שווה למתוקנות שבמדינות העולם היודעות כיצד לדאוג לכך שהכסף יעבוד ולא רק ישמר באפס מעשה בכספות שמורות היטב; הוא יביא לעליה ברמת החיים ולתקוות-אמת חדשה לכל אלה אשר בכורח נסיבות הקיום הקשות - ביטחוניות וכלכליות - התחילו מזה שנים אחדות, בעיקר נוכח ההמראה במחירי הדיור, להטיל ספק באשר לעתידה הכלכלי של המדינה ושל עמה למוד הסבל.

תאריך:  21/11/2017   |   עודכן:  21/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אבי גבאי, אתה שהחלטת שהמחנה הציוני יתמוך בגירוש מבקשי המקלט בישראל, חזור אל ספר הספרים שלנו. אבי גבאי אנחנו זקוקים לתיקון גדול, לא די לעטוף במלל את שמות כ"ב, לא די לעטוף בטקס רליגיוזי את מגילת רות, אלא חובה עלינו לתת במילים רוח חיים
אליקים העצני
מול 12 שנות חדלון אונים של ממשלות ישראל, זכות וחובה להציג דמות מופת ואנשי מופת, את ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן ותלמידיו, שזה 10 שנים - יום יום, קיץ חורף, בחום ובקור, פוקדים את חורבת היישוב חומש
אסתר שניאורסון גרי
איך מצליח ראש הממשלה עם כל המערכות המסואבות שסביבו לתפקד ולהוביל? להעביר רכש של צוללות כנגד מערכת לעומתית שמתנגדת לפרויקט מהמעלה הראשונה, ועוד להיות מואשם בשוחד? זו התנהלות שדורשת כוחות על
ראובן לייב
להצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ', שנועדה לצמצם את כוחו של מבקר המדינה, אין כל הצדקה חוקית, באשר מוסד הביקורת הינו גוף סביל, שכלל אינו נהנה מסמכות אקטיביסטית של הוצאה לפועל
אברהם שרון
אילו חנן אותו הנשיא הייתה החנינה שלו נתפסת ומתפרשת כהבעת זלזול במערכת המשפט    אם ייבדק כבוד הנשיא בפוליגרף ויישאל, בין השאר, האם הוא חש חמלה כלפי אלאור אזריה, אני משער כי הפוליגרף יראה כי הוא דובר אמת    אי-הענקת חנינה לאזריה אינה נובעת מהעדר חמלה כלפיו אלא מכובד משקלה של האחריות העליונה שהוא נושא בה בתפקידו כנשיא המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il