X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התוצאה המעשית היחידה של המשבר הקואליציוני היא שיעקב ליצמן יוכל להיות שר בלי להיות שר. כל השאר לא ישתנה, והעסקנים החרדיים שוב הוכיחו שהם דואגים רק לציבור הצר שלהם ולכסאות שלהם
▪  ▪  ▪
חרד"קים במובן אחר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
תראו מי שתק
היכן היו נפתלי בנט, איילת שקד ואורי אריאל במשבר השבת? אולי מישהו מהם צייץ משהו, אבל אני לא שמעתי. הבית היהודי שוב מפקיר בידי החרדים את צביונה הדתי של המדינה, במקום להוות גשר בין הקיצוניים משני הצדדים. כי מבחינת בנט ושות', יותר חשוב לעסוק בבית (ארץ ישראל) מאשר ביהודי.

תראו מי דיבר
הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, הוציא בסוף השבוע הודעת תמיכה ביעקב ליצמן ושיבח אותו על התפטרותו הצפויה. אם כבוד הרב שכח, הוא עובד מדינה ואסור לו לעסוק בנושאים פוליטיים. אם כבוד הרב שכח, הוא דיין בבית הדין הרבני הגדול ואסור לו לעסוק בנושאים פוליטיים. אם כבוד הרב שכח, הוא הרב הראשי ואסור לו לעסוק בנושאים פוליטיים. אבל הוא לא שכח; הוא ידע וצפצף - וכמובן שלא יקרה לו כלום.

בואו נראה מה יצא ממשבר השבת, שלכאורה איים להפיל את הממשלה. המרכולים בתל אביב יישארו פתוחים בשבת, הרכבת תוכל לבצע עבודות בשבת, משחקי הכדורגל יימשכו בשבת. אז על מה בדיוק יצאו החרדים למאבק? על כך שיוכלו לתת בעצמם גושפנקה חוקית לחילול שבת המוני?
אריה דרעי מדבר על שמירת הסטטוס-קוו. זה בלוף אחד גדול. "הסטטוס-קוו" הפך להיות סיסמה חילונית שמשמעותה: הציבור הדתי לא יקבל שום דבר שלא היה לו ב-1948, ואנחנו ננצל את כוח הרוב כדי לרמוס ערכים היקרים לו. כדורגל בשבת יהיה, כי הוא היה גם ב-1948; בתי קולנוע ובתי קפה ייפתחו בשבת, כי אנחנו הרוב. תחבורה בחיפה בשבת תהיה, כי היא הייתה גם ב-1948; בתל אביב האוטובוסים יסעו עמוק בתוך השבת, כי אנחנו הרוב. חנויות לממכר חזיר יהיו, כי הם היו גם ב-1948; גופים פרטיים יוכלו לתת הכשרים, כי אנחנו הרוב.
אם הסטטוס-קוו היה באמת נשמר, המרכולים בתל אביב לא היו נפתחים בשבת. אז למה החרדים מסכימים שייפתחו? משום שלחרדים, כמו תמיד, אכפת רק מעצמם. הם ממילא לא גרים בתל אביב, אז לא באמת משנה להם מה קורה בה. היא רק כלי משחק להשגת מטרות אחרות. זה שבדרך יירמסו אלפי בעלי עסקים קטנים, שאינם יכולים לעמוד מול הרשתות הנפתחות בשבת - זה לא מעניין את החרדים. וכדאי להזכיר, שאת המאבק המשפטי בנושא המרכולים ניהלו בעלי חנויות מכולת, שכל רצונם הוא לשרוד; אותם החרדים זורקים כעת מתחת לגלגלי משאית הקואליציה.
כנ"ל לגבי הכדורגל בשבת. את המאבק כאן מנהלים שחקני כדורגל, כולל בליגת העל, שרוצים לשמור מסורת או סתם לבלות את סופי השבוע עם משפחותיהם. יש פתרונות שמאפשרים להעביר את המשחקים לימי חול; זה קיים בכל העולם, וקיים גם אצלנו ברוב ענפי הספורט האחרים. אבל מאחר שאין שחקני כדורגל חרדים, אזי יעקב ליצמן ואריה דרעי וחבריהם מנציחים את הפגיעה בשחקנים האחרים, במשפחותיהם ובאלפי עובדים שסביב המשחקים.
זוהי גישה חרדית אופיינית, הבאה לידי ביטוי בתחומים נוספים. קחו למשל את הגיור: החרדים מתעלמים ממאות אלפי העולים ממוצא יהודי, ורוצים גיור מחמיר וכמעט בלתי אפשרי. למה? כי הם ממילא לא מתחתנים עם גרים וגיורות, אז ממש לא משנה להם מה יקרה לאותם מאות אלפים ולאלו שכן רוצים להתחתן איתם.
אז מה כן יצא מכל העסק? שיעקב ליצמן יוכל להיות שר בלי להיות שר. אז נכון, שר הפנים יוכל לפסול חוקי עזר עירוניים עתידיים שיאפשרו מסחר בשבת - בתנאי שהחוק הזה יעמוד במבחן בג"ץ. אבל שום עיר אחרת לא התכוונה ממילא ללכת בעקבותיה של תל אביב, לפחות לא כרגע. ושר הרווחה יוכל להפעיל שיקולים של מסורת ישראל באישורו לעבודות בשבת. אבל חיים כץ לא יהיה חייב לעשות זאת, ותהיו בטוחים שהרכבת תמשיך לבצע את עבודות התשתית בשבת, למרות טענתו של ליצמן שיש חלופות. לכן, השינוי המשמעותי היחיד הוא זה שיבטיח את כסאו של ליצמן - מבלי שיהיו לו נקיפות מצפון של אחריות מיניסטריאלית על חילולי שבת המוניים.
אלו לא חרדים אמיתיים. אלו עסקנים אנוכיים, שדואגים אך ורק לציבור הצר שמקרבו באו, גם כאשר רוממות השבת בפיהם. אלו פוליטיקאים, קטנים, שדואגים אך ורק לכסאות שלהם, גם כאשר תרי"ג מצוות בפיהם. אלו הם חרדים דקים. וגם יש לי ראשי תיבות בשבילם: חרד"קים.

תאריך:  27/11/2017   |   עודכן:  27/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החרדים רומסים את השבת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אחריות הבית היהודי
יחיאל ש.  |  27/11/17 11:18
2
לא רוצים יותר את הממשלה הזו. ל"ת
מספיק לכו כבר.  |  27/11/17 14:10
 
- 3שיילוקיםלפיד גבאי&כבל=שנואים
ע_הראל  |  27/11/17 22:13
3
ש"ס/דגל בנות30שנה=המפד"ל בת70!
ע_הראל  |  27/11/17 14:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנה רב-הון
אוטובוסים, מוניות, רכבים פרטיים, רכינוע, גלגלת ושאר חידושי לשון במדינת תל אביב הקטנה    כשאני מגיעה לתל אביב, לרחוב דיזנגוף למשל, לא רק שמפלצות גדולות מאיימות לחנוק ולמעוך אותי, אלא שיש גם כל מיני כלי תחבורה מוזרים שיש להם חוקי תנועה מוזרים משל עצמם
ראובן לייב
במפלגת השלטון נותנים את הטון מספר חברי-כנסת כוחניים, שרומסים ברגלם הגסה, בלי טיפת-רחמים, את מה שהיה בעברה המזהיר ההדר הבית"רי
עמי דור-און
כיוון שתפיסת עולמו הברורה של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט היא כי "שלטון החוק הוא מעל לכל", חשוב מאוד שיודיע באופן גלוי, כי ייאבק בכל כוחו ובכל האמצעים העומדים לרשותו - משפטיים ופוליטיים - לחסימה מוחלטת של החקיקה המבישה שכל כוונתה יוצריה דוד ביטן ודוד אמסלם היא לבנות סביב ראש הממשלה "חומת הגנה סינית" הן לגבי מה שהיה והן לגבי מה שיהיה
בעז שפירא
היום שלא רק שאינני מכבד את האנשים האלה, השופטים העושים ביהודים שפטים, אלא שאני חש כלפיהם זלזול, בוז ואפילו טינה    האמינו לי, הם הרוויחו זאת ב"יושר", אם ניתן לומר כך על פסיקות עקומות, שערורייתיות, מקפחות ומפלות
אסתר שניאורסון גרי
הנשיא חיכך את ידיו זו בזו, כמה גלים אני עושה, אמר ודאי לעצמו, אצלי כל יום זה חג סוכות, הפכתי לאתרוג שמור בתוך קופסה    פעם לגלגו על תומך בית"ר שהוא ליצן לא חכם, והיום? הוא מזמזם כל הדרך לאוזניים הנכונות, "היידה הפועל"...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il