X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אודי מנור היסטוריון, חבר מפלגת העבודה על צד שמאל
בלוג/אתר רשימות מעקב
רבים האנשים בימינו, בין אם אוהדי ישראל ובין אם שונאיה, המבינים משום מה ש'מדינה יהודית' היא מדינה 'דתית' אויבי הדמוקרטיה בקרב אזרחי ישראל מתעקשים לספר לנו שמדינה 'יהודית' אמורה להיות מדינת הלכה
▪  ▪  ▪
שלושה מרכיבים [צילום: פרנק שרשל, לע"מ]

לפני 70 שנים, ב-29 בנובמבר 1947, עצרת האו"ם קיבלה את 'החלטה 181' המוכרת בשם 'תוכנית החלוקה'. לכאורה הכל ידוע והכל כבר נאמר. למעשה לא ממש, שכן קוצר הידיעה לגבי לפחות שלושה מרכיבים של ההחלטה עמוק ומזיק. המדובר במרכיבים אלו:
האחד - המושג 'מדינה יהודית' מופיע שם במפורש. המושג 'יהודית' מכוון לזהותה הלאומית ולא הדתית של המדינה. עקרון זה עמד בבסיס התנועה הציונית מראשיתה, וקיבל ביטוי ברור וחד גם בהצהרת בלפור, וב-14 במאי 1948 בהכרזת העצמאות.
למרות כל האמור לעיל, רבים האנשים בימינו, בין אם אוהדי ישראל ובין אם שונאיה, המבינים משום מה ש'מדינה יהודית' היא מדינה 'דתית'. אויבי הדמוקרטיה בקרב אזרחי ישראל מתעקשים לספר לנו שמדינה 'יהודית' אמורה להיות מדינת הלכה. אויבי הלאומיות היהודית בקרב אזרחי ישראל מתעקשים להפיץ את שר ההדתה ללמדנו שאכן 'הפשיסטים' חובשי הכיפות הסרוגות עומדים לכלות את הדמוקרטיה הישראלית.
השני - על-פי תוכנית החלוקה שתי המדינות שתוקמנה - המדינה הערבית והמדינה היהודית - תתנהלנה על בסיס דמוקרטי. מנסחי תוכנית החלוקה לא חסכו דיו ונייר ורוב הדוח שעמד בבסיס ההחלטה (157 עמודים), עוסק בהסברים מפורטים כיצד יש להקים מדינה דמוקרטית: מזכויות אזרח, חופש פולחן, נגישות מלאה וחופשית למקומות הקדושים, עבור בתהליכי בחירות ועד כמובן שוויון האישה, עניין לחלוטין לא מובן מאליו ב-1947.
למרות כל האמור לעיל, רוב תלמידי ישראל שומעים מרוב מורי האזרחות בישראל את דבר ההבל לפיו הצירוף 'יהודית-דמוקרטית' מקורו בפסיקת בג"ץ אי-אז באמצע שנות ה-80'. מילא הדברים כתובים באופן בהיר למדי במסמכים כמו 'הצהרת בלפור' (1917) או 'תוכנית באזל (1897), הנה בהצעת החלוקה הם מופיעים באופן שבלתי ניתן לפרשו אחרת: 'העולם' ב-1947 תמך בהקמתה של מדינה יהודית-דמוקרטית, ממש במונחים אלו.
השלישי - שיתוף פעולה כלכלי בין שתי המדינות. מנסחי ההחלטה פעלו בתקופה בה הקשר בין שגשוג כלכלי לשלום נתפס כמובן מאליו. ברקע הבנה זו עמדה כמובן מלחמת העולם שזה עתה הסתיימה, שלצד החורבן והמוות שהביאה, חוללה גם משבר כלכלי חמור שאיים להביא על אירופה מלחמה נוספת. 'תוכנית מרשל' המפורסמת שיקמה למעשה את אירופה שלאחר המלחמה והפכה אותה ליבשת משגשגת הנהנית משלום רצוף הנמשך כבר עשרות שנים. מנסחי ההחלטה הניחו לפיכך ששתי מדינות הלאום הדמוקרטיות הללו, יצליחו לקיים ביניהן יחסי שלום באופן פשוט יותר אם יתקיים ביניהן שיתוף פעולה כלכלי.
למרות שגם היום רבים יאשרו את הקשר בין שגשוג כלכלי לנטייה לשלום, מעטים מכירים את המרכיב הכלכלי של החלטת החלוקה, ודומה שהיכרות עמה עשויה דווקא לחזק את אלו הסבורים שגם אם אין באופק (ואין באופק) שלום בלגי-גרמני או ספרדי-פורטוגלי עם הפלשתינים, טוב יהיה אם הנהגות שני העמים 'יעשו את היאוש יותר נוח', כלומר ידאגו לשגשוג כלכלי. לא יועיל לשלום הרחוק? לפחות יועיל למצב הרוח החברתי.
לבסוף יש להזכיר את המעטפת. קשה לדבר היום על 'משפט בינלאומי' במציאות בה ראשי מדינה חברה באו"ם (אירן) קוראים להשמדת מדינה אחרת חברה באו"ם (ישראל), או במציאות בה ראש מדינה (בשאר אסד) משמיד בנשק כימי את אזרחיו. קשה אבל ראוי. הצעת החלוקה של הכ"ט בנובמבר מזכירה לנו שהיו ימים בהם המערכת הבינלאומית הייתה גם אופטימית יותר וגם הגונה יותר. מי יודע, אולי היא תחזור לעצמה. יהודים הרי תמיד מאמינים בתיקון.

הכותב הוא מרצה באוניברסיטת אריאל, מומחה להיסטוריה של עם ישראל, מדינת ישראל וציונות.
תאריך:  28/11/2017   |   עודכן:  28/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בשאר אסד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובדות שלא ידעתם על כ"ט בנובמבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש אדם שאינו הדיוט אך אדיוט
ב_שמואל  |  29/11/17 08:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות 70 שנה לישראל
אברהם ציון
לאחר שהתחלף השלטון בבריטניה, שבראשו עמדו לויד ג'ורג' כראש ממשלה ובלפור כשר החוץ, שינתה בריטניה מדיניותה לחלוטין    תחילה היא קרעה מפלשתינה א"י את כל החלק ממזרח לירדן כדי להמליך עליו את עבדאללה    זו הייתה החלוקה הראשונה
עומר כרמון
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הזמין את פרנציסקוס להזניק את המרוץ היוקרתי בירושלים: "אחד מרגעי השיא של חגיגות ה-70 להקמתה של מדינת ישראל"
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il