מהו אותו הדר בית"רי שירשו
בני בגין ו
ציפי לבני מהוריהם הפולנים, ואשר חברי הכנסת ביטן ואמסלם לא ירשו, באשר הוריהם עלו מגלות אחרת?
הלכתי למקורות. שם ראיתי שזאב ז'בוטינסקי ייסד את תנועת בית"ר לפני קצת פחות ממאה שנה (1923). בשנת 1934 פרסם ז'בוטינסקי את 'רעיון בית"ר', אשר בין הייתר מפרט את 'הנדר הבית"רי', 7 סעיפים קצרים המבטאים את עקרונות התנועה וכוללים:
א. הקדשת חייו של הבית"רי לתחיית המדינה ולרוב תושבים עבריים על שתי גדות הירדן.
ב. העדפת התועלת הממלכתית על התועלת האישית הפרטית.
ג. השפה - עברית.
ד. הכנת הזרוע להגנה על העם ולכיבוש המולדת.
ה. השאיפה להדר במחשבה, בדיבור, במעשה, כי הבית"רי הוא בן מלכות.
ו. נכונות לגיוס למלחמה, לעבודה, לעליה.
ז. הסכמה למשמעת ארגונית.
כל הנדרים למעט ה. הם ברורים, יש להם משמעות מאוד מעשית, סעיף ה"הדר" נראה לי סתום קמעא ודווקא הסיפא שלו מעידה על משמעותו, אנחנו מתחייבים להדר כי אסור לנו לקלקל את הפירמה, גם אם עוד לא הוסמכנו כרובאי, אנחנו במסלול ישיר לרמטכ"לות, ולא בגלל שאנו טובים, אלא בגלל שאנו בני מלכות. במילים אחרות אותו הדר הוא הדרם של בני האצולה, האריסטוקרטים, בעלי הממון, ולעומתם, הפרולטריון, שידאג לעצמו. ויש המפרשים אותו "הדר" כ"טוהר השורות", והטוהר הוא מרעיונות שיטנפו את האידיאל הלאומי, רעיונות סוציאליסטיים בסגנון לנין, סטאלין וחבר מרעיהם אשר ליוו באותן שנים את ההנהגה הציונית.
עודף הדר והיכן מתבקע אותו הדר בפומבי? בשנת 1938 מתכנסת הנהגת התנועה, הדור הצעיר בראשות
מנחם בגין קורא תיגר על ההנהגה הוותיקה ודורש להוסיף לסעיף ד' את צמד המלים "ולכיבוש מולדתי" אשר לא הופיעו בנוסח המקורי, שתי המילים האלה אכן נוספו למורת רוחו של ז'בוטינסקי אך לא לפני שז'בוטינסקי אמר לבגין, בהדר מאוד מהודר "אם אתה, אדון בגין, אינך מאמין שיש עוד מצפון בעולם, אין לך ברירה אלא ללכת לנהר הוויסלה העמוק".
ובואו לא נשכח את נאום הצ'חצ'חים של בגין עשרות שנים לאחר מכן, נאום אשר הביא לליכוד את הניצחון אחת הבחירות, שאף הוא לא ניחן בעודף הדר.
מהי המסקנה? המסקנה היא שללבני, להרצוג (כן הרצוג), לבני בגין, ול
לימור לבנת יש הדר. הדר בא בירושה ממלכות פולניה השלישית, ולא משנה כמה אתה שווה ואם אתה דורך בשתי רגליך על שאר סעיפי הנדר של בית"ר. אבל אם הוריך לא נולדו בגלות המתאימה ובייחוד אם נולדו ביבשת החמה, הלך עליך, לא הדר ולא נעליים.
ואולי ביטן ואמסלם צריכים להתחפש? לנסות ולהתחפש לבני אצולה אפילו אם אינם כאלה? אז אני לא הייתי מציע להם לנהוג כך. תסתכלו על
דוד לוי שעל אף שהוריו יצאו מאותו מוצא כמו צמד הדודאים, הוא ניסה לשמור על הדר, ומה יצא לו מזה? בעיטה בישבן, וספר בדיחות.
כי רק בני מלכות הם בני מלכות, ולעומתם רק בני אדם הם בני אדם.