X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היועץ המשפטי למשלה, שופט בית המשפט העליון, נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק סובר ש: "עובד ציבור בכל רמה, לרבות ראש הממשלה, אם מוגש נגדו כתב אישום – הוא חייב להתפטר, נקודה, יכול להיות שיש בחוק איזשהו סעיף שאומר אחרת..."
▪  ▪  ▪
ברק. דעה אישית [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

לכל אדם, גם לנשיא בית משפט עליון מותר שתהיה דעה אישית, ודעתו האישית מותר שתהיה בעניין התפטרותו של שר, שופט, ראש ממשלה, ואפילו סנדלר.
אך לגייס לעצמו את החוקה שעדיין לא נולדה, ולגייס לעצמו את ההחלטות בעניין דרעי ופנחסי, כנימוק משפטי לצורך שראש הממשלה יתפטר, זה קצת לטעמי לא ראוי, ודאי שלא מתאים לדעתי ליועץ המשפטי לממשלה ולנשיא בית המשפט העליון לשעבר.
הבדל משמעותי יש בין ראש הממשלה ובין שר. בהתפטרות ראש הממשלה מתפטרת כל הממשלה, ונופלת ממשלה אשר נבחרה כחוק על-ידי הציבור, ובהתפטרות/פיטורי שר, מתקרר הכיסא שלו, חולף שבוע/חודש שנה עד אשר הוא מחומם על-ידי שר אחר.
יתרה מכך, וייתכן שדווקא מהסיבה לעיל, חוק יסוד הממשלה מבדיל בין ראש הממשלה לבין שר בממשלה. כאשר שר מורשע בעבירה שיש עמה קלון הריהו מפסיק אוטומטית מלכהן, בעוד שראש הממשלה אפילו הורשע בעבירה שיש עמה קלון לא תפסיק כהונתו אלא אם תחליט כך הכנסת ברוב חבריה.
ומעבר לכל אלה, הנימוק של בג"ץ כאשר הורה על פיטורי שרים בשל הגשת כתבי אישום היה מבוסס על חידוש חוסר הסבירות הקיצונית שעבר לטורבו עם המהפכה החוקתית, בטענה כי אם ראש הממשלה מוסמך לפטר שר מסיבות שונות, והחוק אינו מחייב אותו לפטר כשהוגש נגדו כתב אישום, הרי שהעדר פיטורים לאחר החלטה על הגשת כתב אישום יהיה נגוע בחוסר סבירות קיצונית.
במקרה של שר, נוסח החוק הוא רשאי, בית המשפט קובע חייב, אבל את ראש הממשלה איש לא רשאי לפטר למעט כוחות עליונים או מצב הקואליציה או בחירות, אז איך זה יעבוד? האם שופטי בית המשפט יתייצבו בישיבת ראשי הקואליציה וישכנעו את השרים לנטוש את הספינה? האם הם יטילו במקום הציבור פתקים לקלפי? האם יורו מכוח חוקה כלשהי על ראש הממשלה להתפטר מיוזמתו? איך בדיוק מדמיין לעצמו כבוד השופט ברק את התהליכים בהם ינקוט בית המשפט על-מנת להביא לפיטורים של ראש הממשלה, כשם שהביא לפיטורי דרעי ופנחסי?
ומדוע כל הנזק הזה? איזו סיבה מצא הנשיא ברק להתבטא באופן כה מזלזל בחוק וביוצריו? איזה תועלת תצמח מהזלזול הזה? לאיזו תכלית נאמרו הדברים? איזו מידה של מידתיות יש באמירה הזו אשר משרתת מטרה הפוכה מזו שנאמרה?
והרי סביר מאוד שאין בכוחו של בית המשפט להפסיק כהונתו של ראש ממשלה בשל הגשת כתב אישום, באשר אף אם יורשע הוא איננו מפוטר אוטומטית. מצבו של ראש ממשלה על-פי חוק ועל-פי ההיגיון הסביר שונה לחלוטין ממצבו של שר. ה"עלות" של הפסקת כהונת ראש ממשלה היא עשרות מונים גבוהה יותר מ"עלות" הפסקת כהונת שר. לעומת זאת לדינמיקה של הפוליטיקה ושל הציבור יש סיכויים הרבה יותר גדולים להרעיד את הכיסא של נתניהו היה ויוגש כתב אישום. ראו כמה זמן שרדה ממשלת אולמרט אחרי החלטה על הגשת כתב אישום, בלי כל התערבות של בית המשפט.
אממה, עוצמת הלחץ הציבורי תלויה בתוכנו של אותו כתב אישום ככל שיוגש, ולטעמי האמירות האלה של ברק וחבריו הן ניסיון לנעוץ עוד ועוד מסמרים בארון הפוליטי של נתניהו, בשל חילוקי דעות פוליטיים לחלוטין ולא בשל שום נימוק משפטי חוקי או חוקתי שדוף וחסר כל תוכן ומשמעות.
אגב, כתומך במרבית ההיבטים של מדיניות נתנייהו, סבור אישית שעל נתנייהו לפרוש, לא משום נימוק משפטי, כי אין כזה בנמצא ואף אסור שיהיה כזה, אך המתנות שקיבל נתנייהו מאנשי עסקים יותר מאשר הן מושחתות (ובכך המשטרה חוקרת) הן משחיתות את כל מי שיודע עליהן, ואני מניח שידעו, ראש ממשלה אחראי לא היה מקבל כאלה מתנות, ומדינת ישראל ראויה לראש ממשלה אחראי.

תאריך:  30/11/2017   |   עודכן:  30/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכהן הגדול מחלל את קודש הקודשים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי ושרל'ה צמד חמד
ישראלי זועם  |  30/11/17 22:46
 
- אם אלו מגעילים אותך,צא ולמד
ב_שמואל  |  1/12/17 00:14
2
אפרים, כתבת:
ב_שמואל  |  30/11/17 23:16
3
לא מבין מדוע אינך מתייחס
בני בנקר  |  1/12/17 09:19
4
הכהן הגדול???עם היו מפרסמים
ישע .  |  1/12/17 09:33
 
- רק הדירות ?
ארי כספי  |  2/12/17 09:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
צ'לו רוזנברג
כחלון אינו מתרגש מכך כי עד שילדי הגן יגדלו ויצטרכו להתמודד עם שאלות קיומיות כמו דירה, ניתן יהיה, כך מקווה החייכן, למצוא איזה פתרון מוצלח מסוג הפתרונות שהוא וחבריו מצאו עד היום
איתמר לוין
זמיר: מעולם לא הייתה סביבה עבודה קשה, עוינת ועכורה כל כך כלפי כל שומרי הסף, כל אלו שבאים להפעיל ביקורת על הממשלה כדי שתפעל על-פי החוק, במינהל תקין והוגן
אסתר שניאורסון גרי
איך מצליח ראש הממשלה עם כל המערכות המסואבות שסביבו לתפקד ולהוביל? להעביר רכש של צוללות כנגד מערכת לעומתית שמתנגדת לפרויקט מהמעלה הראשונה, ועוד להיות מואשם בשוחד? זו התנהלות שדורשת כוחות על
עומר כרמון
במסגרת חקירת פרשת הצוללות, פשטו על משרדי חברת קצא"א, חוקרי משטרה מהיחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית    דוד שמרון קיבל הצעה לשמש כעד מדינה
עומר כרמון
הפר את תנאי החוזה עליו היה חתום מול משטרת ישראל    תקף בבוטות שרים וחברי כנסת    ח"כ דודי אמסלם: "מפכ"ל המשטרה הודה שהתבטאויות חורב אינן תקינות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il