X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חיסולו של נשיא תימן המודח עלי עבדאללה סאלח מסמל ניצחון אירני על סעודיה במאבק על השליטה בתימן. אולם, ייתכן שמדובר בניצחון זמני, הרצח עלול לגרור את תימן למלחמת אזרחים ואסון הומניטרי, מדובר במערכה ארוכה
▪  ▪  ▪
נשיא תימן, עלי עבדאללה סאלח. חוסל [צילום: האני מוחמד/AP]

הרצח האכזרי של נשיא תימן המודח עלי עבדאללה צאלח בידי המורדים החות'ים (שיעים) בתימן הוציא שחקן פוליטי חשוב מהמשחק בזירה התימנית ששיחק תפקיד מכריע במדינה בארבעת העשורים האחרונים.
תימן, שהינה "החצר האחורית" של סעודיה, נתונה למאבקי דמים בגלל היריבות בין אירן לסעודיה על ההשפעה על מרכזי הכוח במדינה, סעודיה מנסה למנוע את התפשטות אירן במזרח התיכון ומי שמוביל את הקו הנוקשה נגד אירן ואף הקים את הקואליציה הצבאית למלחמה בתימן כדי לעזור לשלטון החוקי של הנשיא עבד רבו מנצור האדי הינו יורש העצר ושר ההגנה הסעודי מוחמד בן סלמאן.
עלי עבדאללה צאלח הודח מתפקיד הנשיא בעקבות תופעת "האביב הערבי", ב-2014 הוא כרת ברית עם המורדים החות'ים אולם,באחרונה, כמה ימים לאחר שהחליט להתנתק מהם ולהפר את הברית עמם נרצח על ידם בגלל שהיה מוכן לפיוס ולניהול דיאלוג עם סעודיה ועם איחוד האמירויות.
עלי עבדאללה צאלח נרצח בעת שנמלט מעיר הבירה צנעא, המורדים החות'ים ארבו לשיירה שלו, ירו בו מטווח קצר והתעללו בגופתו, הרצח שלו מזכיר את הרצח של שליט לוב מועמר קדאפי. על-פי גורמים ערבים, הוא נרצח בהוראת שליטי אירן. פרשנים ערבים טוענים כי אירן נושאת באחריות ישירה לחיסולו בגלל שבגד במורדים החות'ים שהינם בני בריתה.
הוא היה נתון למעקב הדוק של מנגנוני המודיעין של "משמרות המהפכה" האירניים שגם העבירו מידע מדויק על תנועותיו למורדים החות'ים, דבר שאיפשר להם לאתר אותו ולטמון לו את המארב שהביא למותו. ההנהגה האירנית איננה מהססת לחסל את כל מי שמתנגד לה.
רק בחודש שעבר, ב-8 בנובמבר, חוסל בעיר האג שבהולנד ע"י סוכני המודיעין האירני, הפעיל הפוליטי, אחמד מולא, שהקים את תנועת "המאבק הערבי לשחרור אחוואז" שתומכת בהקמת מדינה עצמאית במחוז חוזסטאן העשיר בנפט בדרום מערב אירן.
שיטת החיסולים הפוליטיים מקובלת ע"י שלטון ההייאטולות מאז שנת 1979, החל מרצח שאהפור בח'יתיאר, ראש הממשלה לשעבר ועוד עשרות פעילים ומתנגדים פוליטיים עד היום. את משימות החיסול מבצעים צוותים מיוחדים של "משמרות המהפכה" של אירן.
סאלח, בנו של הנשיא הנרצח עלי עבדאללה סאלח,קרא לעם התימני ותומכי אביו לנקום את מותו וביקש מאיחוד האמירויות לשחרר ממעצר בית את אחיו הגדול אחמד.
האח אחמד, שאמור לרשת את מקום אביו, קרא להילחם במורדים החות'ים הנקראים בשם "מליציית אנצאר אללה" והודיע כי יעמוד בראש המערכה לגירושם מתימן.
אין ספק שמדובר בניצחון של אירן במאבקה נגד ההשפעה הסעודית על תימן לפחות בטווח הזמן הקרוב, תימן הינה מדינה רבת תהפוכות וקשה להעריך את ההתפתחויות הפוליטיות והצבאיות בתוכה, אבל ברור שחיסולו של עלי עבדאללה צאלח מחזק את המורדים החות'ים ואת ההשפעה האירנית.
חיסולו של עלי עבדאללה סאלח לא היה רק בגלל בגידתו במורדים החות'ים אלא בגלל שהוא התנגד לתוכניות אירן להשתלט על תימן. הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, מפקד "משמרות המהפכה" האירניים הודיע באחרונה בפומבי כי ארצו תומכת במורדים החות'ים בתימן. העיתון האירני "כיהאן", המזוהה עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי, תומך באגריסיביות במורדים החות'ים ומעודד אתם לפעילות צבאית נגד סעודיה ונגד איחוד האמירויות.
העורך הראשי של העיתון הינו חוסיין שריעת-מדארי סגן המדריך הרוחני העליון ח'מינאי ששירת במנגנון המודיעין של "משמרות המהפכה". הוא שפרסם דברי עידוד למורדים החות'ים על ששיגרו בחודש שעבר טיל בליסטי לעבר סעודיה ובשבוע שעבר טיל לעבר מתקן גרעיני באבו דאבי. בעקבות הרצח של עלי עבדאללה סאלח שהשתייך לשבט החשוב ביותר בתימן, צפוי כי יתגברו המאבקים הפנימיים בתימן, רציחתו עלולה לדרדר את המצב הביטחוני עד למלחמת אזרחים ולאסון הומניטרי במדינה.
קשה להעריך מה יהיה, אך ברור שתומכיו של עלי עבדאללה צאלח ירצו לנקום את מותו וגם סעודיה איננה מתכוונת לשבת בחיבוק ידים נוכח ההתפתחויות האחרונות.
פרשנים במפרץ מעריכים כי כל הכוחות בתימן יתאחדו נגד המורדים החות'ים בעקבות רצח עלי עבדאללה צאלח וישתפו פעולה גם עם הקואליציה הצבאית בראשות סעודיה נגד המורדים החות'ים שמעוזיהם העיקריים בצפון תימן. האירנים ניצחו בסיבוב הזה אבל המשחק עדיין לא הסתיים, מדובר במערכה ארוכה.

תאריך:  06/12/2017   |   עודכן:  06/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצחון אירני בתימן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בני עמו של יגאל עמיר. מה הפלא? ל"ת
הגוי..  |  6/12/17 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
במאמר שפורסם לפני הידיעות על צעדיו הצפויים של טראמפ בנושא ירושלים, טוען השבועון היוקרתי שהנשיא האמריקני מאבד אפילו את אמונו של נתניהו, יצר חלל ריק בסוריה וחוזר על חלק משגיאותיו של אובמה
אריאל י' לוין
עלי עבדאללה סאלח היה הסיכוי הטוב ביותר למו"מ במדינה האומללה, ש-10,000 מאזרחיה נהרגו בהתקפות סעודיות וקרוב ל-7 מיליון מהם מצויים בסכנת רעב. מותו בידי החות'ים יביא לכך שהמצב יהיה קשה עוד יותר
עומר כרמון
מנהיג הכוחות החות'ים בתימן חוגג לאחר חיסולו של הנשיא לשעבר    כוחותיו השתלטו בקלות על עיר הבירה    הדיווח הסעודי לפיו טיל פטריוט יירט בחודש שעבר טיל סקאד ששיגרו החות'ים לעבר נמל התעופה בריאד, היה שקרי. הטיל התפוצץ סמוך מאוד לנמל התעופה ונשמע היטב גם בקרב השוהים בטרמינל המפואר
עומר כרמון
לוחמים חות'ים הנתמכים בידי אירן, השתלטו על מכוניתו של עלי עבדאללה סאלח, ירו בו בראשו וחטפו את בנו    בימים האחרונים הפר סאלח את הברית שכרת עם החות'ים וחבר לסעודים
יוני בן-מנחם
מקורביו של הנשיא א-סיסי טוענים כי "תנועת האחים המוסלמים", באמצעות שופרה ערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה, מנסה ליצור מצג שקרי כאילו מצרים איננה מדינה דמוקרטית, משתמשת לכך באחמד שפיק ומנסה ליצור הקבלה בינו לבין ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי שהוחזק על-ידי שלטונות סעודיה בריאד כמה ימים עד שהורשה לצאת לפריז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il