X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרופסור זוהר בן-אשר מנהל אקדמי   |  המרכז האירופי למחקר ומימון
מבחינתה של מדינת ישראל לא צריך נשיא אמריקני כדי שירושלים תהייה בירת ישראל. גם כאשר הקונגרס האמריקני הכיר בירושלים כבירת ישראל ב-1995 זה לא שינה את המציאות. לעומת זה, תו המחיר שיגיש טראמפ לממשלת ישראל עלול להיות גדול מיכולותיה של ממשלת ביבי לשלמו
▪  ▪  ▪
הצהרת טרמפ [צילום: איוואן ווצ'י/AP]

כדרכו, טראמפ אמר אתמול דבר אחד ועשה את היפוכו. הוא הכיר בירושלים - למעשה, בחלקה; אותו חלק שעליו יוסכם בסוף הדרך בין ישראל לפלשתינים - כבירתה של מדינת ישראל כשהוא אומר את המובן מאליו: זאת הינה המציאות וזה המקום בו מבקרים מנהיגים מכל העולם הבאים לישראל. באותה נשימה, הוא חתם שוב על עיכוב העברת השגרירות לירושלים. תוך כדי כך, הוא ריצה את בסיס תומכיו - האוונגליסטים השמרניים של "חגורת התנ"ך" של מרכז ודרום ארה"ב ובאותה עת - הוא עורר את חמת-זעמו של העולם. טראמפ עצמו אמר בפירוש שהחלטתו באה מטעמים אמריקנים פנימיים ולא כדי לרצות את ישראל.
למרות התרפסותה של מלכות ירושלים והמלך ביבי הראשון ולמרות שבסך-הכל טראמפ אמר בקול מה שברור לכולם, שירושלים היא בפועל הבירה של ישראל ומקום מושבם של כל סמלי השלטון הישראלים; ולמרות שהיסטורית, הצהרתו של טראמפ חשובה בדיוק משום שהיא משלימה את פעולת ההכרה האמריקנית בישראל מ-1948, טראמפ איננו ידידה של ישראל. הוא בעיקר - כנראה רק - ידיד של עצמו.
אז נכון, גם צ'כיה הודיעה שהיא מכירה במערב ירושלים; וכנראה גם הפיליפינים. אבל מעבר לכך, גם צ'כיה וגם טראמפ אינם מכירים בסיפוח של ישראל את מזרח ירושלים וטראמפ אומר בפירוש כי גבולותיה של ישראל וריבונותה בירושלים ייקבעו במשא-ומתן. מעבר לכך - שוב, כדרכו - הצליח לקומם עליו לא רק את העולם הערבי ואת הפלשתינים, אלא גם את אירופה, סין ורוסיה.
ראייה נוספת לכך היא ההנחייה שיצאה ממחלקת המדינה עוד בטרם יבשה הדיו שבחתימתו של טראמפ על דחייה נוספת של העברת השגרירות המדריכה את הדיפלומטים האמריקנים להצטנע, לא לבלוט ואף להמנע משליחת ילדיהם לבתי-ספר במקומות בהם הן משרתים, לא רק במזרח-התיכון אלא אפילו באירופה. בנוסף, האמריקנים גם ביקשו מישראל למתן את התלהבותפ של מנהיגיה ולהצניע את שביעות רצונם מנאומו של טראמפ.
יתכן שמעז יצא מתוק ושעתה, כאשר לפחות תיאורטית לפחות מערבה של ירושלים מוכרת כבירת ישראל, יתפתח תהליך שיוביל למו"מ ואפילו לפתרון של הסכסוך הישראלי-פלשתיני. כאן יש בעיה יסודית: האם מדינה פלשתינית בגדה ובעזה היא בת-קיימא. האם לא כדאי לחשוב במונחים אחרים - למשל, שלוש מדינות או סוג של שילוב בין הגדה וירדן ורצועת עזה ומצרים.
את טראמפ מן הסתם זה לא מעניין. כנראה, גם את ממשלת נתניהו זה לא ממש מעניין. נתניהו וממשלתו אינם מנצלים את המומנטום שאפשר שנוצר עם נאומו של טראמפ ואינם אומרים את מה שיכול היה להיות אמירת מפתח ונקודת המפנה. נתניהו וממשלתו אינם שבים על הכרזת בר-אילן שבה טען נתניהו שהוא מקבל את "תפיסת שתי המדינות לשני עמים" וקוראים לפלשתינים לבוא ולדון על הכל - גם על גבולותיה של ירושלים. במקום זה, נתניהו ושריו יצאו מיד בהכרזות שמסבירות מדוע לא ייתכן הסדר עם הפלשתינים שכן מהם הם דורשים הרבה יותר ממה שציפו לו מטראמפ. אם הצהרתו של טראמפ שהודיעה במפורש שגבולותיה של ירושלים צריכים להיות נדונים במו"מ בין הצדדים ולהיקבע על-ידם טובה עבורם, הרי שמהפלשתינים הם דורשים הכרה לא רק בירושלים המערבית אלא גם בכיבוש ובסיפוח של ירושלים המזרחית ובנישולם הטוטאלי מירושלים.
העולם, כפי שזה נראה, לא ממש אוהב את הצהרתו של טראמפ גם אם כמותו, כמעט כל מנהיגיו סבורים שהריבונות בירושלים צריכה להיקבע במו"מ. חלק מהסתייגויות העולם נובעות מכך שבהחלטתו שמט טראמפ את השטיח מתחת לרגליהם של מנהיגי אירופה, רוסיה וסין. חלק אחר מההסתייגויות נובע מרצון של המנהיגים הללו לקיים יחסים טובים עם העולם המוסלמי שבהרבה מקרים מתנגד לכל הסדר אפשרי עם ישראל - לפחות כל זמן שישראל ממשיכה במפעל ההתנחלויות ובכיבוש. התוצאה של נאומו של טראמפ תהייה כנראה חיזוק העמדות האירופיות והבינלאומיות השוללות פתרונות חד-צדדיים.
והפלשתינים - הם, כמעט אטומטית, ממשיכים להחמיץ כל הזדמנות לנצל הזדמנויות המונחות לרגליהם. במקום ללכת עם ההצהרה של טראמפ ולהדגיש את אמירתו שגבולותיה של ירושלים הם עניין למו"מ ולפיכך הם רוצים להתחיל במו"מ הזה, הם עסוקים בימי זעם, בפסילתם של טראמפ ושל ארה"ב ובהיעלבות. אם הם לא היו פלשתינים היה אפשר לחשוב שהם דודות פולניות. מבחינתם, הנאום של טראמפ היא מתן פרס לישראל. אפשר היה לחשוב שהם תאומי-ביבי.
אולי המסקנה היא זו המובלעת בכותרת. מבחינתה של מדינת ישראל לא צריך נשיא אמריקני כדי שירושלים תהייה בירת ישראל. גם כאשר הקונגרס האמריקני הכיר בירושלים כבירת ישראל ב-1995 זה לא שינה את המציאות. לעומת זה, תו המחיר שיגיש טראמפ לממשלת ישראל (שחלקו כבר הוגש, עת שאמר שגורל ירושלים יוכרע במו"מ) עלול להיות גדול מיכולותיה של ממשלת ביבי לשלמו. השגרירות האמריקנית לא תגיע לירושלים בשנים בקרובות ואולי בדרך היינה עוד אינתיפאדות.

מנהל אקדמי ומדען ראשי, המרכז האירופי למחקר ומימון.
תאריך:  07/12/2017   |   עודכן:  07/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצהרת טראמפ: רוב מהומה על-לא מאומה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פרופסור?ועדיין לא למדת כי
נתין מדמנת ישראל  |  7/12/17 14:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
עומר כרמון
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שהצהיר כי בניגוד לקודמיו החליט לא להאריך בששה חודשים נוספים את הצו הדוחה את העברת שגרירות ארה"ב בישראל, חתם שוב על הצו, "בשל נימוקי ביטחון לאומי"    בכיר אמריקני: "העברת השגרירות עשויה לקחת שנים"
עומר כרמון
מטה ארגוני המקדש: "הכרת אומות העולם בשלטון ישראל בירושלים הוא צעד היסטורי גדול, שמקרב את בניין המקדש בהר-הבית. כיבוי האורות המוסלמים בהר-הבית לאחר הנאום, מסמל זאת בצורה סימבולית נכונה ביותר"    מזכ"ל אש"ף: "הקיצונים הם המנצחים היום"
איתמר לוין
עורך דינו של הנשיא טוען, כי לא ניתן להעמידו לדין על שיבוש הליכים משום שהוא אוכף החוק הראשי ולכן מותר לו להתערב בכל חקירה. משפטנים חלוקים בדבר נכונותה של טענה זו והאם שיבוש הוא עבירה המצדיקה הדחה
רון בריימן
הגיע הזמן - מזמן - שישראל בכלל וראש הממשלה נתניהו בפרט ישכחו את נאום בר-אילן, יפסיקו לשחק את משחק "פתרון" שתי המדינות ויסבירו לנשיא טראמפ שאין דבר כזה בארץ ישראל המערבית. מה שאסור לנתניהו בתכלית האיסור הוא תשלום במטבע של הקפאת ההתיישבות היהודית במקום כלשהו ממערב לירדן
עומר כרמון
"תמוה שמכל מי שצפויים ליהנות מרפורמת המס החדשה של דונלד טראמפ, בחר המאייר לציין רק את שלדון אדלסון היהודי, שצויר בהתאם לסטריאוטיפ האנטישמי - בעל אף צר ומחודד, נוסע בהיחבא בקרון נסתר ומפואר וגורם לאחרים לבצע את מזימותיו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il